Големина на текста:
ТЕОРИЯ НА БНХ
Видове български народни танци, хора, поединични игри
Нашият народ е изпълнчвал своите народни танци по често на открито, мегдани, поляни,
площади наричани хорища.Те са се играели във всеки неделен или празничен ден с личен или
обществен характер и във връзка с някой обичай или обред. БНТ са изключително разнообразни
от движения и метроритмика, форма, начин на залавяне и брой на изпълнители. През вековете
танцовата практика непрекъснато се е развивала, като се достига до обособяването на отделни
видове:
Според формата те биват:
-сключени
-водени
-хора на леса
-по саме
-по двойки
Думата хоро произлиза от гръцката дума хорос и означава танц изпълняван от група играчи
заловени във верига един до друг. Изпълняващи еднакви движения, като се подчиняват на общ
ритъм.
Сключени хора
Тези при които играчите се залавят в затворен кръг, посоката на предвижване е в дясно или в
ляво, но понякога се играят навътре или навън. В миналото когато мъжете и жените са играели
по отделно на много места са правени две хора като на вътрешното са се хващали жените, а на
външното мъжете. Има хора които са се играели от 200-300 души. При сключените хора, които
се играят с движения напред и назад кръгът се прибира към центара и разтяга навън от него.
Кръговата форма е много стара и широко позната в танцита на много народи. Характерни
сключени хора от Северна България са: Мъжката 2/4 , Деньово ; от Добруджа са : Ляса 9/16,
Талима 2/4, Донкино 2/4, Изхвърли кондак 9/16; от Тракия: Ярешката 2/4, Миляново 2/4; В
средна западна България сключени хора се срещат по рядко обикновенно при някои обичаи като
например надпяване на пръстени в Самоковско и Лазарското сключено хоро около кошерите на
пчелите в Софийско.
Водени хора
Тези които имат начало и край, играчът в началото наречен баш, връх, чело, а в края на
опашката се хващат най-добрите играчи. Посоката на движение е в дясно, по рядко в ляво като
описва най различни фигури като: навиване на охлюв, виене като змия и други. Водените хора
имат като структура двуделна форма- бавна и бърза част. В бавната обикновенно играят мъже и
жени , а в
бързата мъжете се отделщт като солират играейки различни комбинации, а жените са като фон и
след това продължава бавна част. В Софийско до хороводеца на танеца се хващали момите на
които им предстои женитба през годината, а играещите на опашката крепят края, поддържат
линита като понякога се хващат деца и юноши да се учат да играят. Понякога накрая се хващал
добър опашкар и заедно с него няколко здрави играчи за да въртят хорото, както в началото го
върти башът. Интересни водени хора в Северна България са: Шарено хоро 11/16, Дайчово 9/16;
Добрудж: Опас 2/4, Ръка 2/4 Западна Тракия всички криви хора- Главнишка копаница 11/16,
Иглика 11/16, Прала Начка 7/16, Парен Петел 7/16 Източна Тракия Трите пъти2/4. На Лазар
7/16, Кирово хоро 2/4, Ляво 9/16;
Хора на леса
Народът го нарича още на прът. Те са по сложните хора в Българския танцов фолклор, играят се
от отбрани играчи наловени на пояс, предна или задна плетеница, хват за рамо или хват за
длани. Характерно за лесите е че се играят на място с леко предвижване напред и назад, дясно и
ляво. При тези хора има човек ръководещ играта, който се хваща на челото или в средата като
дава команди за изпълнение на отделните фигури. Такива танци има в Тракия, които са всички
мъжки хора с трополене като; Казанлъшкото, Новозагорското, Керменското, Старозагорско
всички в размер 2/4. В Шоплука Дивотинско, Брезнишко, Садовишко, Сливнишко в размер 2/4;
В Северозападна и средна Северна България характерни хора на леса са: Ситна 2/4, Осмица 2/4,
Мъжкото 2/4, Черкезка 9/16, Шлашко 2/4, Метро 2/4. В Добруджа: Сборенка 2/4, Мари бабо
Хаджийке 2/4; В Тракия, Боалийската 2/4, Бучимиш 15/16, Ламба Ламба 11/16, Гергьовденската
2/4 и други.
Игри по саме, по единично и по двойки
Това са солови игри в които българина показва най-големи майсторски постижения в танца.
Най-разпространена е ръченицата която е със съревнователен характер, играе се по саме, по
двойки и по тройки. Характерно е с различни движения на краката, ръцете , пляскания,
клякания, завъртания, танц за надиграване. Едно такова надиграване е описал Елин Пелин в
разказа си „ Ветрената мелница”. Ръченицата е наричана още Четница, Зълвенска, Кърпешком,
всички тези наименувания отразяват характерен белег, фигура или движение. Например в
Четницата има специфични движения на ръцете и снагата, Кърпешком идва от кърпата
развявана при изпълнение на ръченицата. Всяка фолклорна област има свой стил Ръченица,
някаде играят по умерено, другаде по бързо, някъде играта е съсредоточена в ръцете другаде в
краката. При по възрастните играта е по спокойна, сдържана, кротка, до като при по младите
буйна и продължителна. Популярна солова игра изпълнявана по сватби е Заеяката която може
да се изпълнява и групово. Други солови игри са Мечешката, Кукленската, Трънката,
Пешачката, Шетаччката, Куцата, Джоката, Нестинарските игри върху огън, Добруджанския
Ръченик; Касъмската или Джиновската (къшната) която се изпълнява в стая от една, две или три
двойки, също може и от един мъж или между двама мъже. Този танц се е развил в КАВРИЛНА
форма ( танц по двойки обикновенно в кръг като на определени моменти има смяна на
партньора).
Игра на Двамина характерна за Пиринския край; Цоне мило чедо характерно за Кюстендилско,
Граовско и Трънско; Добруджански Ръченик изпълнява се солово и по саме но ансамблово тоест
всички танцуват едно и също.
БНТ се разделят и според участниците на: мъжки, женски и смесени.
Женските игри- изпълняват се от моми, невести и по възрастни жени. Играят се по често на
песенен съпровод от което не са могли да се развият в по бързо темпо. Те са по прости на
движения и се отличават със сдържаност, свенливост, грациозност, особенно пролетно
моминските танци и някои обредни и обичайни танци. По отношение на външния вид те се
развиват в кръг сключен или отворен, змейка и по рядко на леса.
Мъжките игри- изпълняват се от ергени, млади мъже, както и от по възрастни. Най- развити в
техническо отношение. Мъжката игра е по буйна с голяма динамика, сила и тепаерамент.
Характерни са по високи подскоци, скокове, клякания, коленияения, пляскания придружени със
силни емоционални преживявания като провиквания, ръмвения, подсвирквания, подаване на
команди и други.Силни и ефектни са мъжките леси където играта е съсредоточена в краката,
също и игри с проявления на мъжественост съпроводени със сложна игра на ръцете, тялото и
главата. Едни от тях са Добруджански Ръченик (солова мъжка ръченица) , Чапраз, Трите пъти,
Русалийско и други.
Смесените танци- са тези в които участват мъже и жени. Те се появяват много по късно в
резултат на дълго присъстващата патриархална система. В края на 19 и началото на 20 век танца
се обединява като получава развитие с навлизането и на градската култура алафранга, това е
френска култура която навлиза в българския град. При хората и лесите най-често участниците
се подревдат мъж-жена-мъж или всеки се залавя произволно. В по далечното минало
подревдането в хората е било на едната половина мъжете, а на другата жените или в двата края
мъже а в средата жени, а понякога и обратно. Връзката между едните и другите в някои случаи
се осъществява чрез кърпа. При смесените хора всички изпълняват еднакви движения, само в
отделни случаи може да има разлика при движенията но е необходимо да се спазва посоката и
ритъма за да не се наруши целоста на хорото.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
10 окт 2021 в 17:28 учител на 44 години от Русе - НУИ "Проф. Веселин Стоянов", випуск 2021
 
 

Видове български народни танци, хора, поединични игри

Материал № 1050192, от 08 дек 2013
Свален: 68 пъти
Прегледан: 88 пъти
Предмет: Фолклористика, Литература
Тип: Лекция
Брой страници: 3
Брой думи: 1,053
Брой символи: 5,966

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Видове български народни танци, хора, поединичн ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала