Барок
Барокът е стил в изкуството, използващ преувеличено движение
и изобилни детайли, за да създаде усещане за драматизъм,
напрежение, изобилие и величие в скулптурата, живописта,
литературата и музиката. Бароковият стил се заражда около
1600 в Рим, Италия, и се разпростира в голяма част от Европа, но
не и в Холандия, където художници като Рембранд и Халс се
придържат към вкуса на местните меценати предпочитащи по-
реалистичен и не толкова фантастичен стил.
Популярността и успеха на барока се насърчават от
католическата църква, считаща, че драматизмът в стила на
бароковите автори може да предава религиозни теми по
директен и емоционален път. Светската аристокрация също
разглежда драматичния стил на бароковата архитектура и
изкуство като средство да впечатли посетителите и
потенциалните съперници, както в случая с богато украсения
кралски дворец във Версай. Тъй като много форми в
изобразителното изкуство, музиката, архитектурата и
литературата на барока са вдъхновени една от друга, той може
да се разглежда като цялостно културно движение.
Барок
Думата барок, както повечето определения на периоди и стилове, е въведена от
по-късните критици, а не от участниците в течението от 17 и началото на 18 век. Тя
представлява френски превод (baroque) на италианската дума barocco. Според
някои автори тя идва от португалското barroco, означаващо неправилна перла или
фалшив скъпоценен камък (в древния римски диалект съществува подобна дума
barlocco или brillocco — със същото значение). Естествените перли,
отклоняващи се от обичайната ососиметрична форма, и днес се наричат барокови
перли. Според алтернативното мнение коренът може би е изчезналата днес
италианска дума baroco, означаваща в логическата схоластика силогизъм с
неубедително съдържание. Обичайното определение, използвано за стила преди
въвеждането на термина барок, и просто стилът на летящите форми.
Първоначално терминът барок се използва в пренебрежителен смисъл,
подчертавайки прекалената пищност, претрупаност, шумно обилие на детайли на
стила, в сравнение с по-ясната и сдържана рационалност на века на Ренесанса
или на рококо. Барокът е реабилитиран за пръв път през 1888 от немския историк
на изкуството Хайнрих Вьолфлин, който идентифицира барока като антитеза на
Ренесанса и като различен вид изкуство.
В съвременна употреба терминът барок понякога се използва пейоративно за
произведения на изкуството, занаятите или дизайна, за които се смята, че
съдържат прекалена орнаментация и сложност на линиите.
Терминът"Барок"
Барокът възниква около 1600, след Трентския събор, на който
Римокатолическата църква взема важни решения за вътрешна реформа и се
обръща към изобразителните изкуства, изисквайки картините и скулптурите в
църковен контекст да се обръщат по-скоро към простолюдието, отколкото към
образованите. Този завой към популистко разбиране на функциите на църковното
изкуство се разглежда от много историци на изкуството като източник на
иновациите на Караваджо и братя Карачи, работили и конкурирали се за поръчки в
Рим около 1600.Акцентът на бароковия стил умишлено се измества от
духовитостта и интелектуалността на маниеристите от 16 век към един по-
първичен призив към сетивата. Той въвежда една по-директна, проста и
драматична иконография. Зачатъчни идеи на барока могат да бъдат открити още в
работите на Микеланджело. Бароковото изкуство възприема някои героични
тенденции от Анибале Карачи и неговия кръг и намира вдъхновение при други
художници като Кореджо, Караваджо и Федерико Барочи, днес понякога наричани
протобароковихудожници
Еволюция на 
барока 

Това е предварителен преглед. За да прегледате цялата презентация, натиснете бутона по-долу.

Виж цялта презентация
Преглеждането на цялата презентация онлайн ще ви струва един кредит.
Слайд 1 от 37
свали
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
30 сеп 2014 в 16:41 студентка на 20 години от София - УНСС
27 сеп 2014 в 23:05 в момента не учи на 26 години от Асеновград
04 сеп 2014 в 21:17 студент на 24 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Философски факултет, специалност - Психология, випуск 2015
18 авг 2014 в 19:41 потребител
26 юни 2014 в 23:13 родител
14 юни 2014 в 13:16 ученик на 16 години от София - 135 СОУ "Ян Амос Коменски", випуск 2017
15 май 2014 в 12:45 студент на 25 години от София - СУ "Св. Климент Охридски", факулетет - Исторически факултет, специалност - История и география, випуск 2016
25 апр 2014 в 00:42 студентка на 23 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - педагогически, випуск 2013
23 апр 2014 в 11:35 в момента не учи на 55 години
03 апр 2014 в 16:30 потребител на 30 години
 
Домашни по темата на материала
ПОМОЩ! Карел Чапек с какво е известен ?
добавена от aiichetyy
3
16
Писмо за пътуване - трябва ми да го преведа след това на френски
добавена от metalista95
1
23
Подобни материали
 

Поезия и литература

01 апр 2007
·
459
·
1
·
134
·
41
·
7
·
1

Първо литературата е текстово явление, не можем да си представим литература без текст. Оттук обаче се сблъскваме с въпроса какво е текст.
 

Любовта оправдава ли бягството от дома? (Потомка)

12 яну 2008
·
772
·
1
·
139
·
338
·
13
·
7

Според Елисавета Багряна любовта оправдава бягството от дома. Тъмнооката прабаба е избягала, следвайки своята забранена любов. Тя не се е подчинила на родовите норми, противопоставила се е на моралните закони...
 

Героите в простронството и времето на „Железният светилник” на Димитър Талев

19 яну 2008
·
1,027
·
4
·
1,160
·
338
·
75
·
1

В началото на 50-те години на нашия век, сред мътния поток от проиводствени, кооперативни, партизански и пр. романи, в българската литература се появат два романа, които постовят началото на тенденцията към лиризация на прозата – „Тютюн” на Д.Димов/1951г.
 

Поезия и литература

22 яну 2008
·
55
·
3
·
189
·
21
·
2

В исторически план за литературата се е говорило по три начина: литература е всеки текст в писмена форма; литература е съвкупността от велики книги...
 

Разривът между рода и човека в разказа "Дервишово семе" на Николай Хайтов

17 фев 2008
·
303
·
1
·
503
·
219
·
36
·
2

Драматичната изповед на героя от разказа на Николай Хайтов - "Дервишово семе", провокира у нас размисли върху принадлежността на човека към родовата общност и нейните принципи, човешкия живот и правото на човека да следва своите копнежи и мечти...
 
Онлайн тестове по Литература
Тест по литература за 7-ми клас върху "На прощаване"
любознателен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тестът съдържа 15 въпроса върху произведението "На прощаване" от Христо Ботев, изучавано в 7-ми клас в часовете по литература. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
15
457
61
1 мин
10.07.2013
Тест по литература за 7-ми клас на тема: "На прощаване"
междинен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Тестът е върху творбата "На прощаване" от Христо Ботев. Въпросите имат само един верен отговор.
(Лесен)
16
64
6
2 мин
07.03.2013
» виж всички онлайн тестове по литература

Барок

Материал № 832699, от 27 мар 2012
Свален: 148 пъти
Прегледан: 277 пъти
Предмет: Литература
Тип: Презентация
Брой страници: 37
Брой думи: 4,414
Брой символи: 26,526

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Барок"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лиляна Георгиева
преподава по Литература
в град София
с опит от  30 години
25

Златина Аврамова
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  1 години
1 63

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения