Големина на текста:
Философската рационалност /раздел/
А. Философията е просвещение /исторически преглед/
1. Срещу тъмнината
Стар символ на мисленето, на науката и философията са светлината,
слънцето. Те осветяват тъмното, т.е. непознатото, неизвестното.
Освобождават човека от незнанието, осветяват нови и нови пространства.
2. Три исторически примера
- Древногръцкото просвещение в 6-4 в. пр. Хр. В този период
древногръцкото общество се усложнява. Развиват се нови реалности и
отношения. Старото право /традиционно, обичайно – вплетено в обичаите/
се оказва недостатъчно за регулацията на живота. Започва активно
производство на закони и веднага се появава въпросът за тяхната
обединяваща рамка, за техните принципи, той активно се обсъжда във
философията. Отговорите се търсят във волята на мнозинството, в
човешкото равенство по природа, в силата и пр. Развиват се интересни
дискусии, например философът Ксенофан обявява волята на мнозинството
за непостоянна и тиранична, а в обсъждането на въпроса за равенството се
открива принципа, че законът трябва да се отнася по равен начин към
равните и по неравен – към неравните, за да ги изравнява справедливо и
т.н. Философията просвещава, осветява тъмното, т.е. новото като неясно и
неосмислено. Платон и Аристотел предлагат развити теории за правото, за
регулацията на живота и управлението, които имат влиянието си до днес.
- Просвещението в Западна Европа; това са 17-и и 18-и век.; векът
на Просвещението е повече от 100 години; испанското наименование е
„Векът на лъчите”. Просвещението започва в Англия с философията на
Дж. Лок, широко се развива във Франция. Автор на думата е Франсоа
Волтер /френски мислител от 18 в./. Обща за философите-просветители е
идеята за lumen naturale – естествената, природна светлина на разума, с
който човекът е дарен /от Бога или природата/.
Според Имануел Кант, разумът е човешка същност, а свободата –
средство за нейното разкриване и развитие. Той казва, че девиз на
Просвещението е „Sapere aude!” – имай смелостта да мислиш
самостоятелно! Обществото трябва да е свободно, за да може човекът да
изпълнява свещеното си право – развитието на разума.
При Жан-Жак Русо разумът не е цел, а средство, което осигурява
свободата като човешка същност. В свободното общество всичко е
разумно – редът /т.е. държавата/, собствеността, моралът.
През 17-и, 18-и и 19-и в. Просвещението развива цивилизацията,
установява нови обществени системи, икономиката и науката стават
решаващи фактори в развитието. Науката търпи революции. Всичко това
става много интензивно, с висока обществена скорост и е невъзможно без
активното философстване, без осмислянето и налагането на новото от
европейската философия. Тези времена са неин златен век.
- Томас Пейн и революцията на САЩ; Т. Пейн е английски
философ, последовател на Дж. Лок. Като религиозност е квакер
/протестантска църква/– това означава изключително строг морал. Той
пристига в Северна Америка няколко години преди обявяването на
независимостта. До 1776 г. американските колонисти са недоволни от
английската империя и нейната данъчна политика, опитват да се
организират срещу ограбването, но дълго време протестът не е осмислен
достатъчно. Идеите за независимост, за републиканско и парламентарно
управление, за човешки права не са популярни. Пейн издава книгата си
„Здравият смисъл”, в която се предлага необходимата на американците
алтернатива. Не че без него нямаше да се появят САЩ, но с книгата му,
която получава широко разпространение и популярност, успехът на
независимостта е улеснен. Един добър пример за силата на философското
просвещение.
Едно обобщение. Когато в обществото назряват промени, когато е
нужна активност на човека, за да се улеснят и насочват промените,
философията винаги е изпълнявала дълга си.
Хубав нов пример е статията на френския философ и писател Албер
Камю „Размисли за гилотината”, с която след Втората световна война в
Западна Европа започва дискусия за смъртното наказание, след която то
започва да се отменя.
Най-нови примери са промените в СССР и Източна Европа в края на
80-те и началото на 90-те години на 20 в., когато в първите години и в
новите партии и движения, а и в старите, доскоро спокойно управляващите
партии, на преден план заставаха философи – Жельо Желев в България,
Зоран Джинджич в Сърбия и пр.
3. Просвещенските идеали и тяхната криза
Просвещението развива силни и увличащи идеали. Lumen naturale
активира идеята за човешкото братство. Разумът, най-важното човешко
качество, е даден на всички по равно. Ако някои го използват повече, а
други по-малко, това се дължи на условията за живот. От тук и идеята да
се подобрят тези условия. Ето как идеята може да предизвика стремеж
към реална промяна – по бавна или революционна. Впрочем, ако разумът
е даден на всеки, всички са братя. Лозунгът на Френската революция от
1789 г, която промени света, е „Свобода, братство, равенство”.
Развива се идеята за прогреса, за постоянното движение на
обществото от нисше към висше, от просто към сложно. Тази идея също е
причина за преодоляването на държавния абсолютизъм, на абсолютните
монархии, които владеят Европа.
Като двигател на прогреса се мисли науката. Вярата в нейните
възможности да променя и подобрява живота става безгранична. Науката
се развива бурно, ускорено се създават научни дружества и академии.
Започва въвеждането на масовото образование.
Идеал, една от висшите ценности става времето с неговата
невъзвратимост. Това също е в основата на европейската деловитост и
активност.
В 19 в. социалните конфликти в Западна Европа започват за поставят
под съмнение просвещенските идеали. Фр. Енгелс ще каже, че лозунгът
„Свобода, братство, равенство” се превръща в „Пехота, артилерия,
кавалерия”. Сблъсъците на бедността и богатството показват илюзорността
на идеята за братство и равенство.
В големите градове активността на масата, тълпата започва да
привлича научния и политическия интерес. Нейното изследване показва
тъмни страни в човешката природа. Фридрих Ницше, с известно
преувеличение, констатира масова криза на културата и човека, а Зигмунд
Фройд открива дълбоко в човешката природа ирационалното и
агресивното.
Първата световна война демонстрира гласовито, че науката не е
универсално средство в полза на човека. Масовото изтребление , което тя
носи, е резултат и от научни занимания /картечницата, шрапнелът,
бойната авиация, подводницата, бойните химически газове и пр./ Да не
говорим за Втората световна война.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
08 ное 2017 в 04:57 в момента не учи на 31 години
12 юни 2017 в 18:06 студент на 43 години от София - С, випуск 2015
03 юни 2016 в 13:55 потребител на 30 години
09 яну 2015 в 12:58 ученик на 27 години от София - 001 АЕГ, випуск 2010
17 ное 2013 в 13:22 в момента не учи на 41 години
19 фев 2013 в 13:46 студентка на 59 години от Кюстендил - Международен славянски институт - филиал Кюстендил, факулетет - Бхахахаха, специалност - сдгдсг, випуск 2013
 
Домашни по темата на материала
Теорията на познанието на Платон в откъса "Пещерата на сенките"
добавена от desi.nikolova.52 24.04.2018
0
4
социална политика ...
добавена от BLACKxRIDER 28.12.2012
0
39
Подобни материали
 

"Философията не дава нищо, тя може само да пробужда"-Ясперс

18 окт 2006
·
2,035
·
2
·
200
·
480
·
29
·
9

От всичко личи, че човек не може да се освободи от заблудите, защото знанията му са ограничени и недостатъчни. От казаното се разбира, че философията не дава нищо материално, а само подтиква към размисли, тя пробужда. А дали това пробуждане не е най-важно
 

Човек – общество

22 юли 2007
·
451
·
2
·
234
·
215
·
14

Проблемът човек – общество има различни измерения, които дават възможност да погледнем човек от друг ъгъл. Американският философ Болен разглежда взаимовръзката чрез категорията власт.
 

Философия и религия

15 май 2006
·
1,030
·
7
·
1,186
·
96
·
6

Диалогът между езическата рационалност и християнската мисъл се водил от първите столетия на Новозаветното време. Нраствената проблематика заема средищно място в късно-античната философия (2 – 4 в. след Христа);
 

Имануел Кант - отговор на въпроса "Що е просвещение?"

09 юни 2006
·
663
·
5
·
1,130
·
275
·
29

Просвещение е изходът на човека от непълнолетието, което той сам си е причинил. Непълнолетие е невъзможността да се ползваш от разсъдъка си без ръководството на някой друг.
 

Философята като наука (пищов)

15 ное 2007
·
439
·
1
·
321
·
108
·
7
·
1

Философията възниква през 9-8 век преди новата ера в Египет, Вавилон, Китай, Индия, Гърция и Рим.
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по философия за матура
матура тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тест по философия за матура. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
40
252
1
16.10.2012
Тест по философия
изпитен тест по Философия за Студенти от 1 курс
Един от тестовете за оценка по философия за 1 курс, 2 семестър в Университет по архитектура, строителство и геодезия. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
20
73
1
2 мин
14.02.2013
» виж всички онлайн тестове по философия

Философската рационалност

Материал № 902180, от 04 ное 2012
Свален: 13 пъти
Прегледан: 32 пъти
Предмет: Философия
Тип: Тема
Брой страници: 7
Брой думи: 1,724
Брой символи: 11,007

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Философската рационалност"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
94

Павлина Костадинова
преподава по Философия
в град София
с опит от  20 години
301

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения