Големина на текста:
„Антигона”
Софокъл
1.История на творбата:
А) поставена през 442 г. пр. Хр. на Големите Дионисии в Атина; на
следващата година избират Софокъл за военен стратег – което показва
голямата роля на театъра в света на древните гърци;
Б) митологическа основа – митове от Тиванския цикъл.
2.Сюжет и структура:
А) действието се развива пред царския дворец в Тива; действащи лица….;
Б) образцова структура.
3.Драматическа функция на пролога:
А) въвежда в ситуция на конфликтност – заповедта на Креон поражда
конфликтна ситуация – завръзка;
Б) човешките характери в пролога – контраст между Антигона и Исмена –
антиподи;
Антигона:
-защитава и отстоява свещен дълг, следва старите родови закони,
неписаната норма на традицията, ненарушимите божествени правила;
-нарушава писаните държавни закони – отхвърля авторитета на Креон,
не зачита властта;
-дръзка, упорита, решителна, горда, твърда в отстояване на позицията,
целенасочена, непокорна, вярваща в благородна кауза;
-действена (!).
Исмена:
-подчинява се на силата на властта, не разграничава закон от
своеволие;
-плаха, нерешителна, колеблива, благоразумна, покорна, послушна;
-въплъщава старогръцкия идеал за скромна девойка с традиционно
възпитание, губейки идентичността си в критична ситуация;
-съзнание за женската слабост (!).
В) основни художествени средства за изграждане на образите – антитеза,
контраст, речева характеристика, ирония, сарказъм;
1
Г) очертават се основните конфликти – сблъсък между два морала, два
вида право; човекът е видян като способен да изрази волята си;
Д) основни проблеми - темата за братоубийството като космическа
катастрофа; смисълът на наказанието; мотивът за родовото проклятие
бележи всичко с трагизъм…
4. Роля на пародаХорът пее за враждата между Етеокъл и Полиник;
доочертава се събитийният фон; ярко се описва предателството на
Полиник.
5. Креон на сцената на властта в Тива в I епизод:
А) саморазкрива се чрез монолога още в началото:
- представата му за идеален владетел силна личност, предан и
загрижен за народа, отстояване на управленските принципи,
безкомпромисен към враговете, решителен в действията;
- издига закона над всичко, защитава държавническото начало;
- отношението му към тялото на Полиник напомня за отношението на Ахил
към тялото на Хектор – варварско (!);
Б) отношението на Хора – споделя позицията на Креон; израз на
склонността на човешките маси да се подчиняват безкритично на
авторитета и силата на властващите ( ! но после се променя, както се
променя и Исмена);
В) пристигането на Стража и новината за извършеното престъпление
наслагват нови черти в характера на Креон: избухлив, груб, непочтителен
към другите, гневлив, мнителен, краен.
6. Сблъсъкът на Креон с Антигона във II епизод осн. конфликт,
изпитание на позициите и правотата:
А) Антигона:
- смела, горда, неистова твърдост, неотстъпчивост;
- защитава тезата за зависимостта на човека от неписаните нравствени
закони, вярва в непреходността на традициите и морала;
- основен стимул – обичта: „Не за вражда, за обич съм създадена!”;
- саморазрушително поведение;
- изключителна, непостижима;
- трагически самотна до идването на Исмена;
Б) Креон:
- проявява своята тираничност, самолюбие, омраза, прикривани зад
държавнически принципи;
- неотстъпчив до фанатизъм, достига да хюбрис;
2
- с оскърбено самолюбие, с уязвено самочувствие;
- безсърдечен, авторитарен;
- действията му не преследват колективен интерес, а себеутвърждаване.
В) представяне на конфликта – чрез редуване на кратки реплики от един
стих, риторични въпроси.
7. Сблъсъкът на Креон с Хемон в III епизод – осн. конфликт:
А) функция – да задълбочи негативната характеристика, да покаже как
властолюбието заслепява и унищожава хармоничните отношения между
баща и син;
Б) Креон:
- неумение да води диалог;
- несправедлив, отказва да се вслуша в нечие друго мнение;
- заблуждава се, че Хемон е изцяло подвластен на любовта;
- трагическа ирония – Креон е заслепен от лични мотиви, не Хемон;
В) Хемон:
- в началото – уважение към Креон;
- уравновесено излага своите разумни аргументи, съобщава всеобщото
мнение – народът мълчи от страх, но жали Антигона;
- призовава Креон да загърби упорството;
- не среща разбиране и преминава към открито разобличаване на
деспотизма на Креон – „Прекрасно би царувал над пустинята!”.
8. IV епизод – цената на изстраданата истина:
-ретардация чрез Комоса – оплакване на нещастната й съдба;
-мотивът за погубената младост – смисълът на наказанието й е да се
лиши от възможността да се осъществи като съпруга и майка;
-последният монолог на Антигона – размисъл за саможертвата;
-Хорът й съчувства, признава правотата й;
-каменното подземие е метафора на самотата, отчуждението,
изолацията на Антигона.
9. Сблъсъкът с Тирезий в V епизод:
А) функция – обрат в действието - демаскиране на Креон, огласяване на
висшата истина и божествената воля;
Б) Тирезий провокира моралната същност на Креон; показва същността на
злото – не да грешиш, а да бъдеш „твърд в греха”, да упорстваш в
слепотата си (!!!);
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

"Антигона", Софокъл

Поставена през 442 г. пр. Хр. на големите дионисии в Атина; на следващата година избират Софокъл за военен стратег – което показва голямата роля на театъра в света на древните гърци...
Изпратен от:

на 2013-03-31
Добавен в:
Анализи
по Старогръцка литература
Статистика:
10 сваляния
виж още
Изтегли
 
Подобни материали
 

“Едип цар” и „Антигона” - анализ

25 дек 2007
·
600
·
4
·
455
·
724
·
42
·
5

1.Жанрови особености Строга структура; сюжет, градящ се върху лишаван от основно благо, противодействие на главния герой, резултат; действие през перипетии; единство на действието, единство на мястото...
 

Образите на Антигона и Исмена между обичта и отчуждението

18 ное 2006
·
4,053
·
2
·
334
·
676
·
35
·
23

Интерпретация върху трагедията на Софокъл "Антигона".
 

Мярата за "доброто" и "лошото" в "Антигона"


Пети век преди новата ера, под небето на Тива ,на театрална сцена се играе трагедията на Софокъл "Антигона".
 

Нравствената сила на Антигона

13 май 2008
·
217
·
1
·
207
·
347
·
24

В трагедията на Софокъл „Антигона” главната героиня,която носи същото име – Антигона е дъщеря на Едип, който според мита е убил баща си и се е оженил за майка си. Антигона се явява дете на едно кръвосмешение. Но въпреки това тя не загива като потомка...
 

Родова вина и човешки характер (Софокъл- "Антигона" )

07 май 2007
·
396
·
2
·
578
·
93
·
7
·
2

Античната драма открива трагични­те дълбочини на човешката духовност чрез творчеството на Софокъл.
 
Онлайн тестове по Старогръцка литература
Тест за 9-ти клас по тема:Старогръцка литература
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Предназначен за проверка на знания по раздела "Старогръцка литература" за 9 клас.
(Лесен)
15
223
1
21.02.2012
Тест по старогръцка литература за 9-ти клас на тема "Древногръцката култура и литература"
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Тестът "Древногръцката култура и литература" е подходящ за ученици от 9 клас. Съдържа 20 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Труден)
18
16
1
2 мин
17.01.2014
» виж всички онлайн тестове по старогръцка литература

"Антигона", Софокъл

Материал № 979708, от 31 мар 2013
Свален: 10 пъти
Прегледан: 25 пъти
Предмет: Старогръцка литература, Литература
Тип: Анализ
Брой страници: 5
Брой думи: 820
Брой символи: 5,353

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за ""Антигона", Софокъл"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения