Големина на текста:
доц. д-р Евгения Иванова
ИЗКУСТВО И ВЪЗПИТАНИЕ
Тенденции на проблема “наука – изкуство” в образователния процес
Предназначението на науката е да отразява преди всичко обективната
истина, тя дава “храна” на познанието и ума. А предназначението на изкуството е
преди всичко да доставя удоволствие, то е “храна за душата”. Идеята за
възпитание чрез изкуството съществува от Древността. Но докато в античната
философия няма диференциация на наука и изкуство, в модерната философия
това е възможно.
Още Платон откроява ролята на автора, същността на изкуството и
функциите на изкуството. Според диалога “Йон” творчеството е проява на
божественото. Творецът е посредник между боговете и хората, т.е. той създава не
благодарение на фантазията, на въображението си, а благодарение на
озарението. Той е говорител на боговете. В същия диалог, както и в държавата,
изкуството възпитава, но само когато не критикува боговете, а ги представя
идеални. Диалозите на Платон са колкото философски текстове, толкова
белязани с художественост. Едно поредно доказателство за взаимната
свързаност между наука (в случая философия) и художество.
Ученикът на Платон – Аристотел – превръща изкуството в обект на
описание и оценка. В поетиката му предметът, средствата, начините открояват
целта (целта на трагедията е да се постигне катарзис). Постигането на тази цел е
свързана с подражание.
Идеята на Платон се интерпретира от различни философи и почти всички
философски школи се опират на нея. Схващането за изкуството като проява на
боговете се развива от Г. Хегел като проява на абсолютната идея, на абсолютния
дух; за И. Кант е проява на чистия разум; за А. Шопенхауер е проявление на
волята; Шопенхауеровата воля Фр. Ницше трансформира във воля за власт, воля
1
за творческо преосмисляне и покоряване на живота чрез преоценка на всички
ценности.
Още от Древността изкуството се осъзнава като човешко общуване с важен
обществен смисъл; общуване - не само като обмяна на информация. Кр. Горанов
подчертава, че “както думата, придаваща мисълта и опита на хората, служи като
средство за единение на хората, точно така действа и изкуството. Особеността
пък на това средство за общуване, различаваща го от общуването с помощта на
думата, е в това, че чрез думата един човек предава на друг своите мисли, чрез
изкуството пък хората предават един на друг своите чувства” (Горанов, Кръстьо.
Изкуството и човешкото общуване. Сп. “Проблеми на културата”, кн. 5/1983, с.
4).
Хората на науката винаги са се стремили да общуват с изкуството. Не само
заради естетическата наслада, която то им доставя, но и заради многостранното
му въздействие върху интелекта, емоцията и волята.
Както не могат напълно да се отстранят художествено-образните елементи
от научното мислене и познание, така не могат да се изключат от изкуството
формите на понятийното мислене. Нещо повече, редица автори в различни
исторически епохи създадоха гениални творби, в които науката и изкуството като
различни форми на познание показаха възможности за ползотворно обединяване
на научното и художественото отражение на действителността. Знаменитият
“Фауст” на Й. В. Гьоте е ярък пример за такова обединяване. Това произведение е
плод на абстрактната мисъл и художественото обобщение. Такива образци можем
да намерим и в творчеството на Данте Алигиери, Леонардо да Винчи и Уйлям
Шекспир, на Дени Дидро, Жул Верн и Томас Ман.
Педагогическата наука, използвайки основната същност на естетиката,
проявява специалeн интерес към ролята на изкуството за развитие на духовните
сили на младите хора, за приложимостта му като възпитателно средство.
Естетиката разглежда и преценява проблемите от философски позиции, а
педагогиката ги изяснява от гледна точка на възпитателния процес и на
еволюиращото дете. А. Г. Баумгартен, който пръв въвежда в науката термина
2
“естетика”, наред с образованието и опита, отрежда челно място на емпатията,
своеобразния ентусиазъм, естетическия порив, прекрасната възбуда на ума. Все
по-осезаемо естетиката се превръща в етика на човешкото съществуване и
поведение. Естетизацията на чувствата неизбежно рефлектира в естетизацията
на нравите. В качеството си на истинска “обществена техника на чувствата” (Л. С.
Виготски), изкуството може да улесни трансформирането на социалните (в т.ч. и
нравствените) ценности в личностни, само доколкото е в състояние да задейства
механизма на човешките естетически потребности и чувства.
Идеята за прилагане на “естетическия принцип” в педагогиката (Герасков,
Михаил. Основи на дидактиката. С., 1935 г., с. 260-264) намира много
привърженици в Германия. Бруно Майер чете за пръв път лекции по “естетична
педагогика” през 1869 г. През 1886 г. Алфред Лихтварк създава Съюз за
“естетично възпитание”. Според М. Герасков в началото на ХХ в. се формира
“гледище за нова образователна цел: развитие на творческите сили на детето,
облагородяване на чувствата и развитие на ученическата личност чрез изкуството
и чрез свободна художествена дейност” (Основи на дидактиката. С., 1935 г., с.
261). М. Герасков посочва като най-голям привърженик за широкото приложение
на “естетическия принцип” Ернст Вебер, според който не само обучението, а
изобщо цялата педагогика трябва да се основе върху естетиката. Е. Вебер смята,
че детската природа е “противна на научното издирване”, защото детето мисли с
образи, у него преобладава фантазията, а не абстрактният разум. То
персонифицира и одухотворява всичко, дори и мъртвите неща. Според Е. Вебер
училището ще навлезе в живота чрез изкуството. Неговата теория е в основата на
едно педагогическо направление, наречено “дидактическо художество”, чиито
популярни представители са Шарелман, Гансберг, Герлах и др.
М. Герасков пише: ”Ако естетическият принцип се разбира в смисъл на
“дидактическо художество” учителят трябва да бъде в своята дейност
“художник”. Невъзможно е обаче да се намерят толкова учители, които по природа
да са художници-педагози, а по изкуствен път такава способност не може да се
създаде. Не може да се отрече, че ако учителят притежава това ценно качество,
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Изкуство и възпитание

Това са лекции по дисциплината ,,изкуство и възпитание,, за държавния изпит...
Изпратен от:
in_ok
на 2012-11-04
Добавен в:
Лекции
по Педагогика
Статистика:
130 сваляния
виж още
Изтегли
 
Подобни материали
 

Образованието

fantyy
·
08 дек 2007
·
405
·
4
·
709
·
196
·
32

Нивото на образованието в Балгария и другите страни
 

Нуждата от общуване за развитието на човека

-
·
22 фев 2006
·
2,529
·
4
·
1,233
·
369
·
87
·
2

1. Нуждата от общуване за развитието на човека.
2. Същност на общуването. 3. Характеристика на педагогическото общуване. 4. Особености на педагогическото общуване с деца от предучилищна възраст. 5. Значение на педагогическото общув
 

Ролята на музикалното изкуство за формиране на детската личност и нейното отношение към света и себе си

Lang58
·
02 апр 2007
·
561
·
12
·
1,447
·
116
·
31

Музикалното изкуство е способно да въздейства на чувствата на човека, да пробужда към съпреживяване, да формира стремеж към преобразуване на заобикалящата го среда.
 

Българското висше и професионално образование в контекста на Европейското педагогическо пространство. Сравнителна визия с Германия.

iradineli
·
29 мар 2007
·
917
·
13
·
2,682
·
38
·
1

Курсовата работа е по сравнително образование - сравняват се образователните системи в България и Германия.
 

Образователната система в България

Morbid
·
13 яну 2008
·
689
·
3
·
607
·
296
·
53

Едни от целите на образованието са да се развие интелектуалният потенциал на всеки ученик,развиване на неговата индивидуалност,независимост и желание за продължието самоубочение...
 
Онлайн тестове по Педагогика
Тест по педагогика на тема: Изкуство и възпитание
тематичен тест по Педагогика за Студенти от 3 курс
Тест за педагози от ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий" на тема "Изкуство и възпитание". Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
30
5
1
4 мин
13.08.2013
Тест по дисциплината Технологии, изкуство, образование
изпитен тест по Педагогика за Студенти от 1 курс
Тестът е сборен от няколко раздела, включващи Основна терминология, Сфери на действие и насоки на развитие в дизайна, Основни категории, Форма и формоизграждане, Функция и функционалност, Качество и оценяване на потребителските свойства на промишлените изделия, Детската среда – определение и функционални параметри, Проблеми на дизайна за детските играчки и др. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
34
4
1
18 мин
03.09.2013
» виж всички онлайн тестове по педагогика

Изкуство и възпитание

Материал № 902563, от 04 ное 2012
Свален: 130 пъти
Прегледан: 210 пъти
Предмет: Педагогика
Тип: Лекция
Брой страници: 23
Брой думи: 6,177
Брой символи: 39,177

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Изкуство и възпитание"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Накшедил Мустафова
преподава по Педагогика
в град Русе
с опит от  23 години
1,448

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения