Големина на текста:
„Хамлет“ – между повелята на дълга и собствената воля
(Интерпретативно съчинение)
Трагедията „Хамлет“ е написана в най-късния период на Европейския ренесанс. Това
време се характеризира с трагичния, песимистичен мироглед на обществото. Човекът
представлявал една смесица от умопомрачения, разочарования и психически състояния,
съсипващи го отвътре. Хуманизмът претърпява криза, влиза в сблъсък с
противоречащите тенденции на хората. Героят на Шекспир символизира този сблъсък
на ренесансовия човек с трагичната си съдба.
В трагедията, Хамлет е поставен пред избор – да се подчини на синовния си дълг или
да защити своите възгледи. Принуден да направи своя изобр, той успява да изпревари
епохата си и да превъзмогне личната си борба, като успява да постигне хармония между
двете алтернативи.
Хамлет е един идеал за ренесансовия човек - човеколюбив и добър, прям, живеещ за
справедливостта. Той е ренесансов мислител и хуманист. Успява да се справи с
проблемите по един ироничен начин, като не оставя място за съмнение, че неговият
интелект надхвърля ограниченото мислене на останалите му съвременници.
Шекспировия герой изгражда собствена представа за човека, въплащаващ
ренесансовия идеал. Той почита своя баща и изпитва уважение към властта, но с
времето неговите възгледи претърпяват обрат, който поставя Хамлет пред един
„разглобен“ свят. Хамлет има оптимизъм на млад младеж, радващ се на живота.
Неговият характер се основава на сложната му духовна нагласа, задълбочения му
философски мироглед, от прозренията му за проблемите на обществото.
След завръщането си от Германия, идеите на Хамлет за човека и света се преобръщат.
Когато научава истината за смъртта на баща си, героят получава първия житейски удар
и той е жесток не само поради личната загуба, но и защото Хамлет се среща с горчивата
истина за злото по света. Предателството от страна на майка му хвърля принца във
вътрешен хаос от разочарование, болка и съмнения. Той губи вяра и в приятелството си
с Розенкранц и Гилденстерн, които му обръщат гръб и помагат на краля, за собствена
угода. Хамлет захвърля надеждата и в любовта, щом разбира за измяната на любимата
си Офелия, която подтиквана от своя баща не се отдава на искрените си чувства. Всички
нехуманни и порочни неща, които Хамлет вижда в двореца, разбиват всичките му
представи за обществения идеал. Той усеща голяма промяна след смъртта на баща си.
Всички в двореца са покварени от подлостта и измамната личност на краля. Хората му
служат, с идеята, че Хамлет е същинската заплаха, истинският луд. Хамлет трябва да се
изправи пред първичността на човешката природа сам.
Преди Хамлет се е възхищавал на човека, като на бог, способен на всичко.
„Човекът! Какво великолепно творение е той!“
Но бива възмутен от безнравствените практики, извършвани в двореца, които разкриват
истината за обществото и героят достига до прозрение за същността на човека, и
открито заявява:
„Той не ме радва…“
Между изградения идеал на Хамлет и реалността съществува една непреодолима
„пропаст“.
Хамлет е поставен пред избор – дълга към баща си или собствената си воля. Той
осъзнава, че ако изпълни дълга си, той ще трябва да извърши убийство, което според
неговите виждания е неморално. Точно това поражда вътрешния конфликт на героя.
Хамлет не приема убийството като средство за възмездие, тъй като по такъв начин, той
попада на нивото на краля, който е убил собствения си брат за власт. Той се отвращава и
отрича всички неморални практики, но се чувства задължен да изпълни синовния си
дълг. За да избегне собственото си противоречие Хамлет се опитва да поправи хората,
които обича, да ги отскубне от пагубното влияние на краля. Тази роля се оказва най-
сложната, тъй като Хамлет изпреварва интелектуалната среда и за околните това е
проява на лудост.
„… син ви Хамлет е луд. И „луд“ наричам го, защото какво е лудост,
ако не да си такъв, че да не можеш с друга дума да бъдеш означен
освен със „луд“?“
В това „разглобено“ време Хамлет е героят, който се опитва да възвърне мира и
спокойствието, да насърчи хората да не се подчиняват на безнравствените действия, да
подтикне обществото да изградят един по-добър мироглед за света, но сякаш неговата
мисия е невъзможна, поради вкоренената, непреодолима човешка природа, единствено
носеща измама, поквара, недобронамереност и в крайна сметка трагизъм.
Дори и да знае, че ролята му е трудна, Хамлет не отстъпва и с добре измислния си план,
той успява да накаже злосторниците, като показва грешките на всеки един от тях. С
неговата „кинжална реч“ той успява да се противопостави на собствената си майка, и в
същото време да убие верния слуга на краля – Полоний. В опита си да вразуми сина си,
Гертруда бива изобличена в предателството към бащата на Хамлет.
„- Ти много оскърби баща си, Хамлет!
- Ти много оскърби баща ми, майко!“
Бива укорена в това, че защитава неправилния човек, но макар и да се покайва за
грешката си, тя намира смъртта си, наравно с останалите. Хамлет бива изоставен от
приятелите си Розенкранц и Гилденстерн, които се подчиняват на краля и извършват
безпрецедентно грешни практики, като шпионират доскоро верния си приятел,
заслепени от мисълта за неговата „лудост“. Той се справя с верния слуга на краля –
Полоний като нарочно омалуважава неговата роля в двореца, и играе арогантен принц,
като механизъм за заблуждение. Полоний го смята, за човек, който не се интересува от
другите, и говори срещу него на дъщеря си Офелия, като разбива дори и малките и
надежди за една неравностойна женитба с Хамлет. Пред краля и кралицата той използва
силата на иронията, показвайки, че колкото и духовно съсипан, той се изправя срещу
враговете си, разобличава братоубийствения грях без чужда помощ и успява да завоюва
отмъщение, без да използва фронтални нападки, което още повече обърква плановете
на Клавдий.
Дълбоко в сърцето си Хамлет желае да отмъсти за смъртта на баща си, но в развитието
на действието, той бави своето отмъщение по няколко причини. Когато той разбира за
убийството той се нуждае от доказателства, за да разобличи Клавдий. С помощта на
пътуващите актьори той успява да намери решение – пантомимата, с която премахва
всякакви съмнения, че точно сегашният крал е убил собствения си брат. Но дори когато
намира достатъчно доказателства, Хамлет бави гибелта на краля, защото мисълта за
убийството като средство за отмъщение противоречи на хуманистичните му убеждения
и това предизвика неговата душевна драма. С помощта на престорената лудост героят
на Шекспир може да надникне в същността на враговете си, без да ги допуска до своята
истинска същност. За да не противоречи прибързано на своя морал първоначално
неговото отмъщение започва с оръжието на словото.
„Този, който играе кралете, е добре дошъл – негово величество ще
получи своята дан от мен…“
За назидание от причинените размирици, кралят изпраща Хамлет в Англия.
Обстановката в двореца става още по-заплетена. След завръщането си Хамлет разбира
за смъртта на своята любима, и е обзет от мъка и разочарование. В своите прочути
монолози той се саморазкрива и самоанализира.
„Да бъдеш или да не бъдеш? В туй
е въпросът, който мъчи всички нас.
Дали е по-достойно да понасяш
стрелите на свирепата Съдба,
или обнажил меч, да се опълчиш
срещу море от мъки…“
Хамлет търси правилния поведенчески модел. Той опитва да постигне хармония между
себе си и околния свят, и това води до неговата внезапна промяна и неговият избор.
Нравствените му идеали се променят и той намира пътя към възмездието, който
съвпада с пътя на себеопознаването.
Съхраняването на хуманното начало е залог, че светът може да стане по-добро място за
живот, в което принц Хамлет вярва и се надява, доказвайки го със самоотвержената си
борба, в името на което умира. Озъзнава че исктинкият герой не може да се откаже от
битката и да се примири със загубата, и че всяка война изисква своите жертви.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Хамлет - между повелята на дълга и собствената воля

Трагедията „Хамлет“ е написана в най-късния период на Европейския ренесанс. Това време се характеризира с трагичния, песимистичен мироглед на обществото....
Изпратен от:
imakangaroo
на 2012-12-09
Добавен в:
ЛИС
по Литература
Статистика:
189 сваляния
виж още
Изтегли
Материалът се намира в следните категории:
ЛИС по Литература за Ученици рядко сваляни с 4 страници от до преди 1 година Други от Ученици
 
Домашни по темата на материала
Конфликтите в литературата
добавена от danito0212 19.01.2014
0
8
Тези от трагедията Хамлет
добавена от gabrieladonchewa 15.01.2017
1
9
Трагедията на ренесансовия човек в света на Елсинор - лис
добавена от ani.mihailowa 11.12.2015
1
15
Подобни материали
 

"Хамлет" като проекция към ренесансовия култ към човека

25 май 2008
·
638
·
4
·
546
·
793
·
92
·
2

Но съм сигорна, че всеки от нас се бори със силата на доброто за да надвие злото в този мрачен свят просто за да го направи по - добро място,каквото и самият Хамлет е искал да бъде.
 

Aко аз бях Хамлет

26 фев 2008
·
191
·
1
·
285
·
250
·
44

Дълбоко във всеки от нас дреме по един Хамлет. Всеки от нас осъзнава, че животът е сложен, труден и отговорен, и че от нашите действия и решения зависят чужди животи.
 

Трагичното в образа на Хамлет

30 ное 2009
·
874
·
2
·
431
·
1,613
·
202
·
5

Хамлет е типичен ренесансов герой. Трагичното в неговия образ се крие от една страна в това, че трябва да се бори сам срещу неправдата и злото и тази борба предварително е обречена...
 

Човек- литературно есе

21 окт 2007
·
259
·
1
·
339
·
385
·
9

Човекът е най-висшето творение на природата, поне до този момент и поне в неговите представи. Да си човек не е лесно...
 

Хамлет- цялостен анализ

16 май 2009
·
186
·
3
·
783
·
26

Ренесансът е време, в което човешката личност се превръща в основна ценност и мяра за нещата в света. Новите хуманни разбирания поставят високи изисквания пред човека, учат го да бъде отговорен за своите действия ...
 
Онлайн тестове по Литература
Тест за изходно ниво по Български език и литература за 11-ти клас
изходен тест по Литература за Ученици от 11 клас
Проверка на познанията по литература за 11 клас, подготовка за ДЗИ. 10 въпроса, само един верен отговор на въпрос.
(Лесен)
20 минути
10
12
1
1 мин
28.08.2018
Тест по БЕЛ за 5-ти клас - класна работа
класно тест по Литература за Ученици от 5 клас
Класната работа е предназначена за петокласниците и включва двата предмета - Български език и литература. Разработена е според новата учебна програма за 5 клас. Съдържа 13 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
13
4
1
10 мин
06.08.2018
» виж всички онлайн тестове по литература

Хамлет - между повелята на дълга и собствената воля

Материал № 925787, от 09 дек 2012
Свален: 189 пъти
Прегледан: 390 пъти
Предмет: Литература
Тип: ЛИС
Брой страници: 4
Брой думи: 1,163
Брой символи: 6,667

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Хамлет - между повелята на дълга и собствената  ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Кристина Нейчева
преподава по Литература
в град София
с опит от  2 години
7

Десислава Илиева
преподава по Литература
в град Варна
с опит от  27 години
8

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения