Големина на текста:
Философската рационалност /раздел/
А. Философията е просвещение /исторически преглед/
1. Срещу тъмнината
Стар символ на мисленето, на науката и философията са светлината,
слънцето. Те осветяват тъмното, т.е. непознатото, неизвестното.
Освобождават човека от незнанието, осветяват нови и нови пространства.
2. Три исторически примера
- Древногръцкото просвещение в 6-4 в. пр. Хр. В този период
древногръцкото общество се усложнява. Развиват се нови реалности и
отношения. Старото право /традиционно, обичайно – вплетено в обичаите/
се оказва недостатъчно за регулацията на живота. Започва активно
производство на закони и веднага се появава въпросът за тяхната
обединяваща рамка, за техните принципи, той активно се обсъжда във
философията. Отговорите се търсят във волята на мнозинството, в
човешкото равенство по природа, в силата и пр. Развиват се интересни
дискусии, например философът Ксенофан обявява волята на мнозинството
за непостоянна и тиранична, а в обсъждането на въпроса за равенството се
открива принципа, че законът трябва да се отнася по равен начин към
равните и по неравен – към неравните, за да ги изравнява справедливо и
т.н. Философията просвещава, осветява тъмното, т.е. новото като неясно и
неосмислено. Платон и Аристотел предлагат развити теории за правото, за
регулацията на живота и управлението, които имат влиянието си до днес.
- Просвещението в Западна Европа; това са 17-и и 18-и век.; векът
на Просвещението е повече от 100 години; испанското наименование е
„Векът на лъчите”. Просвещението започва в Англия с философията на
Дж. Лок, широко се развива във Франция. Автор на думата е Франсоа
Волтер /френски мислител от 18 в./. Обща за философите-просветители е
идеята за lumen naturale – естествената, природна светлина на разума, с
който човекът е дарен /от Бога или природата/.
Според Имануел Кант, разумът е човешка същност, а свободата –
средство за нейното разкриване и развитие. Той казва, че девиз на
Просвещението е „Sapere aude!” – имай смелостта да мислиш
самостоятелно! Обществото трябва да е свободно, за да може човекът да
изпълнява свещеното си право – развитието на разума.
При Жан-Жак Русо разумът не е цел, а средство, което осигурява
свободата като човешка същност. В свободното общество всичко е
разумно – редът /т.е. държавата/, собствеността, моралът.
През 17-и, 18-и и 19-и в. Просвещението развива цивилизацията,
установява нови обществени системи, икономиката и науката стават
решаващи фактори в развитието. Науката търпи революции. Всичко това
става много интензивно, с висока обществена скорост и е невъзможно без
активното философстване, без осмислянето и налагането на новото от
европейската философия. Тези времена са неин златен век.
- Томас Пейн и революцията на САЩ; Т. Пейн е английски
философ, последовател на Дж. Лок. Като религиозност е квакер
/протестантска църква/– това означава изключително строг морал. Той
пристига в Северна Америка няколко години преди обявяването на
независимостта. До 1776 г. американските колонисти са недоволни от
английската империя и нейната данъчна политика, опитват да се
организират срещу ограбването, но дълго време протестът не е осмислен
достатъчно. Идеите за независимост, за републиканско и парламентарно
управление, за човешки права не са популярни. Пейн издава книгата си
„Здравият смисъл”, в която се предлага необходимата на американците
алтернатива. Не че без него нямаше да се появят САЩ, но с книгата му,
която получава широко разпространение и популярност, успехът на
независимостта е улеснен. Един добър пример за силата на философското
просвещение.
Едно обобщение. Когато в обществото назряват промени, когато е
нужна активност на човека, за да се улеснят и насочват промените,
философията винаги е изпълнявала дълга си.
Хубав нов пример е статията на френския философ и писател Албер
Камю „Размисли за гилотината”, с която след Втората световна война в
Западна Европа започва дискусия за смъртното наказание, след която то
започва да се отменя.
Най-нови примери са промените в СССР и Източна Европа в края на
80-те и началото на 90-те години на 20 в., когато в първите години и в
новите партии и движения, а и в старите, доскоро спокойно управляващите
партии, на преден план заставаха философи – Жельо Желев в България,
Зоран Джинджич в Сърбия и пр.
3. Просвещенските идеали и тяхната криза
Просвещението развива силни и увличащи идеали. Lumen naturale
активира идеята за човешкото братство. Разумът, най-важното човешко
качество, е даден на всички по равно. Ако някои го използват повече, а
други по-малко, това се дължи на условията за живот. От тук и идеята да
се подобрят тези условия. Ето как идеята може да предизвика стремеж
към реална промяна – по бавна или революционна. Впрочем, ако разумът
е даден на всеки, всички са братя. Лозунгът на Френската революция от
1789 г, която промени света, е „Свобода, братство, равенство”.
Развива се идеята за прогреса, за постоянното движение на
обществото от нисше към висше, от просто към сложно. Тази идея също е
причина за преодоляването на държавния абсолютизъм, на абсолютните
монархии, които владеят Европа.
Като двигател на прогреса се мисли науката. Вярата в нейните
възможности да променя и подобрява живота става безгранична. Науката
се развива бурно, ускорено се създават научни дружества и академии.
Започва въвеждането на масовото образование.
Идеал, една от висшите ценности става времето с неговата
невъзвратимост. Това също е в основата на европейската деловитост и
активност.
В 19 в. социалните конфликти в Западна Европа започват за поставят
под съмнение просвещенските идеали. Фр. Енгелс ще каже, че лозунгът
„Свобода, братство, равенство” се превръща в „Пехота, артилерия,
кавалерия”. Сблъсъците на бедността и богатството показват илюзорността
на идеята за братство и равенство.
В големите градове активността на масата, тълпата започва да
привлича научния и политическия интерес. Нейното изследване показва
тъмни страни в човешката природа. Фридрих Ницше, с известно
преувеличение, констатира масова криза на културата и човека, а Зигмунд
Фройд открива дълбоко в човешката природа ирационалното и
агресивното.
Първата световна война демонстрира гласовито, че науката не е
универсално средство в полза на човека. Масовото изтребление , което тя
носи, е резултат и от научни занимания /картечницата, шрапнелът,
бойната авиация, подводницата, бойните химически газове и пр./ Да не
говорим за Втората световна война.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Философската рационалност

Древногръцкото просвещение в 6-4 в. пр. Хр. В този период древногръцкото общество се усложнява. Развиват се нови реалности и отношения. Старото право /традиционно, обичайно – вплетено в обичаите/ се оказва недостатъчно за регулацията на живота....
Изпратен от:
Mariq Nalbantova
на 2012-11-04
Добавен в:
Теми
по Философия
Статистика:
13 сваляния
виж още
Изтегли
 
Домашни по темата на материала
Теорията на познанието на Платон в откъса "Пещерата на сенките"
добавена от desi.nikolova.52 24.04.2018
0
5
социална политика ...
добавена от BLACKxRIDER 28.12.2012
0
39
Подобни материали
 

"Философията не дава нищо, тя може само да пробужда"-Ясперс

18 окт 2006
·
2,035
·
2
·
200
·
481
·
29
·
9

От всичко личи, че човек не може да се освободи от заблудите, защото знанията му са ограничени и недостатъчни. От казаното се разбира, че философията не дава нищо материално, а само подтиква към размисли, тя пробужда. А дали това пробуждане не е най-важно
 

Човек – общество

22 юли 2007
·
451
·
2
·
234
·
215
·
14

Проблемът човек – общество има различни измерения, които дават възможност да погледнем човек от друг ъгъл. Американският философ Болен разглежда взаимовръзката чрез категорията власт.
 

Философия и религия

15 май 2006
·
1,030
·
7
·
1,186
·
96
·
6

Диалогът между езическата рационалност и християнската мисъл се водил от първите столетия на Новозаветното време. Нраствената проблематика заема средищно място в късно-античната философия (2 – 4 в. след Христа);
 

Имануел Кант - отговор на въпроса "Що е просвещение?"

09 юни 2006
·
663
·
5
·
1,130
·
275
·
29

Просвещение е изходът на човека от непълнолетието, което той сам си е причинил. Непълнолетие е невъзможността да се ползваш от разсъдъка си без ръководството на някой друг.
 

Философята като наука (пищов)

15 ное 2007
·
439
·
1
·
321
·
108
·
7
·
1

Философията възниква през 9-8 век преди новата ера в Египет, Вавилон, Китай, Индия, Гърция и Рим.
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по философия за 2-ри курс
междинен тест по Философия за Студенти от 2 курс
Тестът съдържа 30 въпроса по философия за студенти, изучаващи дисциплината във 2-ри курс. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
30
18
1
7 мин
19.08.2014
Тест по Философия за 11-ти клас
изпитен тест по Философия за Ученици от 11 клас
Тестът съдържа 14 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Предназначен е за ученици от 11-ти клас по Философия.
(Труден)
14
2
1
7 мин
31.07.2018
» виж всички онлайн тестове по философия

Философската рационалност

Материал № 902180, от 04 ное 2012
Свален: 13 пъти
Прегледан: 33 пъти
Предмет: Философия
Тип: Тема
Брой страници: 7
Брой думи: 1,724
Брой символи: 11,007

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Философската рационалност"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
99

Павлина Костадинова
преподава по Философия
в град София
с опит от  20 години
310

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения