Големина на текста:
Стихията на змея – символика и образ в народните
вълшебни приказки
Съдържание
Увод
Първа глава. Мястото на вълшебните приказки в
българския фолкло
1.1.Вълшебните приказки и митологията
1.2.Вълшебните приказки и християнството
Втора глава. Символика и образ на змея във вълшебните
народни приказки
ІІ.1. Приказки за змея – Последният змей
Трета глава. Поетика на вълшебните приказки
Заключение
Библиография
Използвана литература
Увод
Митологията, като съставна част на религията, е системата от
персонификации, алегории и символи, изразяващи отношението на човека
към света.Появата на митология при славянските племена е обект на
множество изследвания и дискусии. Знае се за наличието митология,
появила се в развитието на племената; политеистична система с
първостепенни и второстепенни божества, духове и демони. Според някои
изследователи тази форма на славянската религия се появява много късно, а
истинските им вярвания са демонологични – вяра в духовете на мъртвите,
духове на природата,различни демони и т.н.
Основните изследвания на славянската митология и славянският
пантеон са направени през XX век от бележити слависти от началото на века
- Ватрослав Ягич, Лубер Нидерле, Александър Брюкнер; в по-ново време
Александър Гейщор, Иван Панчовски и др. Преди това съществуват само
откъслечни сведения и предположения. Обширните изследвания на
славянския фолклор дават светлина по много въпроси от митологията.
Напредъкът на археологията също спомага разкриването на някои факти.
Славяните са имали широка система от вяра в различни духове и
демони. Това са всички свръхестествени същества, които според славяните
обитават заобикалящия ги свят. Самите славяни най-често наричат тези
същества бесове, което в предхристиянско време обозначава абсолютно
всички духове, демони и пр., без оглед на функциите и характера им (добри
или зли). В западната литература бесовете много погрешно са наричани
"божества", вероятно единствено поради характеристиката им на нечовешки
(били те антропоморфни или не) същества с особени способности. Но не
2
всички вълшебни образи в митологията могат да бъдат отъждествявани с
богове. Разликата помежду им е много ясна и пределно проста - боговете са
всемогъщи; те въплъщават основни характеристики на природата или на
човешката същност и обществен живот, и съответно могат да направляват,
да моделират всичко по Световното дърво - живот, смърт, любов, брак,
раждане, болест, плодородие, мизерия, сила, слабост, дъждове, суши,
земетресения, светлина, мрак, топлина, студ и пр. При това от всичките им
действия се излъчва някаква загриженост за човечеството или природата,
независимо как се проявява в конкретния случай - като полза или като вреда.
Грижата тук не е задължително в интерес на човека, не е насочена само към
неговото добруване, но така или иначе има определена трайна насоченост
към поддържането на основен вселенски принцип. Доста по-елементарни,
нисши и немощни са всичките демони, духове, души и други
свръхестествени създания. Те притежават едни или други магически
възможности, но са подчинени на боговете, макар и в по-лека степен от
хората. Те не са така жизнено зависими от божественото благоволение, но са
принудени са се съобразяват с него, за да не станат обект на "небесно
наказание". И ако боговете са най вече обект на религиозни вярвания и
почит, то останалите свръхестествени същества са обект единствено на
суеверия. Поради това хората само се страхуват от тях, както се страхуват от
зверовете и болестите, докато към боговете се отнасят със страхопочитание,
с уважение, та дори и с обич.
ЗМЕЙ - огромно огнедишащо чудовище подобно на дракон. Змеят е
висша зла сила, пратеник на мрака, който се стреми да разруши установения
от божествения закон ред - Правда. Змейовете вършат ужасяващи злини,
които често поставят под въпрос оцеляването на цели родове села:
предизвикват суши като заприщват реки, пресушават езера, или унищожават
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Стихията на змея – символика и образ в народните вълшебни приказки

целта е да се разкрие символиката на образа на змея в българските народни вълшебни приказки. За да се изпълни тази цел ще бъде разгледано мястото на вълшебните приказки в български фолклор и връзката на вълшебните приказки с митологията и религията....
Изпратен от:
Боян Меразов
учител на 2014-09-29
Добавен в:
Дипломни работи
по Фолклористика
Статистика:
4 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Що е фолклор?

19 май 2011
·
83
·
3
·
753
·
202

Понятието „фолклор”. За българското думане като умение. Образност на фолклора. Приказност на фолклора. Фолклорното устно слово и книжовното писмено слово. За фолклорния човек. Подредба на фолклорното слово. Фолклорна риторика...
 

Курсова работа по български фолклор

03 сеп 2011
·
176
·
8
·
1,985
·
373

Народните песни представят най-развития и най-богатия дял на българското поетическо творчество. Песните са били част то живота на хората,те са отразявали техните чувства, тяхното социално положение. Най-често виждаме това при отразяването на различни...
 

Анализ на "Хензел и Гретел"

27 май 2008
·
319
·
3
·
349
·
372
·
1

Братя Грим не са първите събирачи на народни приказки в Германия. Интересът към народното творчество е характерна черта на романтизма, който се развива през XVІІІ и XІX век. Те са вдъхновени от свободолюбивите идеи на френската революция и живеят...
 

Мит, фолклор и литература. Литературата като процес.

29 ное 2006
·
893
·
10
·
1,163
·
423

Запознаването със съдържанието от тази глава ще ви даде възможност да усвоите понятията: 1. митология, словесен фолклор и литература 2. митологични и фолклорни елементи в литературния текст 3. културни епохи. литературата като процес
 

Битови народни приказки

10 юни 2010
·
83
·
2
·
459
·
237

Битови народни приказки - основен ресурс, от който се черпят техните сюжети е реалната действителност и по-точно социалните и житейските взаимоотношения между хората. Затова в тях преобладават реалистичните картини от патриархалното битие на човека....
1 2 3 4 5 » 11
 

Стихията на змея – символика и образ в народните вълшебни приказки

Материал № 1118549, от 29 сеп 2014
Свален: 4 пъти
Прегледан: 197 пъти
Предмет: Фолклористика, Литература
Тип: Дипломна работа
Брой страници: 63
Брой думи: 13,785
Брой символи: 81,543
Цена: 7.00 лв. Закупи материала
Докладвай
Последно видяха материала