Големина на текста:
1
ИВАН ВАЗОВ- „НЕМИЛИ-НЕДРАГИ ”
СИЛАТА НА РЕЧТА НА СТРАНДЖАТА
Повестта „Немили-недраги е вълнуваща творба на Иван Вазов за
живота на българските емигранти - хъшове в Румъния. Един от
централните образи в нея е Странджата. Той е герой, който притежава
силно обаяние със своя горещ патриотизъм, славно минало на
знаменосец на чета, отредило му почетно място сред останалите хъшове.
Най-възрастен сред Вазовите „немили-недраги ”, той бащински ги
приютява в своята кръчма. Дава им подслон и храна. Подкрепя ги не
само материално, но и духовно. В кръчмата на Странджата хъшове те се
чувстват като в свой дом. Самата атмосфера на уют и човешка топлина
се допълва от литогра фиите, изобразяващи славни битки в Балкана, както
и от духовното излъчване на Странджата. Художествената среда носи
спокойствие за изтерзаните им души. Старият знаменосец примирява
страстите на духа в острите спорове между хъшовете.
Думата „народен в съзнанието на хъшовете е свещена. Тя носи
проб лемния смисъл на художествените послания в повестта. „Народни"
са всички, за които няма нищо по-свя то от отечеството и нищо по-
свещено от това - да помагаш за не говото освобождение. В най-висша
степен „народен” е и Странджата и затова неговите думи са заветни за
хъшовете.
Пламенната, възторжена и искрена реч на Странджата заема едно от
възловите места в повестта. Тя е силна и въздействена, защото не само
разкрива душевния свят на храбрия знаменосец - неговите мисли,
чувства и преценки за събитията в родината, но и засвидетелства
готовността му за героична смърт. В прочувствената реч на Странджата
проличава и силната му любов към братята по съдба - хъшовете. Той
подчертава тяхната важна мисия за съдбата на българския народ.
Техният образ е очертан с трагичния ореол на героичното и
саможертвеното, а смисълът на народното им дело има историческа
стойносттранджата неслучайно започва своята реч, посочвайки
героичното минало на хъшовете. Защото със „славните битки" те са
събудили ду ха на народа, породило се е Жела ние за свобода и правда".
Изпълнили са своята „света длъжност към отечеството . Не за пари и
не за имоти, а в името на висока цел - освобождението на родината, се
борят хъшовете „Ние се жертву ваме за свободата на България и ако
найдем отплата, то тя ще бъде - освобождението на България; ни
повече, ни по-малко!” - напомня Странджата на своите другари за този
техен най-висш идеал в живота им.
Не е случаен и фактът, че той насочва погледа си към мизерното
настояще на хъшовете Вместо да се бият в Балкана, те са принудени да
водят жалко съществуване. И старият хъш, някогашен левент, развявал
знамето на свободата, страда, че днес е принуден да държи в ръка
лъжицата, притиснат от обстоятелствата. Вместо мъже, са се превърнали
в баби. И от гърдите на Знаменосеца се изтръгва най-сърдечното
обръщение към приятели по обща съдба, по общи мъки и страдания:
„Ах! Братя мили! Но Странджата е далеч от мисълта за отчаяние. И в
1
това жалко настояще той намира сили за живот, защото
действителността може и да е жалка, но е хиляди пъти по-добра от
живота на българите в поробената страна, където те са роби. А тук, макар
и в чужда страна, хъшовете са свободни. Именно свободата заема най-
стойностно място в ценностната система на Странджата и на всички
борци: „А като имаме свободата, имаме всичко” Ето в името на какво
хъшовете водят своето трудно емигрантско съществуване - в името на
свободата на Бълга рия. „Ние се жертвуваме за свободата на
България...” - това е висшият идеал, в името на който хъшовете са
принудени да се скитат немили-недраги в чуждата страна. Странджата
им напомня, че те са герои, защото са избрали саможертвата пред
скръбното настояще, а тя е залогът за свободата. Речта на Странджата е
своеобразна изповед за най-съкровеното, което носят в душите си всички
хъшове. Единствена алтернатива за тях е борбата за свобода. Затова те
понасят страдания и болка, вярвайки, че рано или късно България ще е
свободна. Защото „хъш значи да се мъчиш, да гладуваш, да се биеш - с
една дума, да бъдеш мъченик! ”.
Странджата продължава въз действащата си реч, уверявайки
хъшовете, че този нещастен жи вот ще свърши и че ще удари часът за
решителния бой. Родината ще ги призове: И ще умрем със слава и в
борба, и няма да издъхнем като кучета по тия улици. Ще се бием още,
братя мили! Ще се бием за свободата на България. Да живей
България! С тези пламенни думи завършва своята вълнуваща реч
старият знаменосец. Те проникват дълбоко в душите на развълнуваните
мъже, които се преобразяват. В очите им се запалва „пламъка на чистия
патриотизъм, сиреч на самоотвержението”. По техните груби и
свирепи по време на спора лица се явява изражение на благородство и
реши телност. Те издигат на ръце своя „баща” и дават изблик на
чувствата си, пеейки патриотични песни.
Най-силно обаче е въздействието на речта върху младия Бръчков.
Той възприема хъшовете като някакви „висши същества, родени за
страдания, за борба и за слава”. Своя възторг той импулсивно изразява
с думите: Юнаци! Да живей храбрия Странджа!” Определението му
„юнаци” най-точно отразява цялото богато съдържание на понятието
хъш, като същевременно говори за голямата почит и уважение към тези
народни български синове.
Речта на Странджата разкрива моралния и духовен облик на човека
страдалец, на българина, готов да защити националното си самосъзнание
с достойна смърт в името на свободното бъдеще на своя народ.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Немили-недраги - Силата на речта на Странджата

Повестта „Немили-недраги” е вълнуваща творба на Иван Вазов за живота на българските емигранти - хъшове в Румъния. Един от централните образи в нея е Странджата...
Изпратен от:
martin_tz
на 2008-02-18
Добавен в:
Съчинения разсъждения
по Възрожденска литература
Статистика:
321 сваляния
виж още
Изтегли
 
Домашни по темата на материала
Кръчмата на Странджата В Немили-недраги
добавена от fenerist 30.10.2012
3
69
Подобни материали
 

Поет и общество в лириката на Иван Вазов

17 мар 2006
·
1,191
·
3
·
992
·
426
·
36

Поет и общество в лириката на Иван Вазов - кандидат-студентска тема.
 

„Епопея на забравените” - анализ

09 яну 2008
·
1,979
·
2
·
206
·
765
·
104
·
3

Вазов пише „Епопея на забравените” и я озаглавява епопея, но това не е жанрово понятие, защото творбите са оди - прославят и вазхваляват забравените от народа балгарски герои.
 

Биография на Иван Вазов

23 яну 2008
·
125
·
10
·
1,803
·
132
·
8

Произхожда от семейство на средно заможен търговец, в което владее атмосфера на строг ред и патриархалност, уважение към религиозните и битовите традиции, отзивчивост към възрожденските просветителски и патриотични настроения.
 

Иван Вазов - "Линее нашто поколенье", "Новото гробище над Сливница" - душата на поета между разочарованието и националната почит

19 дек 2007
·
1,607
·
4
·
884
·
864
·
102
·
5

Лиричните настроения в творчеството на Иван Вазов през последните две десетилетия на XIX век са силно повлияни от личните преживявания на поета, раздвоен между героизма на миналото и срама от настоящето. Времето живее с контрастните измерения на епохата..
 

Дядо Йоцо гледа

17 яну 2008
·
815
·
2
·
554
·
18

Чрез произведението си авторът дава израз на разочарованието си, на неспособността си да разбере хората от новото време, които не могат да оценят чудото на тъй лелеяната преди свобода...
 
Онлайн тестове по Възрожденска литература
Тест по литература - Иван Вазов
тематичен тест по Възрожденска литература за Ученици от 7 клас
Тест по литература върху творчеството на Иван Вазов и по-специално „Немили-недраги“.
(Лесен)
20
254
1
16.09.2011
» виж всички онлайн тестове по възрожденска литература

Немили-недраги - Силата на речта на Странджата

Материал № 95068, от 18 фев 2008
Свален: 321 пъти
Прегледан: 312 пъти
Качен от:
Предмет: Възрожденска литература, Литература
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 2
Брой думи: 488
Брой символи: 4,007

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Немили-недраги - Силата на речта на Странджата"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения
иван вазов защо песента е изражение на висша духовност в немили недраги речта на странджата в немили недраги въздействието на речта на странджата върху хъшожете какво място заема темата за свободата в речта на странджата повеста немили недраги кръчмата на странджата patriotizva v rechta na strandjata на тема въздействието на речта на странджата ву хъшовета на тема немили недраги думите на странджата от немили недраги sa4inenie razsajdenie smartta na strandjata stradal4eska i geroi4na немили нидраги sa4inenie rasajdenie varhu re4ta na strandjata ot povesta nemili nedragi паметдостойство и завет в речта на странджата немили недраги 3 защо речта на странджата облагодарява и ваздеиства хъшовете речта на странджатаизповед и верою на хъшовете su4inenie i razsajdenie smurta na znamenoseca nemili nedragi 5 glava re4ta na strandjata nemili nedragi nemilineddragi chast rechta na strandjata на речта на странджата немилинедраги