Големина на текста:
УНИВЕРСИТЕТ ПО БИБЛИОТЕКОЗНАНИЕ И
ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
Катедра: “КУЛТУРНО – ИСТОРИЧЕСКОТО НАСЛЕДСТВО”
АНАЛИЗ
На тема:
Характеристика на морала, бита, манталитета и
народопсихологията на балканските народи през погледа
на чуждите пътешественици
СОФИЯ 2012 г.
Пътешествениците,които са преминали през земите ни са
много.Всички те ни поднасят своите впечатления и детайлизирано ни
представят морала,бита и манталитета на балканските
народи.Подробностите с които ни запознават убеждават колко тежък е бил
периодът на османското владичество за българина.Богатото описание на
действителността тогава ни помага да изградим ясна представа и да
стигнем сами до собствен мироглед.
Чешкият пътешественик Ярослав Ирасек въз основа на наблюденията си в
Свищов е свидетел на странен за него турски манталитет.Описанието на
турчина,което дава е с изцяло отрицателни качества.Характеризира го като
неграмотен и ограничен.Когато попада в канцеларията,той меко казано е
доста възмутен от обстановката в нея.Тя е мръсна,липсва елементарна
хигиена, ,, нечиста стая с неравен под, миндерът, който се точи покрай
стените, е толкова раздран, че се подават парцали, басмени парчета и
конски косми’’,а тази атмосфера е допълнена от млад мъж-
неграмотен,изразяващ ниска култура и твърде
нелюбезен.Характеристиката,която се наблюдава и при чиновника в
никакъв случай не се различава от вече посрещналият го турчин.Той е с
ниска култура,едва се справя с четене и писане,липсват му качествата за
извършване на дейността-чиновник.Той е толкова неук,че буди подигравки
и е обект на надсмешка.Манталитета с който се сблъсква Ирасек,явно е
съвсем нормален за турската институция през този период,но съзнанието и
мирогледа на чужденеца е съвсем различен от техния.Не само
обстановката,но и нравите и темперамента будят една погнуса и
отвръщение в пътешественика,тъй като възгледа му е съвсем различен.
Паралелно с описанието на турската институция с която се сблъсква
Ярослав Ирасек ни дава една съвсем различна картина на българската
къща.Четейки характеристиката,която прави на българите, виждаме,колко
по различен начин на живот водят.Започвайки от личната им
хигиена,грижата,която полагат за домовете си и за добрият и поддържан
външен вид.Няма как да не ни направи впечатление описанието,което дава
за къщата ,, Стълбите, чардакът и всичко дървено е изтъркано с керемиден
прах, който се е набил в пролуките и те червенеят. Стените се спускат от
тавана до пода бели като пресен сняг, без петънце.’’ Както сам изтъква
хигиената и обстановката са на високо ниво,явно поддържани от жени-
домакини.Те едновременно успяват да изглеждат добре,елегантни са и имат
усет за облекло.Спретнати,чисти и добри къщовници.Съчетават в себе си
много качества.
Наблюденията на унгарския пътешественик Келемен Микещ от
1738г. във Видин ни разкриват една потресаваща картина,която отразява
турското надмощие над българите.Самата обстановка е мрачна,изпълнена
със смразяващи ежедневни гледки.Достойнството и честолюбието на
българите е потъпквано от турците.Турският манталитет е чужд и странен
за разбиране на много от нациите.Унгарският пътешественик описва
българката,като жизнерадостна,умееща дори и в трудни моменти да пее и
танцува,което олицетворява нейната издръжливост и непреклонност пред
натиска. Бенямин Калай от 1868г. отново описва българката като
изключително трудолюбива,полагаща усърдие във всичко.Ако ги
съпоставим с турските жени си правим извода,че са съвсем различни като
манталитет.Отличават се от българките с това,че търсят разкоша,стремят се
по остроумен начин да си осигурят лукс.Помпозността за тях е на преден
план,непоколебими и готови на рандеву,само и само да си осигурят
задоволяване на потребносста от великолепие и блясък.
В къщата на Сабри паша обстановката не се отличава със
поддържани хигиенни норми.,,….Съдът и каната бяха изработени с рядко
изкуство, обаче и двата съда бяха мръсни, а кърпата беше по-скоро
парцал.”,,… Пред всеки се намираше само една чаша и пиехме от нея и
вода, и бяло и червено вино.”Обяда по-скоро буди погнуса у
чужденеца.Силно е възмущение от липсата на естетически норми дори по
време на храненето.Мръсотията и нечистоплътието отново се открояват
дори и на трапезата.
Пътешественика ни разказва и за сръбските нрави и обичай,чужди на
немци и пруси.Трапезата им изобилства от тежки ястия,неусвояеми от
чужденците.Различие в културата и традицията се наблюдава и по
отношението на облеклото на сърбите и власите.Въпреки,че българите са
обект на подтисничество,те будят и страх в турците.Колкото и да се
опитват да ги умаловажат като народност,бит и култура българите
превъзхождат във всяко едно отношение.Анонимният френски
пътешественик от 1621г. с удивление споделя за естетиката и гиздавостта
на българката по отношение на облеклото,а в същото време
охарактеризира турците,като мързеливи,свикнали да безделничат,отколкото
да се трудят за препитанието си.А.Пуле 1658г.споделя мнението на другите
пътешественици за облика на българката.Съпоставя ги с
французойките,като добавя още едно качество от вече изброените,а именно

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Анализ по етнология

Характеристика на морала, бита, манталитета и народопсихологията на балканските народи през погледа на чуждите пътешественици....
Изпратен от:
Desislaa
на 2013-10-11
Добавен в:
Анализи
по Етнология
Статистика:
40 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
анализ на тема българските земи през погледа на чуждите пътешественици.
добавена от NIKITA6 01.11.2016
1
9
Подобни материали
 

Българинът и другите

04 юни 2007
·
517
·
2
·
176
·
60

Чувството за национална идентичност е нещо като изкуствено създаден имунитет, който е достояние на всеки човек, независимо от държавата, към която принадлежи.
 

Обредна и словесна култура на циганите

14 дек 2006
·
257
·
3
·
1,017
·
44

Обредното и словесното винаги са в неразривна връзка заради неминуемото участие на различни словесни форми в обредността.
 

Фолклор и фолклористика

06 яну 2007
·
1,127
·
3
·
148

Накратко най-важното за Фолклора и фолклористиката.
 

Мястото на кръчмата в българското интеркултурно пространство и отношението й към социалната и комуникативна култура на българина

12 апр 2007
·
177
·
3
·
786
·
52

Искам да споделя с вас някои размисли по въпроса, който е твърде интересен, както от културологична и етнографска, така и от гледна точка на убеждаващата комуникация.
 

Българинът в европейското

23 юни 2007
·
458
·
4
·
574
·
3

Европейско бъдеще? Има ли България европейско бъдеще? А европейско минало? Доколко е част нашата малка България от Стария свят и доколко не е? Европейци ли са българите, или все нещо не им достига, за да бъдат?
1 2 »
 

Анализ по етнология

Материал № 1026671, от 11 окт 2013
Свален: 40 пъти
Прегледан: 34 пъти
Предмет: Етнология
Тип: Анализ
Брой страници: 5
Брой думи: 1,255
Брой символи: 7,665

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Анализ по етнология"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения