Големина на текста:
НОВО ЯВЛЕНИЕ ЛИ Е ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА
ИЛИ ИМА ИСТОРИЧЕСКИ КОРЕНИ?
Нашата планета винаги е била обект на природни, икономически,
политически, технологически, социални и културни изменения. Интересът
към глобализацията и глобалните изменения нараства много бързо след
80-те години на миналия век във връзка с увеличаващата се тревога на
световната общественост, свързана с глобалното затопляне, озоновата
дупка и изсичането на тропическите гори . Постепенно понятието
„глобални изменения“ разширява обхвата си и според сегашната
дефиниция терминът „глобализация“ включва цял спектър от проблеми,
включително и такива, отнасящи се до икономическата, политическата и
културната глобализация. Понятието “глобализация” означава преди
всичко засилване на социалните връзки навсякъде по света, чрез което
отдалечени места се свързват помежду си по такъв начин, че събитията,
случващи се на едно място, са предизвикани от събития, разиграли се на
друго, отдалечено на хиляди километри място и обратно.
Днес все по-често използваме понятия като „глобални проблеми” ,
„глобална криза”, „глобална мрежа” и ред други подобни фрази, които
всъщност не са ново явление като цяло , а имат своите исторически
корени. Различни интерпретации могат да се открият по въпросите за
възникването на глобализацията ,но ако се вгледаме в световното развитие,
ще открием форми на глобализация още след появата на първите родови
цивилизации, формирането на световните религии, Римската и Гръцката
култура. Всички те водят до нови отношения, нови норми и правила, които
налагат в света и допринасят за неговото развитие.
Глобализацията е започнала още с пътуванията на Васко Да Гама, Колумб
и Магелан, дори може да се свърже с Кръстоносните походи из Европа и
много други значими събития от миналото, та до по-ново време , когато
след 70-те години на ХХ в производственият процес на продуктите може
да се осъществява на различни места и се създава система на глобално
разделение на труда, при която частите на дадена стока се произвеждат и
сглобяват в различни държави. По- късно през 80 и 90 години се
наблюдава силно влияние от страна на западните държави и САЩ. Но
глобализацията се развива и отразява във времето не само на политическия
и икономически живот , а на личния живот на хората.
Интересно е схващането на Бек за “глобализация на собствения живот”
,според което глобализация на биографията означава, че световните
противоречия не се случват някъде навън, а в центъра на собствения ти
живот, в мултикултурните бракове и семейства, в предприятието, в
приятелски кръг и т.н. Според Бек може да се каже, че сега
противоположностите и противоречията между континенти, култури,
1
религии се случват в станалия неподлежащ на затваряне собствен живот.
Глобалното съставлява значителна част от своеобразието, спецификата на
личния живот. Личният живот вече не е уседнал, това е “живот на път”.
Доброволно или по принуда хората разпъват своя живот между разделени
светове. Когато собственият живот е разпънат между повече места, това
може да означава, че тази биография се осъществява в общото
пространство. Човек непрекъснато се влюбва отново и отново в различията
между местата, в техните лица и истории и се оженва за тях. Така местата
се превръщат в подновени шансове за разкриване и изпробване на някои
особени страни на собствената личност. Живеенето на много места
означава по-скоро нещо ново, което буди любопитство за един нов
светоглед. Така днес затова ни помага глобалната мрежа, която е
доказателство за предимствата и недостатъците на развитието на
глобализацията.
Абсурдно е обаче, да бъдем плашени, че някой иска от нас да слушаме
една и съща музика и да ядем едно и също нещо, да караме еднакви коли,
да изучаваме еднакви езици и т.н..
Странното е, че тази тенденция също е ... интернационална и все по-
глобална. Истината е, че не глобализацията като цяло, а определени нейни
прояви създават понякога тежки проблеми. Но тя е неизбежна.
През ХХ в глобализацията се проявява в различни форми като
:-международни институции, медии и комуникации, корпоративна
глобализация и глобални социални проблеми.
На съвременния етап глобализацията изисква цялото човечество да
приеме (доброволно или не) един единствен цивилизационен модел като
универсална схема за бъдещото си развитие, превръщайки го в
задължителен еталон в политиката, общественото устройство,
икономиката и културата. Тоест, една част от човечеството, конкретна
нация или държава, налагат своята цивилизационна схема на всички
останали. Съобразяването с националната и историческа специфика в
процеса на глобализация обикновено се свежда само до адаптирането на
“базовия” цивилизационен модел към конкретните условия на отделните
държави и нации. Проявите на самобитност се допускат само в граници, в
които те просто придават на универсалната схема “местна окраска”. С
други думи, когато говорим за онази глобализация, която активно се
реализира на практика в съвременния свят, става въпрос за налагането и
установяването на единен цивилизационен модел. Допустимото в този
процес “разнообразие” не е в това всеки народ и всяка цивилизация да се
включи в глобалния свят, съхранявайки собствената си специфика, а в
това, че ликвидирането на същата тази специфика в името на налаганата
универсална щампа, се извършва по различен начин във всеки конкретен
случай, или пък, че са възможни известни отклонения в самия процес на
стандартизация и унификация.
2
Днешният, така наречен, “нов световен ред” се определя от богатите
западно европейски страни и САЩ, но с промяната на новите
икономически отношения и условия на криза, везните започват да клонят в
полза на Русия, Китай и Индия. Дали те ще са новите „господари” на този
световен ред бъдещето ще покаже....
С други думи, в процеса на глобализация, всички нации на планетата,
които в течение на хилядолетия са следвали свой собствен път, сега трябва
да се откажат от собствените си мирогледни принципи и възприемат един
модел, основаващ се на едно по-хуманно общество, загрижено както за
индивида така и за природните ресурси без които не можем да оцелеем , а
същевременно ги рушим безотговорно.
Факт е, че днес все по-често се обсъждат отрицателните последици от
глобализацията. Разпокъсаните опити на отделни нации или държави да се
съпротивляват на този процес обаче, са обречени. Глобалните проблеми,
несвързани пряко с мястото, където живеем, с нашата домашна среда, не
събуждат вниманието на обикновените хора. Никой индивид не може да
промени нищо сам. Но, всички заедно можем да допринесем за по-добра
среда, ако „мислим глобално и действаме локално“.
ИЗГОТВИЛА: МАЯ АСЕНОВА КЕХАЙОВА
СПЕЦИАЛНОСТ: УПРАВЛЕНИЕ НА МЕЖДУНАРОДНИ БИЗНЕС ПРОЕКТИ
МАГИСТЪРСКА ПРОГРАМА-СТОПАНСКО УПРАВЛЕНИЕ
Фак. №08804014
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Ново явление ли е глобализацията?

Исторически развой и същтост на глобализацията. Възникването на глобализацията не е ново явление, а има свойте дълбоки корени в световната цивилизация.
Изпратен от:
radul4o_2525
на 2009-04-09
Добавен в:
Есета
по Европейска интеграция
Статистика:
52 сваляния
виж още
Изтегли
 
 
Онлайн тестове по Европейска интеграция
Тест европейско финансово пространство
междинен тест по Европейска интеграция за Студенти от 4 курс
Тест за студенти за проверка на знанията по европейска интеграция. Подходящ е и за студенти по "Международни икономически отношения".
(Лесен)
10
107
2
28.10.2011
Тест по европейска интеграция за 2-ри курс
тематичен тест по Европейска интеграция за Студенти от 2 курс
Тест по европвйска интеграция за студенти от ВТУ"Св.св. Кирил и Методий", 2-ри курс. Съдържа 30 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Труден)
30
21
1
6 мин
15.11.2013
» виж всички онлайн тестове по европейска интеграция

Ново явление ли е глобализацията?

Материал № 317954, от 09 апр 2009
Свален: 52 пъти
Прегледан: 75 пъти
Качен от:
Предмет: Европейска интеграция
Тип: Есе
Брой страници: 3
Брой думи: 646
Брой символи: 5,504

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Ново явление ли е глобализацията?"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения