Големина на текста:
Смъртта-безсмъртие вХаджи Димитърна Христо Ботев
Всеки народ има велики личности, обезсмъртени чрез своите слова или дела. В
историческото развитие на българската литература със златни букви е написано името
на гениалния поет и пламенен революционер Христо Ботев. Горда и свободолюбива
натура той превръща живота и творчеството си в борба, посветена на свободата на
България. Животът и поезията на Ботев превръщат името му в символ на българското
безсмъртие. Той пише за борбата, за свободата, за родината с ясното съзнание, че тази
борба изисква жертви и е готов на такава саможертва в името на своите идеали. Затова и
остава безсмъртен в съзнанието на всички българи.
Идеята за смъртта и безсмъртието присъства в много от Ботевите творби, но най-
пълно тя е разкрита в баладата "Хаджи Димитър", където тръгвайки от конкретно-
историческия факт - смъртта на прочутия войвода Хаджи Димитър Ясенов, Ботев
достига до гениални обобщения за смисъла на борбата, за смъртта и безсмъртието на
борците за народна свобода – “Тоз, който падне в бой за свобода,/той не умира...”
Творбата започва с внушителна картина на сблъсъка между живота и смъртта.
Замлъкналата пушка, счупената на две сабя и физическото страдание на героя разкриват
състоянието му след боя, говорят за жестоката и неравна битка за свобода или смърт
юнашка.. Макар тази картина да рисува образа на смъртта, цялостната композиция на
баладата внушава идеята за безсмъртието. Цялата творба е пронизана от една
единствена идеябезсмъртието на този който е паднал в бой да защити своята родна
страна. Тя се внушава още от първата фраза на произведението – “Жив е той, жив е!”.
Това че героят е представен как лежиТам на балкана...” е израз който го поставя
високо над всички останали, над робините, които пеят в полето, близо до безсмъртните
боговете, близо до небето защото в часа на смъртта си той става истински свободен,
неподвластен на времето, безсмъртен, чрез песните, които ще се пеят за неговата
саможертва.
От устата на умиращия въстаник се изтръгва проклятие, отправено към съдбата,
която толкова рано го отстранява от борбата. В пълна хармония със състоянието на
лирическия герой е и състоянието на природата – “слънцето спряно сърдито печеи
тъжната жътварската песен. В сърцето на поета се надига вълна от мъка и печал, “ще да
загине и тоя юнак”, но това е само за миг (“но млъкни сърце...”), защото той е твърдо
убеден, че физическата смърт е пътят към вечното безсмъртие: “Тоз, който падне в бой
за свобода,/ той не умира...”
За да изрази всенародното признание и всеобщото преклонение пред подвига на
героя, Ботев въвежда баладични елементиорлицата и хищния вълк кротко са
притихнали до тялото на умиращия герой, а побратимяването със сокола е израз на
неговата изключителна смелост (“над него сокол, юнашка птица, и тя се за брат, за
юнак грижи.”). Поетът дори е включил и митични самодиви, които да облекчат
страданието и болките на героя в предсмъртния му миг. И тук юнакът изпъква със
своята висока нравственоств последните минути от живота си той не жали за
погубената си младост и ранната си смърт, а иска да разбере съдбата на своите другари
по оръжие: Кажи ми, сестро, деКараджата?/Де е и мойта вярна дружина?”
Баладата започва със стиха "Жив е той, жив е..." и до края на произведението
юнакът продължава да живее. Поетичното време е спряло - "юнакът лежи" до безкрай,
като че ли светът е застинал в този час. Идеята за безсмъртието се внушава чрез
динамиката в природата, която неизменно следва своя ход - утрото, дневната картина на
робския труд, свечеряването и вечерта, за да завърши отново с утрото, което нищо не е
променило в състоянието на героя, така се затваря денонощният кръг и борбата между
живота и смъртта изглежда вечна.
Картината на умирането на юнака в Балкана, която съдържа противоречиви знаци на
физическа слабост и духовна сила, се превръща в една картина на истинския животумира един
свободен човек. Ботев приобщава лирическия герой към понятията, които са залегнали в
съзнанието на хората като вечниБалканът, вятърът, песента, постигайки
овековечаването на геройската постъпка, като по този начин поставя юнака в съзнанието
на българите и го обезсмъртява. Героят е представен като част от един фантастичен
свят със самодиви и кротки зверове, част от една легенда, а легендите са тези, които
живеят вечно. Самата смърт като нещо физическо и обозримо, се превръща във вечен
живот в съзнанието на цял един народ. “Хаджи Димитъре стихотворение, което
вярвав постигането на свободата, смисъла на саможертвата и безсмъртието на
героичността.
Чрез своята поезия Ботев разкрива нови представи за смъртта, героизма и
безсмъртието, като идеали, задава нови нравствени и морални норми, които бъдещите
поколения да следват, за да продължат делата и да станат част от героичността на
своите предшественици.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Смъртта-безсмъртие в “Хаджи Димитър” на Христо Ботев

Всеки народ има велики личности, обезсмъртени чрез своите слова или дела. В историческото развитие на българската литература със златни букви е написано името на гениалния поет и пламенен революционер Христо Ботев...
Изпратен от:
nia666
на 2014-11-10
Добавен в:
Домашните работи
по Литература
Статистика:
13 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Домашните работи по Литература от Варна за Ученици в ПГЕ несваляни с 2 страници Други от Неучащи
 
Подобни материали
 

Животът - въртящо се колело

30 окт 2007
·
315
·
2
·
133
·
405
·
1

Макар и труден, трябва по някакъв начин да го живеем. Той не ще спре и ще продължи неговото колело да се върти, затова се радвайте на малките жестове, на незабравимите мигове с любимите хора и близки,не пропилявайте живота си.
 

Живея в земята на Ботев и Левски

07 фев 2008
·
196
·
1
·
175
·
363
·
1

Нашата родина България , стара по възраст е изтърпяла много болка и страдания , многа унижение и мъка , била е многа пъти поттискана , но все пак духът и е бил жив , благодарение на хора като Ботев и Левски...
 

Христо Ботев "Борба"

08 фев 2008
·
370
·
1
·
293
·
120
·

Стихотворението не е разделено на строфи и звучи като единен поток на съзнанието, който поражда многобройни исторически и културни асоциации.
 

"Пътят е стграшен, но славен..." (съчинение- разсъждение върху "На прощаване"от Христо Ботев)

08 фев 2007
·
919
·
3
·
605
·
674
·
2
·
7

Създадено по конкретен повод - предстоящото заминаване на Ботев с четата на Желъо Войвода през Дунав в поробена България...
 

Пред портрета на Ботев

24 окт 2006
·
731
·
2
·
432
·
202
·
2

героят, мъченикът,светецът,великият ,гениалният поет на българия.фантазъорът ,тръгнал с 200 души да освобождава цял един народ. няма по- велик, по-значим поет и революционер в нашето минало от ботев.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Литература
Иван Вазов - творчество
изпитен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Тестът е по старата учебна програма за 11. клас. Съдържа въпроси, свързани с творчеството на Вазов и епохата, в която твори.
(За отличници)
20
24.01.2020
Човекът и другите
тематичен тест по Литература за Ученици от 6 клас
Тематичен тест, свързан с произведенията от раздела "Човекът и другите" от учебника за 6 клас по литература. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
22
2
1
10 мин
19.09.2019
» виж всички онлайн тестове по литература

Смъртта-безсмъртие в “Хаджи Димитър” на Христо Ботев

Материал № 1128345, от 10 ное 2014
Свален: 13 пъти
Прегледан: 21 пъти
Предмет: Литература
Тип: Домашна работа
Брой страници: 2
Брой думи: 668
Брой символи: 3,891

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Смъртта-безсмъртие в “Хаджи Димитър” на Христо  ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лиляна Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  39 години
48

Цветомира Вергова
преподава по Литература
в град Асеновград
с опит от  2 години
20

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения