Михаела Петрова
преподава по Музика
в град София
Големина на текста:
ЧИЕ НАСЛЕДСТВО СА НЕРАВНОДЕЛНИТЕ ТАКТОВЕ В
БЪЛГАРСКАТА МУЗИКА ?
Страница за прабългарите. Език, произход, история и религия в статии,
книги и музика.
Лесното пренасяне на песни и мелодии по днешните средства за масова
комуникация създават усещането, че музикалните форми са нещо универсално,
наднационално, временно и нетрайно. Не е така обаче за традиционната фолклорна
музика на отделните народи. Тя представлява изкристализиран, дестилиран от времето
плод на историческата съдба на народа. В древността, най-развити са били музикалните
традиции на Египет, Месопотамия, Персия и Индия, от където произлизат
първообразите на съвременните музикални инструменти и музикални понятия.
Подобно на езика, традиционната народна музика (фолклорна музика, популярен
фолк или накратко поп-фолк, от латинското populus – народ и германската дума folk -
народ) е много консервативен елемент в културата на всеки народ. Ето защо, от
особеностите на фолклора може да се правят изводи за ранната история и произход на
даден народ. Българската фолклорна музика притежава някои характерни особености -
неравноделни тактове, безмензурно пеене, характерни ладове, инструментариум и др.,
върху които е писано много, но все още те не са използвани за осветляване на ранната
история на българите. Един опит да се стори това съставлява целта на настоящата
статия.
В теорията на музиката музикалните произведения се обясняват на основата на
няколко основни понятия като тон, звукоред, такт, ритъм, мелодия, лад, бързина и др.
Последователното произвеждане на необходимия брой тонове изгражда музикална
мисъл, мелодия. Мелодията поражда определено чувство и настроение, влияе върху
съзнанието и подсъзнанието на хоратаето защо музиката е толкова важна, колкото и
речта. Традиционната музика на всеки народ представлява една от най-важните съставки
на неговата култура, наред с езика, религията, обичаите и др.
В зависимост от своята продължителност, тонове са подредени в такава
последователност, че да може да се играе, танцува или марширува. Основната, най-
малка група от тонови продължителности, която се повтаря многократно в цялата
1
мелодия се нарича ТАКТ. Тактът съдържа определен брой временни интервали, които
могат да се отброят или измерят примерно посредством движение на ръката нагоре
надолу. Едно или няколко от тези времена са силни, ударени, останалите са неударени.
Времето за едно движение надолу (нагоре) се приема най-често колкото
продължителността на една четвъртинка нота (1/4). Най-често срещан е елементарният
равноделен такт 2/4, съдържащ две равни времена, едното от които ударено. Чрез
събиране на няколко такива такта се получат комбинирани равноделни тактове от типа
4/4, 6/4 и т.н. Доста рядко, само при някои народи се срещат и неравноделни тактове,
при които едно или няколко от тактовите времена има по-голяма продължителност от
оснаналите, обикновенно с 50 %. Неравноделните тактове в музиката (irregular meter
time signatures) включват тактове, имащи горни числа от вида 5, 7 или тяхна
комбинация. В някои музикални енциклопедии [1] вместо понятиетонеравноделен
тактсе използва термина адитивен (принаден) такт (additive rhythm). Съответно,
равноделните тактове се наричат разделни (divisive rhythms).
Българският музикален фолклор изобилства с неравноделни тактове. Всъщност,
те са най-характерната и отличителна черта на българската народна музика и отсъстват
в западната музика [2]. Понякога, доста неправилно и некоректно, в българската
музикална литература тези неравноделни тактове се обозначават като "неправилни
тактове". Всъщност, равноделните и неравноделните тактове са еднакво "правилни и
нормални" форми на музикалната мисъл и имат еднакво право на съществуване. Нещо
повече, неравноделните тактове като характерна българска особеност се явяват важен
български принос в музикалната култура на Европа и света!
Българското етническо землище се разделя на няколко фолклорни области. По
обем и качество на музикалното наследство, главната фолклорна област е тракийската,
включваща Горнотракийската низина, Родопите, Странджа, както и част от Варненския
край. Македонската област е друг такъв важен фолклорен район. От по-малко значение
са другите фолклорни области Добруджа, Мизия и накрая Шопския район.
Диатоничният звукоред (звукоред с полутонове) се среща във всички фолклорни
области. Характерно за Родопите е преобладаването на пентатоничният звукоред
(звукоред без полутонове), който е типичен за музиката на Китай, Източна Азия и
американските индианци, но се среща и в Индия, сред славяните, ирланците и др. В
Тракия най-често се срещат т.н. хроматични ладове с увеличени тонови интервали,
2
които са типични за музиката на древните народи от Гърция, Мала Азия, Месопотамия,
Иран и Индия. Обозначават се като дорийски, фригийски, йонийски, лидийски,
еолийски и др. лодове. Лидийският лад (мажорът) и еолийският лад (минорът) съвпадат
с известните мажорен и минорен лад, които са единствените ладове в Западната музика.
По това, богатата тракийска музика прилича на музиката в класическа Елада и в
древните държави от Мала Азия, Персия и Месопотамия. В зависимост от това дали
мелодията отива нагоре или надолу, тоновите интервали в тракийската музика могат да
нарастват или да се скъсяват.
Българската фолклорна музика е уникална със своите често срещани
неравноделни тактове. Във всички български фолклорни области се срещат
неравноделни тактове, по което тя рязко се отличава както от останалите европейски,
така и от съседните си балкански народи !! В българския фолклор се срещат
неравноделни тактове от вида 5/8, 7/8, 8/8, 9/8 и 11/8 или сложни тактове от вида
(5+7)/8, (15+14)/8, (9+5)/16 и (9+5)/16. По долу следват названията на някои от най-
често срещаните български хора, повечето от които имат такива тактове [3].
Пайдушко хоро (2+3; 5/16)
Четворно хоро (3+2+2 или 3+4; 7/16)
Ръченица (2+2+3 или 4+3; 7/16)
Дайчово хоро (4+2+3 или 2+2+2+3; 9/16)
Трите пъти 2+2+4
Еленино хоро (2+2+1+2; 7/8)
Хоро Елено моме (4+4+2+3 или 3+4+2+3; 13/16 или 12/16)
Петрунино хоро (3+4+2+3, 4+4+2+3; 12/16 или 13/16)
Ганкино хоро или Копаница (4+3+4 or 2+2+3+2+2; 11/16)
Аcaнo млада невесто (3+2+2+2+2; 11/8) – хоро от Македония
Шопско хоро (2/4)
Хоро Бучимиш (2+2+2+2+3+2+2; 15/16)
Право хоро (3+3 или 6/16)
Йове, мала моме (7+11; 7/16+11/16 или 25/16)
Санданско хоро (2+2+2+3+2+2+2+3+2+2; 22/16)
Седи Донка (7+7+11, където 7=3+2+2 и 11=2+2+3+2+2; 7/16+7/16+11/16
или 25/16)
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Чие наследство са неравноделните тактове в българската музика?

Лесното пренасяне на песни и мелодии по днешните средства за масова комуникация създават усещането, че музикалните форми са нещо универсално, наднационално, временно и нетрайно. Не е така обаче за традиционната фолклорна музика на отделните народи...
Изпратен от:
Владислав Влайков
на 2015-02-28
Добавен в:
Анализи
по Музика
Статистика:
32 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Анализи по Музика за Неучащи несваляни с 7 - 10 страници Авторски от Неучащи
 
 
Онлайн тестове по Музика
Тест по музика за 6-ти клас
състезателен тест по Музика за Ученици от 6 клас
Тест по музика, предназначен за подготовка на ученици от 6-ти клас. Всички въпроси имат само по един верен отговор.
(Лесен)
12
245
1
05.07.2013
Тест по музика за 7-ми клас
изпитен тест по Музика за Ученици от 7 клас
Тест по музика, предназначен за ученици от 7 клас. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
20
238
1
25.02.2013
» виж всички онлайн тестове по музика

Чие наследство са неравноделните тактове в българската музика?

Материал № 1161475, от 28 фев 2015
Свален: 32 пъти
Прегледан: 43 пъти
Предмет: Музика
Тип: Анализ
Брой страници: 9
Брой думи: 2,583
Брой символи: 14,191

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Чие наследство са неравноделните тактове в бълг ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Михаела Петрова
преподава по Музика
в град София
с опит от  1 години
62

Евгения Василева
преподава по Музика
в град София
с опит от  29 години
1 34

виж още преподаватели...
Последно видяха материала