Евгения Василева
преподава по Музика
в град София
Големина на текста:
Биографичен поглед над естетическите промени в
композиционните похвати на
Игор Стравински
(1882 – 1971)
Стравински е ярък композитор на 20-ти век със стил, който
коренно и рязко се променя през различните периоди от цялостното му
творческо разгръщане. Заслугите му като творец биха били твърде
нищожни, ако би бил направен опит да се изредят с думи. Всеизвестни
в музикалната история са определенията за него като „композиторът на
1001 стила“ или „законодателят на музикалните моди“. Тази
тенденция, която Стравински поддържа през целия си живот някои
критици, сред които руския композитор Алфред Шнитке, наричат
„протеизъм“. (Терминът идва от гръцки – Proteus – морско божество,
което може да мени външния си вид според желанието му.)
Творец, дал много на съвременната музика със своето огромно
творчество, включващо близо 100 опуса –
*Сценично творчество - 9 балета, 4 опери, симфонична приказка
„история на войника“
*Симфонично творчество - 5 симфонии и 15 други оркестрови
творби, сред които симфонични поеми
*Инструментални концерти – за пиано, 2 пиана, цигулка
*Много камерни творби, из които сонати, пиеси за гласи пиано и
др.
*Хорови творби – Симфония на псалмите, меса, кантата, реквием и
др.
Със своята „изобретателност“ и нестандартно творчеко мислене,
неговата музика почти през целия 20 век се приема доста
противоречиво както с ожесточени критики от страна на
консервативни анализатори, така и с овациите на модерно мислещото
1
и авангардно поколение нови музикални творци.
Игор Стравински е роден на 17 юни 1882 в Ораниенбаум (сега
Ломоносов), край Санкт-Петербург, във високообразовано и заможно
семейство на музиканти. Неговият баща Фьодор Стравински е изтъкнат
оперен певец от полски произход, солист-бас на Мариинския театър, а
майка му – пианистка.
Музикалното развитие на младия Стравински започва на 9-
годишна възраст, откогато датират първите му уроци по пиано.
Обучението върви бързо и много скоро това води до желанието му да
импровизира и композира.
Стравински израства силно доминиран от баща си Фьодор, което е
причина първоначално да постъпи в гимназия, където учи за юрист.
Това е мъчителна част от живота му, тъй като, както се изразява по-
късно в мемоарите си, „мрази сухата наука“, макар желанието му да
стане музикант го кара да започне да изучава самостоятелно
контрапункт.
В гимназията се запознава с един от синовете на големия руски
композитор и теоретик Николай Римски-Корсаков, а по-късно и със
самия него, представяйки му своите първи композиционни опити, но
поради недостатъчната му първоначална подготовка Корсаков го
насърчава да продължи домашните си занимания. Не след дълго
започват частните уроци и занимания с Корсаков, които продължават
пет години. През годините те създават трайна професионална и
приятелска връзка помежду си и даже композират заедно, като
годините му на обучение били съпроводени не само с музикални
занятия, но и с беседи по най-различни, най-вече музикални въпроси.
Домът на Римски-Корсаков бил постоянно пълен с нови творци и идеи,
среда, която насърчава младия композитор да развие своите креативни
дарования.
Паралелно с обучението му за юрист, което завършва успешно и
става негова никога практикувана професия, приключват и
заниманията със Римски-Корсаков през 1908 година.
По това време в Петербург се откриват известните концерти под
надслов „Вечери на съвременната музика“. Стравински посещава често
това общество, благодарение на което за пръв път се докосва до
шедьоврите на руската и западноевропейската модерна музика. И
именно под такова влияние композира първите си значими
произведения - „Фантастично скерцо“ и „Фойерверк“. Още в тези ранни
произведения можем да открием неговия характерен скерцозен маниер
на композиране с подчертани фолклорни елементи. Двете
произведения правят впечатление със свежуя су йикирутм с
убтересбуте търсения в оркестровката, с начина да се използват
остинатни фигури, с динамическите ефекти. Когато Римски-Корсаков,
силен антипатист на новите тенденции в лицето на Дебюси,
2
възкликнал подозрително към целотонните последования, които
Стравински използвал.
На концертите на съвременната музика присъства и
Сергей Дягилев – музикален импресарио, меценат и
влиятелен деец на руското изкуство, човек с усет за
новото, създател на една от най-прочутите руски балетни
трупи и организатор на не по-малко известния фестивал
в Париж „Руски сезони“. Дягилев сформира и популярното
тогава художествено обединение "Светът на изкуството",
което включва изтъкнати руски артисти, художници, оперни певци и
музиканти, обявили се открито срещу нормите и естетиката на
отиващия си романтизъм.
Именно на тези концерти на съвременната музика Стравински
дебютира като композитор. Невероятният нюх на Дягилев за новото и
свежото в изкуството става и основната причина младият Стравински
да попадне в неговия художествен кръг.
Така през 1910 година Стравински напуска Русия за първи път и
отива в Париж по повод поръчката, която получава от Дягилев - да
напише балет върху руски сюжет и мотиви, който да бъде представен на
„Руските сезони“ в Париж в залата на Парижката Grand opera. Така се
ражда първата голяма творба на Стравински – балетът „Жар-птица“,
който му донася и първата европейска слава.
В „Жар птица”, както в и следващия балет, представен на сцената
на парижкия театър „Шатле” през 1911 година - „Петрушка“ (наречена
от Александър Бенуа „балет-улица“, заради почти непрекъснатото
сюжетно развитие върху атмосферата на уличния шум), в хореография
на Михаил Фокин, декори на руския художник от Дягилевския кръг
Александър Беноа и Вацлав Нижински в главната роля, композиторът
показва оригинален и уникален музикален език - нов тип оркестрация,
наблягаща на тембровия колорит, използването на руски фолклорни
интонации, и хореография, която скъсва с традициите на класическия
руски балет.
След поразителния успех на „Жар птица” и „Петрушка”
Стравински е изключително ентусиазиран за написването на следваща
хореографска творба. През 1913 в залата на „Елисейските полета” на
Шанз-Елизе в Париж е представен балетът „Пролетно тайнство“.
Мощната му сила на значимост към новото изкуство и необикновената
стилистична дързост на композицията е причина да се задълбаем още
по-дълбоко в нейните новаторски аспекти.
Заедно с художника Николай Рьорих и хореографа Вацлав Нижински,
Стравински окончателно завършва сценария на новия балет и бързо
написва музиката.
Произведение, вписващо се в модерния през тези години стил на т.нар.
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Биографичен поглед над естетическите промени в композиционните похвати на Игор Стравински

Стравински е ярък композитор на 20-ти век със стил, който коренно и рязко се променя през различните периоди от цялостното му творческо разгръщане...
Изпратен от:
Николай Петров
на 2014-05-08
Добавен в:
Курсови работи
по Музика
Статистика:
0 сваляния
виж още
Материалът се намира в следните категории:
Курсови работи по Музика за Студенти несваляни с 11 - 20 страници Авторски от Студенти
 
Домашни по темата на материала
музикалната култура на балканите през 20 век
добавена от nelislavova 05.12.2016
0
7
Подобни материали
 

Игор Стравински

14 апр 2011
·
72
·
11
·
434
·
108

Игор Фьодорович Стравински (на руски игорь фёдорович стравинский) е знаменит руски композитор и диригент. Творчеството му се отличава със смели ритмомелодични и хармонически средства, с блясък и оригиналност. ранен живот...
 

Чалгата – погледната от различни ъгли

23 окт 2006
·
1,278
·
5
·
1,427
·
19

Чалгата - погледната от различни ъгли За чалгата в историята.
 

Струнни музикални инструменти

26 яну 2008
·
583
·
3
·
351
·
1,091
·
1

Цигулка, виола, виолончело, контрабас - звукоизвличане, употреба.
 

Стравински

11 мар 2010
·
60
·
12
·
2,619
·
99

Есе за живота и творчеството на Стравински. Балетите "Жар птица", "Пролетно Тайнство" и т.н....
 

Хорово пеене

10 яну 2008
·
109
·
7
·
1,436
·
115

Като цяло хорът е колектив от певци,наречени хористи,които пеят едновременно едногласно и многогласно...
1 2 3 4 »
 
Онлайн тестове по Музика
Тест по Музика за 5-ти клас (самостоятелна форма на обучение)
изпитен тест по Музика за Ученици от 5 клас
Тестът е за определяне на годишна оценка по предмета Музика и е предназначен за ученици, обучаващи се в самостоятелна форма на обучение. Съдържа 10 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
10
44
1
1 мин
27.07.2018
Входно ниво по музика за 7-ми клас
входен тест по Музика за Ученици от 7 клас
Тестът обхваща въпроси от целия изучен материал, като може да се ползва и като изходно ниво по музика за 6-ти клас. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
10
403
1
04.12.2015
» виж всички онлайн тестове по музика

Биографичен поглед над естетическите промени в композиционните похвати на Игор Стравински

Материал № 1099409, от 08 май 2014
Свален: 0 пъти
Прегледан: 73 пъти
Предмет: Музика
Тип: Курсова работа
Брой страници: 16
Брой думи: 4,009
Брой символи: 25,214
Цена: 20.00 лв. Закупи материала
Докладвай
Намери частен учител

Михаела Петрова
преподава по Музика
в град София
с опит от  1 години
64

Евгения Василева
преподава по Музика
в град София
с опит от  29 години
1 35

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения