Големина на текста:
Образци на Ботевата публицистика
/систематизиран материал по литература – 11 клас/
1.”Смешен плач”- творческа история.
Политическият памфлет “Смешен плач” е поместен през 1871г.във в-к “Дума на българските
емигранти” заедно със статията “Народът, вчера, днес, утре” и стихотворението “На
прощаване”.
2. Конкретният повод за написването му – историческо събитие/съдбата на Парижката
комуна/ и отзивите в пресата за него.
3. Символика на заглавието и жанрова характеристика на творбата:
а/памфлет – творба на литературно-публицистичния жанр, вид фейлетон с остра
публицистична насоченост, който изобличава остро злободневно политическо събитие или
политическо лице. Той е нещо като остър политически фейлетон. Памфлети освен Ботев в
българската литература са писали Каравелов, Стоян Михйловски.Известен памфлет в
европейската литература е “Похвала на глупостта” на Еразъм Ротердамски.
б/в “Смешен плач” Ботев представя образа на френската столица от края на 19-ти век
като този образ е сатиричен и многопосочен защото:
-Париж е столицата на цивилизована Европа, а в дадения исторически момент –
център и на революционния сблъсък между два свята;
- този сблъсък е интерпретиран в тогавашната преса като “разрушение”, като
посегателство върху столицата на цивилизацията;
- това е и причината за “плача” на продажните български журналисти по изгубените
ценности, за поругания ред, за разрушенията, окачествени от богатите като “варварство”;
4. Анализирайки историческата ситтуация и конкретно събитието, Ботев представя следната
своя теза:плачът е определен като смешен, а Ботев е възмутен от позицията на българската
журналистика, която за да не остане по-далеч от другите, е готова да оплаче “бедния” Париж и
проклина неговите разрушители – комунарите.
5.Стилово-езикови особености на “Смешен плач”:
а/кратък, но емоционален и политически текст;
б/ярка обществена реторика
в/ финалът – израз на Ботевата надежда, че ще настъпи ден за нова разплата и за ново
начало.
Извод:Човекът според контекста на “Смешен плач” трябва винаги да се опитва да проумее
света, в който живее и да си отговори на въпроса дали наистина светът е такъв, за какъвто се
представя.Наистина ли това е най-добрият възможен свят или има по-добър от него?
Отвореният финал Ботев оставя на читателя.
...................................................................
Политическа зима
1.Творческа история на статията “Политическа зима”:
а/за написването й Ботев има личен мотив/разногласията му с Каравелов/;
б/според някои критици в образа на лъжепатриота Ботев конкретно е визирал Каравелов;
2.Основна идея в статията – борбата на Ботев с просветителството и стремежът му да
докаже правото на революционната идея,да убеди читателя с логически и фактически доводи,
че единственият път за освобождение на българите е чрез революция, а не само чрез просвета
и знание.
2
3. Основен мотив вв статията – че равноправието и щастието на един народ зависи от
свободата. Тя, от своя страна не е нещо, което се дава даром, за нея трябва да се воюва и да
се работи. Този мотив е израз на Ботевото отношение към българската революция като част от
обществените движения в Европа и политтическите задачи на епохата. Страданията на
българския народ той вижда като част от страданията и надеждите на “децата на Европа”.
Ботев изразява своята вяра,че българите ще получат своята свобода и че тя ще бъде част от
революционните борби в Европа. Чрез средствата на сатирата Ботев обединява конкретните
национално-политически явления в орбитата на основните тенденции на общото политическо
развитие в Европа.
4.Основни средства, чрез които Ботев постига худ. си цел:
а/чрез алегорията – напр. Зимата като политическа метафора с три основни смислови
разслоения: замръзналост на социалните, политическите и националните отношения в
Европа/”гладните, дррипави и измръзнали народи”/; зимата в съня, чрез който Ботев въвежда
проблема за отговорността; зимата като олицетворение на фалша и лъжата в условията на
робството;
б/според Ботевата алегория зимата олицетворява още робството и страданието, така,
както според възрожденската символика лятото и пролетта символизират свободата, прогреса,
щастието и напредъка. Същият смисъл Ботев влага в значението на думите “денят и нощтта”/
денят – свободата, нощта – робството/;
в/ чрез символите на робството и свободата, на теглото и щастливия живот Ботев
заклеймява настоящето и дава израз на вярата си в бъдещето и в това,че човешките понятия
за справедливост и несправедливост са вечни, както е вечен стремежът на хората за
равноправие и щастие.
г/ чрез формата на съня Ботев размества реално и фантастично, пренася реалността в
сферата на сънищата и то в рамките на основния алегоричен образ.
5.Образът на лъжепатриота в “Политическа зима”:
а/ статичен т.е. не е даден в развитие;
б/ чрез средствата на иронията е показано Ботевото негативно отношение към него;
в/чрез своя герой Ботев изобличава мнимите патриоти и коментира схващането за
стойностите на истинския патриотизъм.
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Образци на Ботевата публицистика

Политическият памфлет “Смешен плач” е поместен през 1871г.във в-к “Дума на българските емигранти” заедно със статията “Народът, вчера, днес, утре” и стихотворението “На прощаване”...
Изпратен от:
vikito_89
на 2007-12-04
Добавен в:
Конспекти
по Възрожденска литература
Статистика:
472 сваляния
виж още
 
Подобни материали
 

Творчеството на Ботев

09 дек 2007
·
401
·
3
·
788
·
489
·
3

В човешката история преди всички велики събития е бил правен важен и съдбоносен избор. Пълководци, политици, хора със всевъзможни занимания са заставали на брега на Рубикон. Много от тях са...
 

Христо Ботев-Биографични бележки

31 мар 2006
·
2,224
·
3
·
194
·
398
·
22

Христо Ботев е роден на 25 декември 1847 г. (нов стил - 6 януари 1848 г.) в гр. Калофер в семейството на даскал Ботьо Петков и Иванка Ботева.
 

Христо Ботев- "На прощаване"

04 дек 2006
·
4,910
·
2
·
232
·
1,056
·
26
·

С този свой стих Ботев обобщава посланието си, което е изповед пред майката и завет към идното околение. Лирическият герой тръгва по пътя на борбата, защото знае, че това е борба за свобода, така жадувана и желана.
 

Свободата като избор в творчеството на Ботев

22 фев 2006
·
3,312
·
3
·
302
·
238
·
3

През ренесанса и Просвещението една от най-големите ценности е свободата.
 

Лирическият аз и другите в поезията на Ботев

22 фев 2006
·
1,782
·
3
·
429
·
234
·
1

Христо Ботев е изключително сложен като творец, възприеман е от всички поколения българи преди всичко като революционер и след това като поет.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Възрожденска литература
Тест по литература - Иван Вазов
тематичен тест по Възрожденска литература за Ученици от 7 клас
Тест по литература върху творчеството на Иван Вазов и по-специално „Немили-недраги“.
(Лесен)
20
259
1
16.09.2011
» виж всички онлайн тестове по възрожденска литература

Образци на Ботевата публицистика

Материал № 61392, от 04 дек 2007
Свален: 472 пъти
Прегледан: 119 пъти
Качен от:
Предмет: Възрожденска литература, Литература
Тип: Конспект
Брой страници: 4
Брой думи: 516
Брой символи: 4,280

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Образци на Ботевата публицистика "?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения