Големина на текста:
ЛЕКЦИЯ
на
тема : ЕТНОГЕОГРАФСКИТЕ ОСОБЕНОСТИ НА СВЕТА КАТО ФАКТОР ЗА
НАМАЛЯВАНЕ НА ЕТНИЧЕСКИ КОНФЛИКТИ МЕЖДУ ДЪРЖАВИТЕ
С Ъ Д Ъ Р Ж А Н И Е
1.Въведение
2. Средиземноморските земи и тяхната роля в етнографските особености на света –
географски и исторически феномен
3. Кои са факторите за появата на етносите?
3.1.Критери за разграничаването на етносите
3.2 Класификации на етносите
3.3.Проблеми на етническата география и картография
3.4.Етническите конфликти
3.5.Проблематиката за националните доктирини в светлината на етническите и
етнографските процеси
3.6.Многообразието в Европа
4. Заключение
5. Използвана литература
„Във всяка социална група, индивид или държава
съществуват експанзионистически отклонения, коренящи се в инстикта за
самосъхранение и често излизащи извън предела на този инстинкт. Така волята за
живот се превръща във воля за власт... За възприемчивото съзнание обществото винаги
ще наподобява джунгла, каквото то в действителност е.”
Р. Нибур
„Конфликтната същност на световните процеси,
детерминирани от себичната и егоистична индивидуална и групова човешка природа,
представя тази вековечна социална дейност в качеството й на необходимо зло, а не
благо.Либералният утиритаризъм възприет днес за универсален, отхвърлил
униформеният номенклатурен колективизъм, характерен със своята бруталност,
бюрократизъм и привидно могъщество са виновни в почти еднаква степен днешния
свят да е свят на етнически конфликти на силата, а не на хуманистичните принципи.”
Йордан Митев и Филип Узунов
Съвременна история на модерния свят том ІІ
«Позволявам си да го кажа като историк, който се е занимавал доста време с
междуетническите отношения в региона. Трябва да е ясно, че на Балканите - а мисля, че
това е извод, който важи за цяла Европа – етнически чиста държава не е възможна. И аз
апелирам към международната общност, уважаеми господин Председател, да не
поощрява стремежите към създаване на подобни държави. Всеки опит в това
отношение ще повлече след себе си основателните претенции и на други етноси за
обособяване, и то не само в Европа”.
“Европейската перспектива на Балканите” - лекция на президента
Георги Първанов пред Датското общество за външна политика 29.3.2006
г.Копенхаген
1. Въведение
Преди повече от две години когато завърших специалността история и
география с дипломна работа на тема „Перспективи на религиозния туризъм във
Варненска и великопреславска епархия” проф. Дончев предложи по натътък да се спра
на Балканите и света като територия, на която живеят множество етнически,
етнографски и религиозни общности. Това, наред с икономическата изостаналост на
тези общности в сравнение със западноевропейските народи, е предпоставка за
постоянни конфликти на етническа или религиозна основа. На този фон България
изглежда “остров на спокойствието”, като причините за това са много. Може би най-
важната е продължителното (вековно) съжителство на различни общности върху
българската етническа територия, довело до взаимното културно обогатяване между
тях (което личи най-добре в езиковите заемки, близостта в някои фолклорни елементи и
др.), допринасяйки за изграждането на толерантност към “другите”. „Остров на
спокойствието” - необходимо от научна гледна точка да се обяснят и съдържанията на
понятията “етническа група” и “национално малцинство”. Етническата група е част от
етническата общност, обитаваща територията на друг етнос и представляваща
малцинство в сравнение с него, но е съхранила културните се особености, включително
използването на своя майчин език в битовото общуване. В същото време, националното
малцинство представлява етническа общност, която не е напускала етническата си
територия, където е била формирана, но заедно с тази територия е включена в
пределите на друга държава. Правилното разбиране на тези две понятия би предпазило
обществените групи от неоправдано и излишно изостряне на междуетническите
отношения и загубата на такова огромно достижение, каквото са етническата и верска
търпимост по света и у нас
1
.
Тук ще се съсредоточа на три групи фактори, във връзка с които
междунационалните особености са твърде съществени в интересуващите ме
отношения: (1) различната степен на расово, етническо и културно многообразие във
всяка от страните на Европа, света и различните пътища на институционално
признание на тези видове многообразия и осъществяване на посредничество между тях;
(2) спецификата на социалното положение на интелектуалците-хуманитаристи в
Европа, САЩ и Франция и, накрая, (3) различната "дисциплинарна екология" на
развитието на литературните изследвания в тези страни. Можем за го наречем
мултикултурализъм. От времето на своето първоначално преобразуване в края на 1960-
те години до днес американските литературни изследвания демонстрират по-голямо
влияние към проблемите, свързани с етническите, расовите или другите малцинства
или "маргинализирани" групи, отколкото това става във Европа, Франция и другите
европейски страни. Това се проявява и в конфликтите около традиционния канон в
изследванията на литературата, и във възникването на научни парадигми, основани на
включването в анализа на текстове от такива категории като род (gender), раса и
сексуални предпочитания. Напротив, във френските литературни изследвания ние не
намираме нито едно от тези направления. Защо съществува това различие и в какво са
неговите последствия за изследванията на литературата в Европа и САЩ? Една от
причините за това различие, вероятно, най-опростено, се състои в това, че Съединените
щати в етническо и расово отношение представляват по-многообразно общество,
1
Славейков Петър Етнодемографска характеристика на българското население
http://members.tripod.com/nie_monthly/nie11_01/slaveikov.htm

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
24 ное 2021 в 11:55 студент на 32 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Философски факултет, специалност - Библиотечно-информационни науки, випуск 2024
 
Подобни материали
 

Етнография на България. Родилни обичаи

18 яну 2008
·
228
·
19
·
2,139
·
223

Във всяко общество и време децата са осмисляли човешкия живот и са доказвали социалната пълноценност на своите родители.
 

Етнически малцинствени общности в България

10 дек 2007
·
600
·
3
·
758
·
290
·
2

Българските земи се намират в регион, граничен за две световни религии – християнството и исляма. Миграционната динамика, предизвикана от перманентните преселения на народите, не е стихвала тук през различните исторически епохи...
 

Малцинствата в България

16 дек 2007
·
860
·
4
·
1,159
·
1

Млацинствата са се появоли след като са се остановили границите на три разпаднали се империи. Така се появява проблема „малцинство” като проблем на международните отношения. Сключени са редица договори между Суюзените и Сдружени Сили и национални...
 

Сведения за ромите

12 мар 2008
·
257
·
6
·
1,319
·
184

Според историците, прародината на ромите се намира в Северозападна Индия в областта, наречена Пенджаб. През V – VІ век циганите напускат Индия и поемат на първото си голямо преселение към Европа...
 

Икономическа антропология

03 апр 2008
·
78
·
4
·
649

Според икономическата антропология производството и потреблението са свързаните с отношението човек-вещ сфери на икономическите системи, докато разпределението и обмена са междуличностни процеси, т.е. в полето на общностния живот.
1 2 3 4 5 » 11
 

Етногеографски особености и етнически конфликти

Материал № 109688, от 11 мар 2008
Свален: 1,275 пъти
Прегледан: 1,243 пъти
Качен от:
Предмет: Етнология
Тип: Лекция
Брой страници: 79
Брой думи: 28,969
Брой символи: 190,372

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Етногеографски особености и етнически конфликти"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения