Големина на текста:
В “Илиада” Омир създава свят, подвластен на боговете. За древния човек
божественото начало, божествената мисъл е във всяка сфера на живота,
включително и войната, дори често човешката война е заради раздори между
боговете.
Омировите герои са богоподобни в соята смелост и красота, а в същото време
Омировите богове са андроморфни в своите чувства и постъпки. И все пак
божественото у тях е ясно изразено, но просто е преплетено с човешкото. Боговете
се намесват в хода на войната, но не могат да променят изхода й. Те направляват
обстоятелствата в живота, но също както хората, са подвластни на съдбата. Така
например Зевс покровителства Хектор, но не може да го спаси от съдбовния
жребий. “Омировите богове имат динамичен характер. Те са богове в религиозния
смисъл и същеврменно са художествени символи. Човекът зависи от тях и без да
престава да бъде свободен.”(Б. Богданов “Омировият епос”) Често боговете
постъпват много нечестно и несправедливо спрямо някой герой, но това е тяхно
право.
Личностните качества на героя се подсилват от божествената власт на неговия
покровител. Така Атина взима под своя закрила героите, който смята за най –
доблестни: Ахил и Диомед. В същото време Ахил е покровителстван от Хера, а тя е
и покровителка на Агамемнон. Парис и Елена изглеждат по – слаби от останалите
герои, но това е защото тяхната покровителка Афродита е по- слаба от другите
богове. Боговете оказват влияние върху поведението на героите, но не и дотам, че
да променят характерното му поведение.
Боговете имат голямо влияние върху постъпките на героите, но основни техните
основни мотиви за действие си остават чисто човешки.
Парис открадва Елена не заради Афродита, а заради човешката жажда за
притежание на най – красивото, без значение дали става дума за вещ или човек.
Макар и богиня, Афродита не може да вдъхне на Парис смелост – той по природа е
страхливец и тя не може да измени това.
В този смисъл смелостта на Ахил само е подсилена от присъствието на Атина, но
богинята не може да влияе на неговата стихийност и необузданост. Тя може да го
предпази от прибързани действия, но не и да смекчи характера му. В Първа песен
Атина спира Ахил да не убие Агамемнон. Това тя извършва по заръка на Хера,
която покровителства и двамата:
Аз от небето се спуснах да спра яростта ти безмерна,
стига да слушаш. Изпрати ме тук белоръката Хера,
пазеща двама ви с обич сърдечна и грижа еднаква.
Ахил е покровителстван и от майка си, богиня Тетида. Чрез нея той отправя молба
към Хефест и богът ковач създава за ахейския герой чудни доспехи, макар и да е на
страната на троянците. Това е типичното за Омир уравновесяване на божествената
намеса. Иначе боговете би трябвло да повалят само троянци, а да дават леки
победи на ахейците.
Тъй като повечето богове са на страната на ахейците, за да се постигне това
уравновесяване авторът приписва на най – могъщия бог Зевс пристрастия към
троянската страна и най – вече към Хектор.
Докато Ахил е галеник на съдбата, покровителстван от много богове и сам син на
богиня, Хектор почти винаги е сам на бойното поле като само в отделни моменти
към него се присъидинява божествена помощ:
Щеше ли Хектор смъртта и съдбата сега да отбегне,
ако не бе се явил Аполон за последна подкрепа,
смелост не бе му внушил и не бе сторил краката му бързи?
Човешкият морал не е много по – различен от божествения. Така че и от човешка, и
от божествена гледна точка призивът на Хектор към честен двубой и
неоскверняване на тялото на врага е знак за истинска войнска доблест и
достойнство, нещо повече – за висша нравственост, изцяло подчинена на
моралните норми и на чувството за айдос.
В противовес на това, поведението на Ахил е абсолютно неприемливо не само за
хората, но и за боговете. Докато Хектор се стреми към айдос Ахил извършва
хюбрис. Той нарушава всички човешки и божествени норми като осквернява
мъртвото тяло на Хектор.
Още по – неприемливо е неговото поведение в светлината на фактът, че Ахил не
постига своята победа сам, а с помощта на Атина, докато Хектор е съвсем сам на
бойното поле, нещо повече Хектор е подведен с измама от богинята да се
приближи до ахееца. А и докато мотивите на Ахил са съвсем лични, и дори
егоистични, личните мотиви на Хектор се преплитат с патриотичните.
На боговете не са чужди човешки качества и чувства. Така например Зевс, който е
пълновластен господар на хора и богове, има силата да промени хода на битките,
така че троянците да имат преднина (Първа песен), се страхува от свада с Хера,
която е описана като зла и ревнива жена.
Тетида се възползва от божествената си власт, за да помага на сина си Ахил.
Аполон отклонява Ахил от стените на Троя, преобразен като Агенор, а Атина
примамва Хектор на бойното поле в образа на Деифоб. От друга страна на боговете
не им липсва и съпричастност с човешката болка – Тетида и нереидите оплакват
смъртта на Патрокъл заедно с Ахил, а Хермес придружава Приам до ахейския стан
и го защитава по пътя.
Макар и андроморфни на външен вид, боговете не познават физическата болка и
смъртта. Ето защо светът на хората изглежда по – реален от този на боговете. Само
хората познават тъмната страна на съществуването, докато за боговете тя остава не
съвсем ясна и дори далечна.
Светът на “Илиада” е сложен синтез между човешкото и божественото, между
религия и реализъм. Именно затова толкова точно и красиво изгражда представата
на древните за космогоничния ред в живота и света.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
КОМЕНТАРИ
(1-10 от 2)
Darina_Qvorova написа на 10 яну 2008 ОТГОВОРИ
ученичка на 18 години от София , 022 СОУ "Г. С. Раковски"
Едно от ной- значимите произведения на древността е Омировата „Илиада „ Тя е епическа поема на своето време , но която е актуална и до днес . Именно за това това е класическа творба. Още от пъ...Виж още
mujaja написа на 17 яну 2007 ОТГОВОРИ
ученик от София , 009 ФЕГ "Алфонс Дьо Ламартин"
na mene ne mi se otvarq ! ... pls nqkoi koito noje da go otvori da go postne !!! PLS!!!
 
