Големина на текста:
Монахът от Хилендар написва „История
славенобългарска”(1762) – творба със светско и
гражданско съдържание.Появата на тази първа
възрожденска книга е художествено следствие от общите
духовни процеси на епохата-времето на
Западноевропейското просвещение.Хиляндаският монах
отправя поглед към миналото като духовна история на
българската мисъл, към интелектуалните възможности на
вдин народ.Авторът на „История славенобългарска” се
обръща към разума и съвестта на всеки българин, за да
намери най-близък контакт с емоционалния му интимен
свят, да пробуди размисъл, който да роди в душата на
всеки спомена за миналото.Затова естествено се появява
Паисиевото обръщение:”О, неразумний...”,което е по-скоро
събирателно, обощено определение на категорията
наарод.Връзката м/у човек и време светски мислещият
монах доказва с разкрита самоличност на човешкото си и
творческо присъствие в текста на „История
славенобългарска”.^На първо място излиза човекът-
творец на времето и историята:”Аз, Паисий
йеромонах...”Човешкият АЗ е главната единица на рода, на
колективната сила, която преобръща хода на
времето.Йеромонах Паисий поема отговорността да
разкаже за тези преславни времена на рода български.За
тази цел му е необходима аудитория, към която да се
обърне.^Паисий Хилендарски търси диалог с първата
група от своята читателска аудитория-образуваните
българи, които-макар и малцина-са представители на
формиращата се интелиганция.Някои от българите, макар и
неполучили системно образувание, могат да четат.Те
оформят групата на обикновените читатели, за разлика от
„любомъдрите”.А друга трета част, която е наи-
многобройна, представя необразованите, обикневени
„орачи” и „копачи”, които не знаят да четат и разчитат
единствено на чутото или преразказаното от други чули
или прочели Паисиевата „История
славенобългарска”^Паисий поставя основния акцент в/у
проблемния смисъл на понятията „род” и
„език”.Пробуждането на човешкото съзнание чрез мисъл за
миналото е осъзнаване на родова идентичност и езикова
принадлежност.Човекът въплащава времето и неговите
градивни сили, а народът твори историята.Това е и новата
възрожденска теза на Паисий Хилендарски, която отстоява
с цялостното изложение на своята”История
славенобългарска”.Неговият укор към забравилите род и
език е най-искреното доказателство за родолюбивите му
намерения.Паисий не скрива вълнението си, когато
написва:”О, неразумни и юроде!Защо се срамуваш да се
наречеш българин и не четеш, и не говориш на своя
език?”^Родният език е път към духовната родина на
българското самосъзнание на предците, към земята, на
която си се родил и живееш.А това е отечеството, което
принадлежи на всеки българин, бил той прост орач, копч,
овчар или занаятчия.Духовната принадлежност на всички
тях е една-българският род и език.За всяка категория
възприематели Паисий намира най-затрогващото и
убедително слово.Паисий напомня за славното минало, за
да пробуди гордост и желание у поробения народ за
национална самоидентификация.^Българинът вече има
реални доказателства и факти за своето минало.Той има
история, която е дело на предците, но настоящето също
има свой изторически ход, който се направлява от общите
усилия на цял народ.То е предопределено от Паисиевите
послания за род, език и отечество в „История
славенобългарска”
2

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
romeo92 написа на 20 апр 2009 ОТГОВОРИ
ученик на 18 години от Кърджали , ПГЕЕ "Кап. Петко Войвода"
трябва ми "история слявянобългарска на паисий - малка книга за велик народ" но нямо го някъде
ilchyy написа на 18 дек 2008 ОТГОВОРИ
ученик на 15 години от София , 004 ОУ "Проф. Джон Атанасов"
добро ее мерси многоо
sisokat написа на 31 май 2008 ОТГОВОРИ
ученичка от Ловеч , ПМГ
благодаря ви много без вас нямаше да си направя класното по литература :Р
tedinkabe написа на 03 апр 2008 ОТГОВОРИ
ученичка
ELUWENAX
xzkrasi386 написа на 24 мар 2008 ОТГОВОРИ
ученик от Бяла Слатина , ОУ "Христо Ботев", с.Алтимир
awe kak taka az prez mart prati sms i mi dadoha parola koqto trqbva da trae edin mesec a i dvaiset dena ne iskara
xzkrasi386 написа на 24 мар 2008 ОТГОВОРИ
ученик от Бяла Слатина , ОУ "Христо Ботев", с.Алтимир
awe kak taka az prez mart prati sms i mi dadoha parola koqto trqbva da trae edin mesec a i dvaiset dena ne iskara
NIKOL4E.COM написа на 10 ное 2007 ОТГОВОРИ
ученичка
будителство-националната идентичност и
kosovali90 написа на 09 окт 2007 ОТГОВОРИ
ученик
благодаря жи мно го!!!!
mimity666 написа на 30 май 2007 ОТГОВОРИ
ученичка
Хора моля ви ако можете тази ве4ер да ми дадете ЛИС на тема изворът на белоногата пи6ете ми. Благодаря предварително
Drayger написа на 30 май 2007 ОТГОВОРИ
ученик на 19 години от Велико Търново , ПГСАГ "Ангел Попов"
Кой идиот го написа на нотпад а? Някой който няма Уърд. така е станало на 4 реда и как се чете сега а?????
 
Подобни материали
 

„Епопея на забравените” - анализ

09 яну 2008
·
1,980
·
2
·
206
·
767
·
104
·
3

Вазов пише „Епопея на забравените” и я озаглавява епопея, но това не е жанрово понятие, защото творбите са оди - прославят и вазхваляват забравените от народа балгарски герои.
 

Иван Вазов - "Линее нашто поколенье", "Новото гробище над Сливница" - душата на поета между разочарованието и националната почит

19 дек 2007
·
1,608
·
4
·
884
·
102
·
5

Лиричните настроения в творчеството на Иван Вазов през последните две десетилетия на XIX век са силно повлияни от личните преживявания на поета, раздвоен между героизма на миналото и срама от настоящето. Времето живее с контрастните измерения на епохата..
 

“История слабянобългарска” – Страшен зов за национално осъзнаване


Паисий Хилендарски е един от най-големите автори в Българската възрожденска литература. Най-прочутата му творба е “История славянобългарска”...
 

Българския народ в "История славянобългарска" (план-конспект)


План-конспект по темата с пълни увод, теза и заключение, и отделно с микротези.
 

Пространно житие на Кирил (подготовка за класна работа)


Пространното житие на създателя на славянската азбука е първата житиеписна творба в старобългарската литература. Тя е създадена между 869-881г. непосредствено след смъртта на Константин-Кирил философ, за да защити и утвърди делото му.
 
Онлайн тестове по Възрожденска литература
Тест по литература - Иван Вазов
тематичен тест по Възрожденска литература за Ученици от 7 клас
Тест по литература върху творчеството на Иван Вазов и по-специално „Немили-недраги“.
(Лесен)
20
254
1
16.09.2011
» виж всички онлайн тестове по възрожденска литература

История славянобългарская - кратък анализ

Материал № 1977, от 29 мар 2006
Свален: 9,964 пъти
Прегледан: 390 пъти
Предмет: Възрожденска литература, Литература
Тип: Анализ
Брой страници: 2
Брой думи: 313
Брой символи: 2,703

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "История славянобългарская - кратък анализ"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения