Големина на текста:
Софийски университет „Св. Климент Охридски”
Философски факултет
Библиотечно-информационни науки
Курсова работа
по
История на българската култура
на тема
Социалната норма на тялото при социализма: идеалът за
женска красота в сп. Жената днес
Изготвил: Мирослава Здравкова Брайкова
Фак. Номер: 40706, 4
ти
курс,
редовно обучение
Жената е една от емблемите на социализма. Новият й облик се счита за едно от
достиженията на строя. По време на социализма социалният статус на жената се променя и
белезите на женствеността й се отнемат. В ранния период жените се насърчават и да се
откажат от външните атрибути на традиционна (заклеймявана като буржоазна)
женственост като мода и изобщо външност. За малко повече от десетилетие от началото на
Социализма статусът на жената, според всички определящи го параметри – социални,
20.01.2014
Идеалът за женска красота в сп. Жената днес
професионални, екзистенциални, политически – е силно променен. Партията създава
новата жена точно такава, каквато й е необходима и усилено започва да я възхвалява с думи
и образи. Сред тези образи – литературни, живописни и екранни, с особена сила се
открояват фотографските. Списанието „Жената днес“ е типичен пример за идеологически
инструмент на Партията, използван за пропаганда сред жените. Анализът на множество
текстове и фотографии в списанието сочи, че представени силно идеологизирани, в
съответствие с културните стереотипи, възпроизвеждащи традиционните полови роли на
пола и семейните отношенията, в крайна сметка жените са подложени на тривиализация.
Следователно може да се направи заключението, че именно тези репрезентации
потвърждават, че жените, техният живот и техните интереси, не намират адекватно
отражение в публицистиката и фотографията; очевидна е и разликата между официален
дискурс и действителни проблеми и реалност.
Съдържание:
2
Идеалът за женска красота в сп. Жената днес
Красотата (за синоними могат да се използват хубост, прелест или миловидност) е
абстрактна характеристика, абстрактна категория, която отразява хармоничното съчетание
на отделните черти и елементи в даден обект, така че да се получи усещане за
съвършенство, удовлетворение, наслада и удоволствие както за очите, така и за ума.
Идеалът и стремежът за красота при жените са живи откакто свят светува.
Представите за красиво лице и тяло са относителни понятия, определяни от летоброенето,
социалните или религиозните фактори.
Традиционното общество налага социални стандарти за женственост на всички
биологични жени, т. е. на всички женски същества, а в процеса на социализиране се налага
вярата, че избраните стандарти за “женственост” са естествени, че те са част от
биологическата “женскост”.
1
Жената през Социализма
Жената е една от емблемите на социализма. Новият й облик е сред осезаемите
достижения на строя. За малко повече от десетилетие от началото на Социализма статусът
на жената, според всички определящи го параметри социални, професионални,
екзистенциални, политически – е силно променен. Превръщането на вчерашните селянки в
днешни комбайнерки, трактористки и звеноводки, на шивачките и тъкачките в строителки,
стругарки и кранистки, на домакините в счетоводителки, технолози и инженери – това на
пръв поглед безразборно и безсмислено нахлуване на жените в мъжките професии
всъщност отговаря на органично-комунистическите пластове в проекта за изграждане на
социалистическо общество. Неговата цел е не само сложната таксономия на
разнообразните видове жени – пролетарката, интелектуалката, домакинята, актрисата,
дамата, селянката, куртизанката, кокетката и т. н. – да бъде редуцирана до семейната жена
работничка, но и самата тя да се изравни или по-скоро слее с мъжа в един универсален
трудов субект, който постепенно се лишава от своите отличителни полови характеристики.
Жената е превърната в другарка на мъжа, но онтологията на другарството
предполага общността на духовни интереси пред ирационалността на влечението;
индиректната връзка, оправдана от общото отношение към по-висша цел, пред
самодостатъчността на любовната близост; стоенето винаги „до“, а не „срещу“ в
приумиците на еротичната игра. Така от социалистическата жена са снети всички белези
на нейната женственост; присъщата й роля на „обект на желание“ като възможен женски
поведенчески и реализационен модус е заличена изцяло в първото десетилетие след 9
септември. Връзката между женската привлекателност и успеха, между красотата и
популярността, се разкъсва и на тези женски атрибути се гледа в най-добрия случай
подозрително поради опасното им отношение с желанието, с покварата, с лекия живот и
1 Даскалова, Красимира. Женската идентичност: норми, представи, образи в българската култура от XIX - началото на
XX век. Женската идентичност: някой съображения на теорeтичките. <http://balkansbg.eu/content/b-identichnosti/135-
zhenskata-identichnost-normi-predstavi-obrazi-v-balgarskata-kultura-ot-xix-nachaloto-na-xx-vek.html>
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Социалната норма на тялото при социализма: идеалът за женска красота в списание "Жената днес"

Жената е една от емблемите на социализма. Новият й облик се счита за едно от достиженията на строя. Списанието „Жената днес“ е типичен пример за идеологически инструмент на Партията, използван за пропаганда сред жените....
Изпратен от:
Мира Брайкова
на 2014-05-09
Добавен в:
Курсови работи
по История на българската култура
Статистика:
31 сваляния
виж още
 
 

Социалната норма на тялото при социализма: идеалът за женска красота в списание "Жената днес"

Материал № 1099579, от 09 май 2014
Свален: 31 пъти
Прегледан: 42 пъти
Предмет: История на българската култура
Тип: Курсова работа
Брой страници: 10
Брой думи: 2,703
Брой символи: 17,612

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Социалната норма на тялото при социализма: идеа ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Цветозар Мръвков
преподава по История на българската култура
в град София
с опит от  6 години
138 16

Кристина Николова
преподава по История на българската култура
в град
с опит от  4 години
399 44

виж още преподаватели...
Последно видяха материала