Големина на текста:
„ПОД ИГОТО" – ИВАН ВАЗОВ. ГЛАВАТА „ПРЕДСТАВЛЕНИЕТО”
КУЛТУРНИЯТ ЖИВОТ НА БЪЛГАРИТЕ ПО ВРЕМЕ НА РОБСТВОТО.
1.Сравнете сюжета на драмата „Многострадална Геновева" с днешните
телевизионни сериали. Какво откривате?
2.При възможност попитайте днешен артист какво чувства, ако публиката не
ръкопляска на негово изпълнение.
3.И днес има хора от публиката, които се намесват в театралните спектакли.
Какво е вашето отношение към тях?
1.Главата „Представлението” - епизод от културния живот на Бяла черква.
a.През време на Възраждането театралната игра е новост у нас. На сцените на
читалищата се поставят първите представления. За зрителите театърът носи
ново, непознато удоволствие. Заедно с това той възпитава и предава послания,
които в епохата на чужда зависимост не могат да се изрекат директно.
2. Сюжетът на постановката:
a.Българинът от времето на Възраждането възприема сюжета на
„Многострадална Геновева" в буквален (конкретен) и в алегоричен
(преносен) смисъл.
b. Драмата разказва за неволите на Геновева, за несправедливото й обвиняване,
за страданията й в пещерата. Накрая справедливостта тържествува. Геновева и
Графа са щастливи, а лошите са наказани. За зрителите тази история описва
възможността и за тяхното избавление и освобождение. Тя се възприема като
алегория - на сцената се играе едно, а публиката си представя друго.
c. В епизода има два сюжетни плана:
i. планът на представлението (разказът за страданията на
Геновева)
ii. планът на реакциите на публиката.
3.Композиция на главата „Представлението”:
a.В епизода с представлението авторът използва интересен композиционен
похват - „театър в романа". Този похват Иван Вазов прилага и в други свои
произведения. В повестта „Немири -недраги" героите също поставят драма на
училищна сцена. Тайната им цел е да съберат пари за разноските на човек,
когото да пратят в Цариград, за да убие султана.
b.Главата „Представлението" е кулминация в първата част на романа. Тя
представя върхов момент от все още мирния живот на белочерковци. Това е и
момент, който демонстрира все по-силното нахлуване на бунтовния дух в
средите на обикновените българи.
4.Епизодът може да се раздели на следните части:
a.Въведение - уводните думи за драмата и за нейния сюжет. Подготовката на
представлението;
b.Завръзка - началото на театралното представление;
c.Развитие на действието - реакциите на зрителите и постепенното им
вживяване в пиесата;
d.Кулминация - щастливата среща на Геновева с Графа и запяването на
песента;
1
e.Развръзка - извикването на Бойчо Огнянов в конака и успешното
разрешаване на проблема.
f.Важен композиционен похват е и проследяването на етапите, през които
публиката минава, за да се вживее в представеното на сцената.
5.Теми и проблеми на главата „Представлението":
a.В центъра на откъса е темата за първите театрални представления у нас и за
културния живот на българското общество.
b. Зад нея обаче прозира голямата тема на романа „Под игото" -темата за
националното осъзнаването на българския народ.
c. Заедно с това са застъпени и допълнителните теми за изграждането на
театрална публика през Възраждането и за възпитателната сила на театъра.
d.Темата за изкуството има още един план. Представени са неговите
неограничени възможности за въздействие и преобразуване. Изкуството има
двойствен език - казва се едно, а се подразбира друго. Служи за споделяне на
неща, които разбират само посветените. Така е и с представлението в „Под
игото". Зрителят търси прилики между извършващото се на сцената и своята
съдба.
6. Герои и образи от романа:
a.За разлика от „Радини вълнения", където вниманието е насочено към
конкретни герои - Рада Госпожина, Бойчо Огнянов и Кириак Стефчов, в
сцената с представлението на преден план излиза колективният образ на
народа.
b. Първоначално авторът обръща внимание върху отделни герои. Представени
са актьорите:
i. господин Фратю в образа на Голос,
ii. Илия Любопитния като Драко.
iii. Графа се играе от Бойчо Огнянов.
iv. Отделни фигури от множеството също са отличени заедно с
техните реакции.
v. Дочуват се репликите на всезнаещите хаджи Смион и кака
Гинка.
vi. Следят се възторгът и възмущението на простодушната
публика, която не прави разлика между театър и
действителност (бабичките и майката на господин Фратю
например).
vii. Не са подминати и отрицателните отзиви (Кириак Стефчов).
c.След запяването на революционната песен авторът вече не споменава
конкретни имена, а говори за всички. Песента превръща цялата публика в
една душа, в едно цяло.
d. Единствено отличени с имената си след този кулминационен момент са
бъдещите водачи на революцията - Бойчо Огнянов и Тодор Каблешков.
7. Методи и средства на изображение на героите:
a.В „Представлението" героите са изобразени основно чрез речевата
характеристика. Това важи за зрителите, но в най-пълна степен е валидно за
Дамянчо Григорът. Благодарение на неговия превод за бея оставаш скрити
истинските възторзи на присъстващите в залата.
2
b.Актьорският състав е представен не само чрез своите действия на сцената и
извън нея, но и чрез косвена характеристика. Тя се осъществява чрез
следенето на подмятанията и възгласите на публиката.
8.Значение на имената на героите: Имената на голяма част от героите в
романа „Под игото" са значещи.
a.Имената обичайно подсилват някакво качество, особеност на характера или
негативна черта у героя.
b.Още името на Бойчо Огнянов е измислено преднамерено. То отразява
личността на героя - неговия боен дух и готовността му да мине през огън за
отечеството си.
c.Михалаки Алафрангата е наречен Алафранга заради вкуса си към френското
облекло и модните панталони.
d.Мичо Бейзадето означава Мичо Знатния, Богатия.
e.Името на Иван Селямсъза е в пълен контраст с открития му и общителен нрав.
„Селямсъз" на турски значи „човек, който никого не поздравява".
f. За много от белочерквенци Бойчо Огнянов след появата си в представлението
остава известен като Графа. А беят до самия край на описаните в романа
събития се обръща към него с „Консуле". Това е резултатът на грешните
впечатления, с които остава от овъртяния превод на Дамянчо Григорът по
време на театъра.
g.Названието на подбалканското градче, където основно се развива сюжетното
действие, пък идва от турското наименование на Сопот - Акча Клисе, което в
буквален превод означава именно Бяла черква.
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

„Под игото" – Иван Вазов

„Под игото" – иван вазов. Главата „представлението” културният живот на българите по време на робството....
Изпратен от:
nikolai5321
на 2010-01-30
Добавен в:
Анализи
по Литература
Статистика:
261 сваляния
виж още
Изтегли
Материалът се намира в следните категории:
Анализи по Литература рядко сваляни с 4 страници от преди повече от година Други
 
Подобни материали
 

план-конспект по литература 9 клас

23 фев 2009
·
310
·
10
·
959
·
497
·
99
·
1

1.Защо раждането и израстването на Мойсей е представено като чудо? Ученик: Защото той е избрания – този, който трябва избави “братята” си от робството. ... Тема на урока: „Десетте Божи заповеди” Учебник: Литература 9 клас, “Диоген” Ав
 

План на урок по литература

26 мар 2009
·
160
·
6
·
1,138
·
354
·
79

Немили - недраги 10 и 17 глава.Тема на урока:„Подвигът, саможертвата, свободата”...
 

С труд всичко се постига

22 мар 2009
·
146
·
2
·
301
·
471
·
4
·
2

Развитиетона човечеството през вековете се дължи най-вече на труда и положените усилия. Чрез трудолюбието и силната воля се изгражда личността,характера. Ползата от положения труд кара човек да се чувства удовлетворен от себе си и възможностите си...
 

Сюжет и композиция на романа на Димитър Талев "Железният светилник" (план на урок по литература)

21 фев 2009
·
317
·
4
·
932
·
274
·
55

Откакто свят светува, всичко ново (колкото и рационално да е то) много трудно си пробива път. Особено яростна съпротива на това ново оказва възрастното поколение.
 
Онлайн тестове по Литература
Прочетох ли Илиада?
междинен тест по Литература за Ученици от 9 клас
Този тест има за цел да провери как е усвоено произведението "Илиада". Решете го и проверете знанията си. Включва 15 затворени въпроса върху поемата, всеки с един верен отговор.
(Труден)
15
2,246
12
25.11.2008
Тест по литература за 7-ми клас - "Немили-недраги"
тематичен тест по Литература за Ученици от 7 клас
Контролен тест по литература за ученици от 7 клас върху "Немили-недраги".
(Труден)
10
701
12
16.03.2012
» виж всички онлайн тестове по литература

„Под игото" – Иван Вазов

Материал № 447522, от 30 яну 2010
Свален: 261 пъти
Прегледан: 1,479 пъти
Предмет: Литература
Тип: Анализ
Брой страници: 4
Брой думи: 1,015
Брой символи: 6,335

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "„Под игото" – Иван Вазов"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Андрей Генов
преподава по Литература
в град Пазарджик
с опит от  14 години
49

Даниела Михайлова
преподава по Литература
в град Ямбол
с опит от  10 години
73

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения