Николай Ненков
преподава по Математика
в град Варна
Големина на текста:
Създаване на ГПИ (С#) Ръководство за упражнения
2014
Page 1 of 32
СЪЗДАВАНЕ НА ГРАФИЧЕН ПОТРЕБИТЕЛСКИ ИНТЕРФЕЙС (C#)
Какво е Windows Forms?
Windows Forms е стандартната библиотека на .NET Framework за изграждане на прозоречно-базиран
графичен потребителски интерфейс (GUI) за настолни (desktop) приложения. Windows Forms
дефинира набор от класове и типове, които позволяват изграждане на прозорци и диалози с графични
контроли в тях, чрез които се извършва интерактивно взаимодействие с потребителя.
При настолните приложения, графичният потребителски интерфейс позволява потребителят директно
да взаимодейства с програмата чрез мишката и клавиатурата, а програмата прихваща неговите действия
и ги обработва по подходящ начин.
Зад 1. Стартирайте средата VStudio 2012 и изберете нов проект. От менюто посочете Windows Form
Application. Съхранете създаденото приложение с име HellowForm.
? От прозореца Properties променете свойството Text на формата в HellowForm, и размерите й на
250;150.
? От кутията с компоненти, с хващане и влачене поставете в долния десен ъгъл на формата бутон.
От прозореца Properties променете надписа (свойството Text) на бутона в OK.
? С двойно щракване бърху бутона отворете прозореца с програмния код, където средата
автоматично е добавила функцията private void button1_Click(), предназначена да обработи
събитието Click щракване върху бутона. Напишете в тялото на функцията
Form.ActiveForm.Close();
? Компилирайте получената програма и я изпълнете.
Настройка на свойства
Настройката на свойства се извършва в прозореца Properties на редактора. Ако прозорецът не е видим,
можем да го покажем като изберем View | Properties Window от менюто, натиснем [F4] или изберем
Properties от контекстното меню, появяващо при щракване с десния бутон на мишката върху
контролата. От падащия списък, намиращ се най-отгоре в прозореца, избираме обекта, чиито свойства
ще настройваме. След това избираме свойството, което ще променяме и му задаваме стойност. В
зависимост от свойството, ще зададем текст, числова стойност или ще изберем стойността от списък.
Създаване на ГПИ (С#) Ръководство за упражнения
2014
Page 2 of 32
Ето как изглежда прозорецът Properties на VS.NET:
Пространството System.Windows.Forms
Класовете и типовете от пространството System.Windows.Forms осигуряват средства за работа с
прозорци, диалози, контроли за въвеждане на текст, контроли за избор, менюта, ленти с инструменти,
таблици, дървета и др.
Пространството System.Windows.Forms.Design
Пространството System.Windows.Forms.Design съдържа класове, които поддържат конфигурирането на
компонентите и дефинират поведението на Windows Forms контролите по време на дизайн.
Програмен модел на Windows Forms
Програмният модел на Windows Forms дефинира класовете за работа с форми, диалози и контроли,
събитията на контролите, жизнения цикъл на приложенията, модела на пречертаване на контролите,
модела на получаване и обработка на събитията и модела на управление на фокуса. Нека разгледаме
всички тези елементи от този програмен модел.
Форми
Windows Forms предлага стандартни класове за работа с форми (това са прозорците и диалозите в GUI
приложенията). Формите могат да бъдат модални и немодални (по една или по много активни
едновременно). Формите са контейнер-контроли и могат да съдържат други контроли, например
етикети, текстови полета, бутони и т.н. Базов клас за всички форми е класът
System.Windows.Forms.Form.
Контроли
Контролите в Windows Forms са текстовите полета, етикетите, бутоните, списъците, дърветата,
таблиците, менютата, лентите с инструменти, статус лентите и много други. Windows Forms дефинира
базови класове за контролите и класове-наследници за всяка контрола. Базов клас за всички контроли е
класът System.Windows.Forms.Control. Пример за контрола е например бутонът (класът
System.Windows.Forms.Button).
Събития
Всички контроли от Windows Forms дефинират събития, които програмистът може да прихваща.
Например контролата Button дефинира събитието Click, което се активира при натискане на бутона.
Events (Сьбитие)
Създаване на ГПИ (С#) Ръководство за упражнения
2014
Page 3 of 32
Събитията в Windows Forms управляват взаимодействието между програмата и контролите и между
самите контроли помежду им.
Добавяне на обработчици на събития
Добавянето на обработчици на събития също става от прозореца Properties на VS.NET:
За целта от падащия списък, намиращ се най-отгоре в прозореца, избираме обекта, чиито свойства ще
настройваме и натискаме бутона Events, намиращ се под падащия списък. Появяват се събитията на
обекта. От падащия списък срещу събитието, за което искаме да добавим обработчик, избираме метода,
който ще обработва събитието. Ако ще дефинираме нов метод за обработка на събитието, изписваме
неговото име в полето. Друга възможност е да щракнем 2 пъти с мишката и VS.NET ще избере име по
подразбиране (името на контролата + "_" + името на събитието, примерно OkButton_Click). При
създаване на обработчик за събитие Windows Forms редакторът добавя или намира метода и отваря
редактора за код, позициониран точно върху него
Етикет (Label)
Основното предназначение на компонентите oт класа Label е да се поставят надписи в основния
прозорец на програмата и останалите контейнери. В етикета се поставят различни заглавия на
прозорците и поясняващи надписи за предназначението на осталите компоненти. В етикета могат да се
извеждат и стойности, които трябва само да се покажат в прозореца, но не бива да се променят от
потребителя – например, резултати от извършените от програмата пресмятания.
Текстът, който ще се изпише в етикета се задава в свойството Text. При поставяне на етикет в
екранната форма Text = label1. Исканият от нас текст се въвежда в полето за редактиране на свойството.
Друго важно свойство е Font съставно свойство, в което се задават параметрите на използвания
шрифт, с много подсвойства. Най-важните от тях са Name и Size, задаващи вида и размера на шрифта,
както и определящите стила - Bold, Italic и Underline.
Текстова кутия (TextBox)
Компонентите на класа TextBox (текстова кутия) са предназначени за въвеждане на данни от
клавиатурата по време на изпълнение на програмата. Това е и основното различие между текстовата
кутия и етикета. Останалите свойства са почти идентични.
Компонентата позволява да се въвеждат данни на един или на много редове, което се управлява от
свойството Multiline. След като потребителят е въвел данните в текстовата кутия, те стават достъпни в
програмата като съдържание на свойството Text. Като съдържание на това свойство по време на

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
17 сеп 2021 в 01:28 учител на 43 години от София - ПГЕА, випуск 2018
 
Домашни по темата на материала
Windows forms - Мобилни оператори
добавена от justmerry9437 10.12.2015
1
4
Подобни материали
 

Създаване на програма

11 мар 2006
·
706
·
3
·
216
·
196
·
2

Да се състави програма, съдържаща следните функции: функция, записваща въведен от клавиатурата низ в текстов файл, функция, прочитаща символен низ от текстови файл функция, която обръща думите на въведен низ и ги прехвърля...
 

Visual Basic

09 окт 2008
·
295
·
10
·
2,535
·
245

Начални стъпки във Visual Basic. Среди за програмиране. Редактори. Компилатори. IDE, GUI.
 

C++. Обработка на прекъсвания

11 апр 2006
·
468
·
7
·
555
·
42

• Инструкция INT извършва извикването на обслужващи прекъсванията подпрограми (включително и такива на MSDOS и ROM-BIOS). Извикването става чрез индексиране на номера на прекъсването в таблицата с векторите на прекъсване. Примери.
 

Запознаване с Visual C++ и MFC

11 апр 2006
·
370
·
30
·
2,439

Създаване на Windows приложение с MFC. Приложението създава прозорец, в центъра на който се рисува текст. Шрифтът и цветът на текста са с подразбиращи се стойности. Плюс още подобни задачи, обяснени подробно стъпка по стъпка. Упражнение.
 

Обектно-ориентирано програмиране във Visual Basic .NET

27 май 2006
·
545
·
36
·
6,065
·
174

Когато започнах да изучавам обектно-ориентираното програмиране преди около 10 години, считах неговите концепции донякъде за трудни. Прочетох всяка книга, която можех да намеря и премислих всичко, което бях прочел, но пак не схващах смисъла.
1 2 »
 
Онлайн тестове по Програмиране
Централен процесор и памет
междинен тест по Програмиране за Неучащи от 1 клас
Тестът включва въпроси относно програмирането и използването на компютрите. Всички въпроси са затворени и изискват само един верен отговор.
(Труден)
20
7
1
2 мин
12.11.2014
Програмиране и използване на компютрите
междинен тест по Програмиране за Неучащи от 1 клас
Тестът се състои от 21 въпроса върху кратка история на компютрите. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Лесен)
21
11
1
4 мин
12.11.2014
» виж всички онлайн тестове по програмиране

Създаване на графичен потребителски интерфейс със C#

Материал № 1154857, от 11 фев 2015
Свален: 48 пъти
Прегледан: 126 пъти
Предмет: Програмиране, Информатика, ИТ
Тип: Лекция
Брой страници: 32
Брой думи: 3,564
Брой символи: 22,240

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Създаване на графичен потребителски интерфейс с ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Виторио Белоречки
преподава по Програмиране
в град София
с опит от  4 години
367 40

Николай Ненков
преподава по Математика
в град Варна
с опит от  2 години
516 94

виж още преподаватели...
Последно видяха материала