Мирослав Бачев
преподава по Философия
в град София
Големина на текста:
Реферат по Философия
на тема:
Идеята на Фридрих Ницше за свръхчовека.
Изготвил:
Дата: 30.11.2010 г. Проверил: .....................
/д-р М. Желязкова/
Русе 2010
ФРИДРИХ НИЦШЕ
Фридрих Ницше (на немски: Friedrich Nietzsche) , роден в Рьокен до Лютцен на 15 октомври
1844 г. и починал на 25 август 1900 г. във Ваймар е немски философ, класически филолог и
писател, основоположник на философията на живота. Пише критически трудове на немски по
въпроси като религия, морал, съвременна култура и наука, използвайки отличителен стил и
проявявайки вкус към метафорите, иронията и афоризмите.
Роден в семейство на пастор, което след ранната смърт на бащата се преселва в Хамбург.
Завършва елитарно, след което следва първоначално теология, а по-късно класическа филология в
университетите в Бон и Лайпциг (1864-1869). Веднага след завършване на висшето си образование
става професор по класическа филология в Базелския университет (1869-1879), където се сближава
с някои видни европейски интелектуалци, между които и Рихард Вагнер, чиято музика и възгледи
му оказват изключително силно влияние. Години по-късно той се обявява срещу Вагнер заради
неговия шовинизъм, антисемитизъм и кокетиране с тълпата и християнството. Воден от
патриотични подбуди, Ницше взима участие във Френско-пруската война от 1870-1871. като
доброволец в санитарни части. Все по влошаващото се здравословно състояние в следствие на
дългогодишно тежко заболяване го принуждава през 1879 г. да напусне преподавателската работа.
В продължение на десет години живее в различни курорти в Италия, Франция и най-вече
Швейцария. В една от последните си работи Ницше изтъква, че дължи до голяма степен своята
философия на боледуването си, защото голямата болка води до прозрение и осводождаване на
духа. След 1889 г. в резултат от задълбочаване на болестта изпада в умопомрачение и прекарва
последните 11 години от живота си във Ваймар, където за него се грижат майка му и сестра му.
Ницше оставя богато теоритично наследство, част от което е публикувано посмъртно под
ръководството на сестра му, която особено в началото на 30-те години го редактира и
фалшифицира в националсоциалистически дух. Тези издания до такава степен изопачават духа и
идеите на Ницше, че дори такъв близък в някои от идеите си до националсоциализма мислител
като Освалд Шпенглер е принуден с възмущение да прекъсне сътрудничеството си с "архива на
Ницше". Между по-важните произведения на Ницше се открояват :
* "Раждането на трагедията от духа на музиката" (1872),
* "Несвоевременни размишления" (1876),
* "Човешко, Твърде човешко. "Една книга за свободни духове" (1888),
* "Утринна зора. Мисли върху моралните предрасъдъци" (1881) ,
* "Веселата наука" (1882),
* "Тъй рече Заратустра"(1883-1885),
* "Отвъд доборото и злото. Прелюдията към енда философия на бъдещето" (1886) ,
* "Генеалогия на морала" (1887),
* "Случеят Вагнер. Проблемът на един музикант" (1888),
* "Ето човека" (1888),
* "Антихрист. Опит за критика на християнството" (1888),
* "Залезът на кумирите, или как се философства с чук" (1889)
* и незавършена "Воля за власт" (1887-1888), публикувана посмърно.
Русе 2010
Идеята на Фридрих Ницше за свръхчовека
Ницше оказва съществено влияние над философията, а и отвъд нея, особено над екзистенциализма
и постмодернизма.Неговият стил на писане и радикалните въпроси относно стойността и
обективността на истината, които той засяга, са довели до редица дискусии и интерпретации най-
вече сред континенталните философи, а в по-малка степен и сред аналитичните философи.
Основните му идеи включват тълкуването му за трагедията като тържество на живота,вечния
кръговрат (което мнозина коментатори реинтерпретират след това), преобръщането на платонизма,
също и критиките му отправени към християнството и егалитаризма (особено под формата на
демокрация и социализъм).
Безспорен интерес буди учението за свръхчовека на Фридрих Ницше в съвременните философско-
етични концепции. Учението за свръхчовека е едно своеобразно продължение на темата за човека.
Свръхчовека е едно продължение в бъдещето по-скоро като идеал, отколкото реално постижима
цел. Според изложението на Ницше човекът е нещо преходно, което трябва да бъде превъзмогнато.
Ницше вижда в човека мост към постигането на свръхчовека. Ядката на учението за свръхчовека е
стремежът за постигане на съвършенство. Ницшевото учение е една своеобразна еволюционна
теория на нравствено-моралните същности „Човекът е въже опънато между звяра и свръхчовека”.
Верен на своята „разрушителна” философия Ницше разрушава света на различните човешки
индивиди, за да го възроди за „единственият” – свръхчовекът. „Философът с чук в ръка”
разрушава несъвършенството и различието в човешките идеали, за да ги подчини на един всеобщ
закон – съвършенството. Ницшевият човек, това е човекът надмогнал себе си, издигнал се над
останалите с по-висш морал и принципи. Като се изключи декадентството в Ницшевата мисъл,
най-общо може да се заключи, че човекът – това е стремежът към усъвършенстване, себеиздигане
и реализиране.
Никой досега не е изтъкнал, че идеята за избраник в смисъл на Ницшевия свръхчовек е залегнала
още в БИБЛИЯТА, и то тъкмо в същото съотношение на генетично и интелектуално-морално
превъзходство над „тълпата“ – множеството, и Божественото осенение само за „благородниците“
на Гьоте в стихотворението „Божественото“. Така че пада и обвинението еретик или безбожник,
защото неговата религия отрича само ценности, надживени и от самия живот. Надрастването на
света от миналото в измерението на времето налага и нови морални канони, а не надпревара във
въоръжаването с атомни оръжия, които унищожават не само природните ресурси, но и самото
човечество. В тоя смисъл и гьоте, и Ницше са пророци на бъдещето и в известен смисъл тяхното
верую в най-основното си ядро образува един морален триптих с Евангелието.
В Евангелието от Матея (20, 16) четем:
„Мнозина са звани, а малцина избрани.“
Viele sind berufen, aber wenige auserwalt.
Още тук се прокарва разграничение между два типа не класово, а биологично и
интелектуално-морално различно селекционирани по превъзходство индивиди, тоест човеци, при
това в количествено обратнопропорционално съотношение на мнозинство и малцинство;
разделение на множество (тълпа, паплач, популо-народ) и „избраници“, носители на превъзходство
и божественост.
Това именно малцинство от творци от свободомислещ интелектуален елит на човечеството
(той принадлежи на всички, не само на своя народ), представлява „свръхчовеците“ на Ницше.
Разликата е само, че философията на Ницше е философия за живота, тя сваля небето на земята и е с
лице към бъдещето, а не към преодоляното минало. Никому не би хрумнало да обвини Библията в
безбожие или максимален субективизъм, още по-малко в ненавист към „нищите духом“. И едните,
и другите са необходими за кръвообращението и творческите процеси в природата и живота с
виталната енергия и съзидателната дейност за сътворяването на блага и културни ценности.
Врагове на човечеството са именно политическите режими, които използват тълпата, израждат я в
Русе 2010

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Идеята на Фридрих Ницше за свръхчовека

Роден в семейство на пастор, което след ранната смърт на бащата се преселва в Хамбург. Завършва елитно, след което следва първоначално теология, а по-късно класическа филология в университетите в бон и Лайпциг...
Изпратен от:
ellitu91
на 2011-02-06
Добавен в:
Реферати
по Философия
Статистика:
274 сваляния
виж още
 
Домашни по темата на материала
Реферат - Николо Макиавели ПОМОЩ!!!
добавена от NexTyS 28.01.2013
1
14
Подобни материали
 

“Федон” – Платон

09 дек 2007
·
525
·
5
·
1,008
·
498
·
3
·
4

Платон разглежда проблема за човешката душа и живота й след напускането на тялото в диалогът “Федон”. Платоновият Сократ поема по пътя към неизвестното с ясното съзнание, че го очаква един по-добър, по-човечен и по-красив свят...
 

Аз знам,че нищо не знам

12 дек 2007
·
693
·
2
·
357
·
894
·
1
·
3

Всичко започва все някъде,макар и мнозина физици да не са съгласни с това!Хората обаче винаги са напипвали(смътно в повечето случаи) проблема с началото на нещата...
 

Метафизика на Волята (Шопоенхауер и Ницше)

24 апр 2006
·
901
·
2
·
395
·
162

Отблъсквайки се от Хегел, волунтаризмът му противопоставя тенденцията за възвръщане на предсократическата цялост, към единството на волята, положена на мястото на субстанцията т.е.като “нещо само по себе си”.
 

Етическите възгледи на Аристотел

07 фев 2007
·
1,544
·
9
·
1,152
·
191
·
1
·

С името на Аристотел се свързват три съчинения по етика: "Никомахова етика", "Евдемова етика" и "Голяма етика". Въпросът за авторството им все още е дискусионен.
 

Понятието "добродетел" в античната етика - Сократ, Платон, Аристотел, стоици

21 апр 2007
·
775
·
7
·
1,023
·
241
·
3
·

Героичната литература ( Омирови поеми, Исладските или Ирландските саги ) е представлявана централна част, даваща начало на много от ключовите морални характеристики на по-късните общества.
1 2 3 4 5 » 11
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по философия за 12-ти клас
изпитен тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тест по философия за ученици от 12-ти клас. Съдържа 30 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Лесен)
30
59
1
3 мин
05.07.2013
Философия, ценности и норми
междинен тест по Философия за Ученици от 9 клас
Тестът е разработен от учебник по Философия за 9. клас на издателство "Анубис". Въпросите са само с един верен отговор.
(Лесен)
8
17
1
13.08.2019
» виж всички онлайн тестове по философия

Идеята на Фридрих Ницше за свръхчовека

Материал № 612820, от 06 фев 2011
Свален: 274 пъти
Прегледан: 521 пъти
Предмет: Философия
Тип: Реферат
Брой страници: 7
Брой думи: 2,708
Брой символи: 15,936

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Идеята на Фридрих Ницше за свръхчовека"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мирослав Бачев
преподава по Философия
в град София
с опит от  13 години
186 45

Накшедил Мустафова
преподава по Философия
в град Русе
с опит от  23 години
2,011 94

виж още преподаватели...
Последно видяха материала