Подобни материали
 

Образът на Прометей

19 дек 2007
·
1,097
·
1
·
196
·
256
·
2

Образът на Прометей остава дълготраен израз на борбеното начало в личноста, която се стреми към прогреса и чийто водещ знак е хуманизмът...
 

„Оправданието на Агамемнон” – Едуард Додс


ПО ДИСЦИПЛИНАТА: „АНТИЧНА ЛИТЕРАТУРА” НА ТЕМА: „ОПРАВДАНИЕТО НА АГАМЕМНОН” – ЕДУАРД ДОДС...
 

Есхил - "Прикованият Прометей"

07 юни 2007
·
1,249
·
3
·
793
·
513
·
7

Есхил не е първият древногръцки автор, който разработва мита за Прометей. Преди него е писал Хезиод, който представя Прометей в сво­ята „Теогония” в по-различна светлина. Есхил обаче внася ново съдържание в мита, без да го променя съществено.
 

Гневът и помирението в Илиада

12 дек 2007
·
2,416
·
1
·
347
·
2,580
·
2
·
14

Едно от ной- значимите произведения на древността е Омировата „Илиада „ Тя е епическа поема на своето време, но която е актуална и до днес .
 

“Едип цар” и „Антигона” - анализ

25 дек 2007
·
646
·
4
·
455
·
863
·
5

1.Жанрови особености Строга структура; сюжет, градящ се върху лишаван от основно благо, противодействие на главния герой, резултат; действие през перипетии; единство на действието, единство на мястото...
 
Онлайн тестове по Старогръцка литература
Тест по старогръцка литература за 9-ти клас на тема "Древногръцката култура и литература"
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Тестът "Древногръцката култура и литература" е подходящ за ученици от 9 клас. Съдържа 20 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Труден)
18
38
1
2 мин
17.01.2014
Тест по Български и литература за 8-ми клас върху Старогръцка литература - Омир, Есхил
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 8 клас
Тестът съдържа 12 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Фокусът е върху изучаваните произведения на Омир и Есхил в 8-ми клас.
(Лесен)
12
12
1
1 мин
07.10.2016
» виж всички онлайн тестове по старогръцка литература

"Илиада"- Омир

Материал № 10952, от 03 дек 2006
Свален: 964 пъти
Прегледан: 262 пъти
Качен от:
Предмет: Старогръцка литература, Литература
Тип: Анализ
Брой страници: 2
Брой думи: 542
Брой символи: 4,296

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""Илиада"- Омир"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения