Големина на текста:
Курсова работа
По дисциплината Граждани и гражданско общество
Предаватели: доц. Димитър Вацов, д-р ас. Сергей Стефанов
Тема на занятието:
Форми на обществен живот според
„Политика” на Аристотел
Сoфия
2013
1
Кратък биографичен увод
Аристотел е създателят на науката философия. Определят го като най-крупния
представител на философията през робовладелческия строй. Ако се потърси
родоначалникът на “конституцията” на европейската философска мисъл, то изборът
безусловна пада върху Аристотел. Той е и “педантичния почитател на реда, който искал
да подреди понятията на хората”. Ако с делото на Платон в историята на философията
се появява идеята, то след Аристотел вече има понятие за науката философия. Той
посвещава живота си на решаваната и до голяма степен – решена от него задача, да се
утвърди строгата научност на философското знание. А така чрез него получават
сигурност всички останали знания. Този е основният мотив в работите на Аристотел.
Роден е на Халкидическия полуостров в Стагира през 384 г. пр. Хр. Ученик е на Платон.
В Академията – Платоновата школа, постъпва през 367 г. пр.н.е. и остава там в
продължение на двадесет години – до смъртта на своя учител. Към края на 343 г. пр.н.е.
бил поканен от македонския цар Филип за възпитател на сина му Александър.
Бъдещият покорител на света е бил на тринадесет години и трябвало да бъде обучаван
в управление на стопанство, войска, да си “играе” на диалози и трактати, да тълкува
мъдреците, да обосновава жизнените си цели. В продължение на три години Аристотел
е бил педагог на Александър, който след като се възцарил никога вече не забравил своя
учител. По-късно древногръцкият философ заминава за Атина и открил своя
философска школа при храма на Аполон Ликейски. От тук школата получила името
“Ликей” /днес лицей/ , където учениците се разхождали из алеите на градината, а
Аристотел изнасял беседите си. Тук именно те са се разхождали из масивите на
тогавашното знание, прокарвали са пътеките на днешните науки. Същевременно
специална част от участниците в “Ликея” се грижела да доставя на Аристотел данни за
земи, екземпляри от животни и растения, книги и технически устройства от земите,
завладявани от Александър. Аристотел класифицирал всичко това и го нареждал в
лавиците на знанието . Така се родила прословутата Аристотелова библиотека -
разтворената книга на света.
Анализ
2
Книга Първа от „Политика” на Аристотел представя на читателят задълбоченост върху
вижданията на философа за човешката природа и обществена организация. Той
разсъждава върху своите философски изследвания базирани на предположението, че
вселената представлява едно организирано цяло, като всяка частица от това цяло има
своето предназначение и функция, а разумът може да съзре и определи това
предназначение като се вгледа в корените и качествата на частницата.
Всяка общност се стреми към някакво благо за всичките й индивиди. Аристотел
разглежда градивно елементите на държавата, като се опитва да обясни йерархията в
обществените взаимоотношения и тяхната структура и функция.
На първо място той поставя семейството като градивна единица. То е основата на
организираното общество, един умален модел на държавата, където мъжът управлява
членовете на семейството си, както - царят поданниците си, както боговете - човеците,
както Зевс - другите боговете на Олимп. Аристотел подчертава, че държавата е
завършеното състояние на общността, нейното естествено крайно стъпало.От
взаимоотношенията между семействата възниква селото, което следва семейната
структура в един по-голям мащаб, а в този ред на надграждане общността от няколко
села образуват държавата. Аристотел определя държавата като по-висша от семейството
и от отделния човек, тъй като тя е една съвкупност от индивиди и при нея се достига до
пълноценност, която липсва при индивида и семейството.
Аристотел засяга и три вида специфични за епохата отношения, които имат голямо
значение за функционирането на обществените отношения: между роб и господар;
между съпруг и съпруга и между родител и потомството. Специално в отношенията
между роб и господар, той обръща внимание на робите, че заради тяхната одушевеност
ги прави по-специфична собственост на семейството. В моралното си разграничение,
Аристотел ги определя като роби по природа и роби по закон, като според него въпреки,
че съществува несправедливост при робството по закон, то е полезно, тъй като възниква
форма на подчинение и управа. За разлика от господарската власт, държавническата е
над свободни хора и подходът към управа не може да бъде един и същ и при двата вида
власт. Именно затова царете са господари по природа.
В следващата част от Книга Първа Аристотел засяга препитанието в социалния
механизъм. С разрастването на социума, осъвършенстването на управлението на
собсвеността, необходимостта за стоков обмен и изнамирането на монетарната система,
той посочва няколко пътя на придобиване на ресурси - търовия, занаятчийство, военно
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
01 ное 2019 в 18:29 студент на 21 години от София - УНСС, факулетет - Международна икономика и политика, специалност - Политология, випуск 2019
19 юни 2018 в 21:36 ученичка на 37 години от Монтана - ФСГ "Васил Левски", випуск 2001
03 яну 2018 в 22:30 студентка на 28 години от Велико Търново - ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий", факулетет - Философски факултет, специалност - Психология, випуск 2019
01 май 2017 в 13:50 студент на 43 години от Банско - Колеж по туризъм, факулетет - фса, специалност - Бизнес администрация, випуск 2018
08 фев 2017 в 17:06 студент на 22 години от Русе - Русенски университет "Ангел Кънчев", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2019
25 юни 2016 в 18:25 студентка на 32 години от София - НБУ, факулетет - Икономика, специалност - Бизнес администрация, випуск 2015
24 мар 2016 в 20:05 студентка на 30 години от София - УНСС, факулетет - Финансово счетоводен факултет, специалност - Финансов контрол, випуск 2015
14 дек 2015 в 20:24 студентка на 32 години от София - Академия на МВР, факулетет - Факултет сигурност, специалност - Защита на националната сигурност, випуск 2012
07 ное 2014 в 11:53 студентка на 29 години от София - УНСС, факулетет - Международна икономика и политика, специалност - Политически науки, випуск 2014
 
 
Онлайн тестове по Човекът и обществото
Българското Възраждане XVIII - XIX век
междинен тест по Човекът и обществото за Ученици от 4 клас
Тестът е за междинна диагностика по "Човекът и обществото" в 4 клас. Съобразен е с ДОИ за очакваните резултати от обучението по съответната тема. Всички въпроси са само с един верен отговор.
(Много лесен)
16
2
1
3 мин
27.06.2019
Тест по човекът и обществото за 4-ти клас
входен тест по Човекът и обществото за Учители от 4 клас
Входен тест за учениците от 4 клас за проверка на знанията им по предмета Човекът и обществото. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Много лесен)
13
239
1
03.07.2013
» виж всички онлайн тестове по човекът и обществото

Форми на обществен живот според "Политика" на Аристотел

Материал № 1081636, от 16 мар 2014
Свален: 10 пъти
Прегледан: 16 пъти
Предмет: Човекът и обществото
Тип: Курсова работа
Брой страници: 5
Брой думи: 826
Брой символи: 5,060

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Форми на обществен живот според "Политика" на А ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Евелина Владимирова
преподава по Човекът и обществото
в град София
с опит от  2 години
38

Ралица Василева
преподава по Човекът и обществото
в град Варна
с опит от  26 години
138

виж още преподаватели...
Последно видяха материала