Големина на текста:
Трансцендентална естетика – “За времето”
(Кант, “Критика на чистия разум”)
1. Способността (рецептивност) да получаваме представи чрез
начина, по който се афицираме от предметите, се нарича сетивност.
Посредством сетивността предметите ни се дават и единствено тя ни
доставя нагледи; чрез разсъдъка обаче те се мислят и от него
произлизат понятията.
2. Действието на даден предмет върху способността за
представяне, доколкото се афицираме от него, е усещане. Онзи наглед,
който се отнася до предмета чрез усещане, се нарича емпиричен.
Неопределеният предмет на един емпиричен наглед се нарича явление.
3. Наричам чисти всички представи, в които не се среща нищо,
което принадлежи към усещането. Затова чистата форма на сетивните
нагледи ще се намира априори в духа. И тази чиста форма на
сетивността ще се нарича сама чист наглед.
Така, ако отделя от представата за някое тяло това, което
разсъдъкът мисли за него, като субстанция, сила, делимост и т.н., а
също и онова, което принадлежи към усещането, като непроницаемост,
твърдост, цвят и т.н., то от този емпиричен наглед ми остава още нещо,
а именно протяжност и форма.
В трансценденталната естетика ще изолираме най-напред
сетивността, като отделим от нея всичко, което разсъдъкът мисли с
понятията си, за да не остане нищо друго освен емпиричния наглед.
Второ, от този наглед ще отделим още всичко, което принадлежи към
усещането, за да не остане нищо друго освен чистия наглед и само
формата на явленията, единственото нещо, което сетивността може да
достави априори. При това изследване ще се окаже, че има две чисти
форми на сетивен наглед като принципи на априорното познание, а
именно пространство и време.
ВРЕМЕ
Метафизичесто изяснение на понятието за време
1. Времето не е никакво емпирично понятие, извлечено от някакъв
опит. Защото едновременното съществуване или последователността
не биха се дори появили във възприятието, ако в основата не би лежала
априори представата за времето.
1
2. Времето е необходима представа, която стои в основата на
всички нагледи. Само в него е възможна всяка действителност на
явленията. Те могат всички да отпаднат, но то самото (като общо
условие за възможността ом) не може да бъде премахнато.
3. Времето има само едно измерение; различните времена
съществуват не едновременно, а последователно (така както различни
пространства съществуват не последователно, а едновременно).
4. Времето не е дискурсивно или общо понятие, а чиста форма на
сетивния наглед. Различни времена са само части на едно и също
време.
5. Безкрайността на времето не означава нищо друго освен това, че
всяка определена величина на времето е възможна само чрез
ограничения на едно единствено време, което лежи в основата. Затова
първоначалната представа за време трябва да е дадена като
неограничена.
Трансцендентално изяснение на понятието за време
Понятието за изменението, и заедно с него понятието за
движението (като изменение на мястото), е възможно само чрез и в
представата за времето; че ако тази представа не би била априорен
(вътрешен) наглед, никое понятие не би могло да изясни възможността
на едно изменение, т.е. на едно свързване в един и същ обект на
контрадикторно противопоставени предикати (например битието на
нещо и небитието на същото това нещо на едно и също място). Само
във времето, именно едно след друго, две контрадикторно
противопоставени определения могат да се срещнат в едно и също
нещо.
Изводи
1. Времето не е нещо такова, което съществува само за себе си или
принадлежи на нещата като обективно определение, следователно би
останало, когато се абстрахираме от всички субективни условия на
нагледа на същите.
2. Времето не е нищо друго освен форма на вътрешното сетиво,
т.е. на нагледното представяне на самите нас и на нашето вътрешно
състояние. В действителност времето не може да бъде никакво
определение на външни явления; то не се отнася нито към някоя
фигура, нито към някое положение и т.н.; напротив, то определя
отношението на представите в нашето вътрешно състояние. И тъкмо
2
защото този вътрешен наглед не дава никаква фигура, търсим да
заменим тази липса с аналогии и представяме последователността на
времето чрез линия, която отива до безкрайност и заключаваме от
свойствата на тази линия за всички свойства на времето, с изключение
само на това, че частите на линията съществуват едновременно, а тези
на времето – винаги последователно.
3. Времето е формалното априорно условие на всички явления
изобщо. Пространството като чиста форма на всеки външен наглед е
ограничено като априорно условие само до външни явления. Напротив,
тъй като всички представи, безразлично дали имат за предмет външни
неща или не, сами по себе си като определения на духа принадлежат
все пак към вътрешното състояние и тъй като това вътрешно състояние
принадлежи към формалното условие на вътрешния наглед,
следователно на времето, то времето е априорно условие на всяко
явление изобщо и при това то е непосредствено условие на вътрешните
явления и чрез това посредствено и на външните явления. Ако мога да
кажа априори: всички външни явления са определени априори в
пространството и според отношенията на пространството, то мога
съвсем общо да кажа: всички явления изобщо, т.е. всички предмети на
сетивата са във времето и стоят по необходимост в отношения по
време.
Времето е само субективно условие на нашия (човешки) наглед
(който винаги е сетивен, т.е. доколкото се афицираме от предмети) и
самo за себе си, извън субекта, то не е нищо. Въпреки това с оглед на
всички явления, следователно и на всички неща, които могат да се
срещнат в опита, то по необходимост е обективно. Не можем да кажем,
че всички неща са във времето, защото при понятието за неща изобщо
се абстрахираме от всеки вид наглед на същите, този обаче е
същественото условие, при което времето влиза в представата за
предметите. Ако се прибави сега условието към понятието и се каже:
всички неща като явления (предмети на сетивния наглед) са във
времето, тогава основното положение получава своята обективна
правилност и априорна всеобщност.
Нашите твърдения установяват значи емпиричната реалност на
времето, т.е. неговата обективна валидност с оглед на всички предмети,
които могат някога да бъдат дадени на сетивата ни. И тъй като
нагледът ни винаги е сетивен, в опита никога не може да ни бъде даден
предмет, който да не стои под условието на времето.
Такива свойства, които принадлежат на нещата сами по себе си, не
могат и никога да ни бъдат дадени чрез сетивата. В това се състои
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
24 яну 2020 в 14:50 потребител
09 яну 2020 в 13:30 студент на 23 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Философски факултет, специалност - Философия, випуск 2021
29 ное 2019 в 19:14 учител
 
Подобни материали
 

Създавам си бъдеще от това, с което разполагам в момента

14 юни 2007
·
288
·
1
·
199
·
46
·
1

Мечтите са резултат от постигнати цели , от осъзнати потребности и желание за нови битки и победи.
 

Философията на Кант

10 дек 2007
·
646
·
1
·
176
·
71

Във философското си развитие преминава през два периода: "доктрически" и "ритически". През първия период се е занимавал главно с проблеми на естествознанието и логиката.
 

Плотин и прекрасното

09 юни 2006
·
275
·
3
·
1,106
·
60

Възможно ли е да се изгради една система, в която Красивото да има своите строги основания в битието само по себе си? Нещо повече: възможно ли е да се изгради система, в която двете да съвпадат, да са тъждествени
 

Стремежа към свободата може да осмисли човешкия живот

28 яну 2008
·
131
·
6
·
493
·
82

Проблемът за смисъла на човешкия живот възниква на фона на съвременността, когато всеки от нас се изправя пред свободата да избира стила на живота си и по какъв начин да го осъществява...
 

Бягство от свободата

13 фев 2008
·
219
·
2
·
367
·
135
·
2

"Свободата е състояние не на тялото, а състояние на душата..."
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по философия за 12-ти клас
изпитен тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тест по философия за ученици от 12-ти клас. Съдържа 30 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
30
59
1
3 мин
05.07.2013
Тест по Философия за 11-ти клас
изпитен тест по Философия за Ученици от 11 клас
Тестът съдържа 14 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Предназначен е за ученици от 11-ти клас по Философия.
(Труден)
14
7
1
5 мин
31.07.2018
» виж всички онлайн тестове по философия

Трансцендентална естетика "За Времето" (Кант,КЧР)

Материал № 111227, от 13 мар 2008
Свален: 263 пъти
Прегледан: 191 пъти
Качен от:
Предмет: Философия
Тип: Доклад
Брой страници: 5
Брой думи: 914
Брой символи: 7,342

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Трансцендентална естетика "За Времето" (Кант,КЧР)"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
151

Павлина Костадинова
преподава по Философия
в град София
с опит от  20 години
393

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения