Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
Големина на текста:
Нов Български Университет
КУРСОВА РАБОТА
По дисциплина “ Философските идеи на Изтока”
На тема : Будизъм.Четирите благородни истини
И осемстепенния път.
Разработил:
Елизабет Любомилова Зашева
Спец.Реклама 1-ви курс № F55115
Проверил: Доц. д-р И. Камбуров
1
Най-разпространено е разбирането за будизма като религиозно-философска концепция,
представляваща система от елементи, свързани в единна структура. И ако искаме да
разберем философията на будизма, трябва да започнем от самото начало, а именно от
основателят на будизма - Гаутама Буда.
Появата на будизма през V в. пр. н. е. се свързва с името и живота на Сидхарта Гаутама,
наричан още с много имена, едно от които е Шакямуни (Мъдрецът на племето Шакя), а по-
късно познат просто като Буда. Сидхарта се е родил около 560г. пр. н. е. в Североизточна
Индия, на юг от днешен Непал, в подножието на Хималаите. Буда е бил принц. Той е бил
едно обикновено човешко същество. В него не е имало нищо божествено, той бил просто
един принц. Всъщност, кланът Шакя не било голямо кралство, само някаквo малко
царство. . Баща му Шудходана бил владетел, а майка му била Махамая. При раждането му
било предсказано, че той ще стане господар на света, но не ставало ясно дали в политически
или в духовен смисъл. Според легендата самото раждане било чудодейно. Майка му
сънувала, че бъдещият Буда приема образа на бял слон и влиза в утробата й, след което тя
изгубила всякакво желание за сексуален контакт. Макар тя да не била девствена, тъй като
имала и други деца, в известен смисъл това било девствено раждане, което настъпило през
майско пълнолуние в една гора, наречена Лумбини.
Младият Сидхартха израснал в разкош, но накрая, след като се оженил и му се родил
син, той почувствал желание да напусне светския живот и да стане скитащ отшелник.
Той имал четири видения - на грохнал старец, на болен човек, на труп, погълнат от
пламъците на погребалната клада, и накрая на свят просяк. Още същата нощ двадесет и
девет годишният Сидхарта взема своето решение, а именно да стане монах-скитник. Той
изоставя съпругата си и новородения си син и напуска двореца. Известно време заедно с
други аскети Сидхарта размишлява върху брахмана (вселенската същност) и се подлага на
най-жестоки телесни изтезания, чиито единствен резултат е пълното изтерзаване на тялото
и помрачаване на духа. Осъзнавайки безполезността на тези усилия, Сидхарта достига до
така наречения Среден път. Дал си сметка, че един път на равновесие, който избягва
крайностите, би увеличил неговата енергия, яснота и възможности за концентрация. С това
намерение поел храна и седнал под едно дърво с обещанието да не стане, докато не намерел
истината, която бил търсил толкова време. Скоро след това, медитирайки под едно
смокиново дърво, Сидхарта Гаутама бива озарен от Просветлението (бодхи), добива
инстинктивно познание за Четирите благородни истини и става Буда (Просветленият).
Гаутама Буда постига своята цел – достига състоянието на нирвана, достига
единствената и окончателна реалност и бива освободен от кръговрата живот-смърт-
прераждане, наречен самсара. Постигнато е угасване на всички илюзорни страсти, желания,
игри и Аз-ове. Буда обаче решава да отклони „своята” паранирвана – окончателното
угасване, осветено от последната смърт след последния, вече освободен живот – тоест без
повече прераждания. Той отлага паринирваната си, за да проповядва Истината (дхарма), да
задвижи „Колелото на Закона” и да открие на хората Четирите благородни истини за
„страданието-обреченост” (дукха) и за Пътя с осем степени на избавлението.
2
Буда се върнал в Бенарес, в една еленова гора, извън града, и на мястото, наречено
Сарнат, където бил оставил спътниците си, им изнесъл първата си Проповед, в която
обяснил прозрението си. Тя е известна като Проповедта за търкулването на колелото, в
която той завърта колелото на дхарма. Тези хора станали първите му ученици и ядрото на
новия орден сангха.Тази проповед разкрива Четирите благородни истини, а именно:
животът е пълен със страдание, има причина за страданието, страданието може да се
прекрати и има път към прекратяване на страданието. Това е Средният път, който дава
прозрението и познанието и води към покой, мъдрост, просветление и нирвана. След тази
проповед в Бенарес Буда разнася и предава учението на дхармата в продължение на
четиредесет и пет години скитничество. Постепенно се оформя общност от монаси (сангха)
със свой характерен стил на животообричане. Общувал с принцове и царе, проститутки и
занаятчии. Проповядвал спасителната си доктрина за Пътя към освобождаването.
Накрая умрял от стомашно разстройство. Но преди Буда да умре неговите
последователи го попитали какво да кажат на света. Буда казал четири неща, които били
доста интересни. Той казал, че последователите му трябвало да кажат на света, че някога е
имало един обикновен човек, наречен Сидхарта, в Индия. Сидхарта се появил на този свят
като обикновено човешко същество. Второто послание било, че това обикновено човешко
същество постигнало просветление. Това обикновено човешко същество след това
преподало метод за това как се постига просветление – това било третото послание.
Четвъртото послание било това, че дори това просветлено същество умряло. Това били
четирите послания, които Буда действително искал последователите му да предадат на
света.
Когато Буда казал, че един обикновен човек се е появил на тази земя, той имал предвид,
че всяко човешко същество може да стане буда. Всъщност, същността на всички тях е буда.
Сидхарта не се родил буда; той бил обикновен. Това е много важно послание. Един невеж,
агресивен, алчен човек също може да стане буда. Това е казвал той в първото и второто си
послание.
Третото послание също е доста важно. Човек може да си помисли: “Това може да се е
случило на него, но какво ще стане с нас?” Затова в третото послание Буда казва, че ни е
оставил метод за това как да постигнем просветление. В други беседи, Буда ясно е казал, че
той не може да ти даде просветление, че не може да премахне твоето страдание, че трябва
сам да се справиш с това.
Четвъртото е може би най-важното послание. Буда не станал безсмъртен. Той не се
превърнал в нещо, което никога не умира. Той отишъл в онова, което будистите наричат
паринирвана. Пари означава ‘отвъд’.
Още със смъртта му се очертават наченките на култа към този, който не признавал
никакъв култ, а най-малко би го пожелал за себе си. Едва сто години след смъртта на Буда
вече съществували осемнадесет различни школи, които участвали в събори с цел да
преведат и запишат сведенията за Буда и неговото учение, дотогава устно
разпространявани.
Учението за четирите благородни истини (Чатвари ариа-сатяни) е основно будистко
учение, представящо Дхарма чрез конкретни принципи, известно е още като учение за
срединния път и за благородния осемстепенен път (ариа аштанга марга) към просветление и
нирвана. Срединният път се определя като път на съвършеномъдрия, който остава далече от
две крайности: едната крайност е отдаването на сетивни удоволствия и наслаждения, а
другата – крайната аскеза, доброволните самоизтезания. Той посочва осемте правилни
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Будизъм. Четирите благородни истини и осемстепенния път

Учението на Буда е изцяло насочено към освобождаването от присъщото за всички същества страдание и постигането на това пробуждане, което се нарича още просветление, Бодхи или нирвана...
Изпратен от:
кноркотор
на 2011-05-11
Добавен в:
Курсови работи
по Философия
Статистика:
15 сваляния
виж още
Изтегли
 
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по Философия за 11-ти клас
изпитен тест по Философия за Ученици от 11 клас
Тестът съдържа 14 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Предназначен е за ученици от 11-ти клас по Философия.
(Труден)
14
2
1
7 мин
31.07.2018
Филосовски цикъл
кандидат-студентски тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тестът съдържа 25 въпроса с цел подготовка за матура по философия. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Лесен)
25
170
2
08.12.2014
» виж всички онлайн тестове по философия

Будизъм. Четирите благородни истини и осемстепенния път

Материал № 684874, от 11 май 2011
Свален: 15 пъти
Прегледан: 23 пъти
Предмет: Философия
Тип: Курсова работа
Брой страници: 10
Брой думи: 3,457
Брой символи: 20,953

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Будизъм. Четирите благородни истини и осемстепе ..."?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
96

Павлина Костадинова
преподава по Философия
в град София
с опит от  20 години
304

виж още преподаватели...
Последно видяха материала