Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
Големина на текста:
Проблемът за същността и
проявлението на човешката любов
в разказа „Индже“ на Йордан Йовков
(ЛИС)
„Старопланински легенди“ Йовков създава като сборник от
разкази, които са свързани с миналото,, събития съхранени с
необичайното и изключителното в народната памет. Авторът
пресъздава силни и горди човешки характери. Безспорно най-трудна
е била задачата на Йовков в разказа му „Индже“, защото неравният
път на прочутия войвода започва като кърджалийски разбойник и
завършва като народен закрилник.
И в този разказ авторът разкрива, че любовта е най-великото
чувство, което хората трябва да изпитат, без да се страхуват. Макар
Индже да е безстрашен, да се смата за свръхчовек, нищо човешко не
може да му е чуждо, защото любовта е тази, която променя хората.
Йовков не разкрива мотивите героят да стане разбойник и
главатар на кърджалиите. Индже обича свободата на пространството,
в което може сам да създава закони. Той е млад и не щади живота си,
не се бои от смъртта. Живее като на сън, като свръхчовек. В
Йовковата интерпретация героят е красив, дори когато върши
престъпления. Не случайно Пауна се влюбва в кърджалийския
главатар още в разгара на кървавите му набези. Не външната красота,
а излъчващите се чрез нея размах и безстрашие на духа, отварят
любовта на девойката, пленяват я . Неудържимият копнеж по волност
повлича Индже в този мътен порой на кърджалийските орди. С
появата на Пауна, настъпва и преломът в героя. Той също харесва не
само външния й вид, защото е виждал и притежавал много красиви
девойки. Но Пауна го пленява със своята смелост и достойнство,
което излъчва. Двамата си приличат именно по това:
„...Защо това момиче.....
стоеше пред него тъй спокойно и кафявите й очи го
гледаха радостно и занесено? Ето кое учуди Индже. „
Той взема Пауна за жена именно заради нейната смелост. Знаем,
че любовта винаги променя хората, но кърджалийският главатар не
признава нищо земно и за това любовта за нечо е чужда. Ако й се
отдаде, героят се страхува, че ще загуби свръхчовешкото в себе си и
ще заживее в рамките на човешкото. За това Индже става зъл,
сприхав, алчен и неблагодарен, защото се страхува от любовта.
Героят извършва най-големия грях – посича своята рожба. „Хайдутин
дете не храни“ е опит на кърджалията да унищожи продълженито на
рода, с което трябва да се привърже към човекото битие. С този грях
– срещу родовите закони – Индже загубва не смао детето си, но и
любовта на Пауна.
Йовков разкрива в „Индже“ героя в мигове на възход и моменти
на престъпление. Но воден от дълбоките си хуманни подбуди, авторът
се стреми да разкрие способността му за човешко облагородяване, за
нравствено пречистване!

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Проблемът за същността и проявлението на човешката любов в "Индже"

„Старопланински легенди“ Йовков създава като сборник от разкази, които са свързани с миналото,, събития съхранени с необичайното и изключителното в народната памет. Авторът пресъздава силни и горди човешки характери...
Изпратен от:
ivan89k
на 2008-03-17
Добавен в:
ЛИС
по Литература
Статистика:
1,854 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Единството между модерното и фолклорното начало в “Ралица”

29 мар 2006
·
3,503
·
1
·
457
·
623
·
2

Пенчо Славейков е човек с богата философска, естетическа и литературна култура, което го прави изключително ярко и оригинално явление в националната ни култура след Освобождението.
 

Светът на Никола Йонков Вапцаров

17 апр 2006
·
644
·
7
·
1,379
·
551
·
1

Неговото родно място – град Банско, има пряко отношение към творчеството му. Семейството, от което произхожда е пряко свързано с националноосвободителното движение в Македония. Баща му ЙОНКО ВАПЦАРОВ е член на революционната организация.
 

Йовков - „ДРУГОСЕЛЕЦ”

22 мар 2010
·
258
·
2
·
389
·
413

Въпреки че е извън седемте разказа, пресъздаващи неповторимата атмосфера в Антимовския хан, „Другоселец” носи духа и нравствените послания на този цикъл и поради това е включен в общ сборник със заглавие „Вечери в Антимовския хан”....
 

Човекът и неговите житейски преображения в "Песен за човека"

15 дек 2007
·
1,224
·
3
·
485
·
1,133

Никола Вапцаров използва разнообразни изразни средства, с цел да насочи читателя към разбирането на човешката същност.Поетът представя две тези за човека, като го разглежда в два плана.В поемата „Песен за човека” поетът Никола Вапцаров използва средства
 

Конфликтът между интересите на личността и законите на отмиращото патриархално общество

08 юни 2009
·
73
·
5
·
1,394
·
213
·
1

Конфликтът между интересите на личността и законите на отмиращото патриархално общество...
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Поезията на Елисавета Багряна
междинен тест по Литература за Ученици от 12 клас
Теста проверява знанията за творчеството на Елисавета Багряна. Въпросите имат само един верен отговор.
(За отличници)
25
17.08.2020
Българско Възраждане
тематичен тест по Литература за Ученици от 9 клас
Тестът е за проверка на знанията на учениците. Съдържа въпроси с един верен отговор.
(Много лесен)
18
1
1
2 мин
10.08.2020
» виж всички онлайн тестове по литература

Проблемът за същността и проявлението на човешката любов в "Индже"

Материал № 113039, от 17 мар 2008
Свален: 1,854 пъти
Прегледан: 1,201 пъти
Качен от:
Предмет: Литература
Автор: Йордан Йовков
Тип: ЛИС
Брой страници: 2
Брой думи: 267
Брой символи: 2,114

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Проблемът за същността и проявлението на човешк ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирен Кълвачева
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  2 години
113 5

Силвия Денчева
преподава по Литература
в град София
с опит от  30 години
62 5

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения