Катя Йонкова
преподава по Литература
в град Пловдив
Големина на текста:
ЙОРДАН ЙОВКОВ (1880, Жеравна - 1937, Пловдив)
Значение на основните факти от жизнения и творческия път на
писателя: детство в Жеравна, учение в София, учителство в Добруджа,
участие във войните, пребиваване в Румъния.
Топосите на Балкана (анимус) и Полето (анима) - легендарното и
всекидневното в мирогледната система на писателя. Култът към
традицията ("патриархално-архаичен мироглед", Ив. Мешеков) и
особеностите на религиозното светоусещане. Писателят като "реалист -
с идеалистическо отношение към живота" (Вл. Василев);
"Реалистичният план у него не е автономен, а е подчинен на
идеалистичния или мистичния" (Ив. Мешеков). Психологическият и
етичният реализъм в търсене на човешкото.
Творческото влияние на предшественици (Толстой, Пенчо
Славейков) и съвременници (символистите). Вазов (ключово понятие -
"етноцентризъм") - Елин Пелин (ключово понятие - "социалност") -
Йовков (ключово понятие - "универсалност"). "Все по-настрани от
вазовско-еленпелиновската магистрала" - "другият р и т ъ м и
неразлъчно свързания с него друг с т р о е ж - на фразата, епизода, на
целия разказ" (И. Панова). Особености на поетиката.
Войната и раждането на големия творец. ("Във войните той не
намери темата си, но в тях откри героя си" - С. Янев.) Българинът
като войник; човекът в екстремните ситуации. Неизменяемостта на
Йовковите герои - свидетелство за нравствената им значимост, за
връзката им с родното и човешкото. Идейно-художествена специфика на
Йовковото изображение в Балкан”, Земляци”, “Белият ескадрон”,
Ески Арап”, “Чудният”, "Светата нощ“, "Последна радост”. Победата
на доброто и прекрасното над голямото социално зло.
Сборникът “Старопланински легенди” - "естетизация на
любовта и прошката, а не на бунта" (Св. Игов). Титрологични
наблюдения: старо = вечно; планина = високо; легенда = чудо,
постижимо чрез вярата. Творческа история и жанрова специфика на
разказите. Миналото като вечност и коректив, като
"свръхдействителност" (Ив. Станков). Героичното и прекрасното в
етичната им трактовка "макар тук във връзка с любовта Йовков да
разгръща етичния цикъл на битието - изкушението, греха, вината,
страданието, свестяването, изкуплението, възмездието /…/ - в тази
книга преобладава естетическата доминанта, тук красотата и
страстта живеят "над греха"" (Св. Игов). Принципи на изграждане на
характерите. Образи, конфликти, философско-нравствени внушения.
Вечери в Антимовския хан” - от легендарното към делничното;
"от поетическите върхове на една романтична поезия /…/ до
философското обобщение на едно всекидневие" (Симеон Султанов).
Замисъл и композиция; сюжети и характери.
Личността и общността в прозата на Йордан Йовков.
Концептуални основи на художественото вглеждане в личното,
народностното, общочовешкото. Действителността и мечтата в
човешкия живот. Любовта и трудът като надежда и изход. Етико-
психологическият реализъм и хармонията на духовното. “Серафим” и
"Свирач на флейта"; "Албена" и "Грешница" - съпоставки между
внушенията. Проблеми и герои в разказите “Съд”, Другоселец”, По
жицата”, “Мечтател”, "Вълкадин говори с бога".
Портрет и автопортрет на творческия дух в “Песента на
колелетата”.
Писателят като епик: "Жътварят" (своеобразието на конфликта
между Гроздан и Вълчан като), "Чифликът край границата" (граничност
и вечност), "Ако можеха да говорят" (върховността на традиционното
светоусещане - животното като "alter ego" на човека; особеното в образа
на чичо Митуш).
Драмите "Албена", "Боряна" - конфликти и внушения.
Класическото у Йордан Йовков - същност и значение: "Йовков е
класикът на един зрял национален духовен и езиков етап, класик, зад
който има минало, и то богато, класик на литература, която вече е
изминала определен цикъл на развитие. Той е вече синтез на
традиция и модерно, на реализъм и романтизъм. Това е традицията
не в наивно-органичната си стихийност, а в своята културна
осъзнатост, това е завръщане към традицията. Това е модерност не
на авангардисткия бунт, а на синтеза на модерни амбиции, концепции
и похвати с една овладяна традиция. Това е не първичен, а вторичен
реализъм, привиден реализъм, дори метафизичен реализъм, който
диалектически съдържа в себе си някои романтични черти. Йовков е
романтичен дух, предрешен като реалист - с реалистичен израз, с
реалистичен образен свят, дори с трезвореалистично виждане на
действителността, която обаче неговият дух не може да приеме и
на която противопостави втора художествена действителност,
твърде много приличаща на реалната, само че създадена по законите
на Йовковото разбиране за красота, добро и хармония." (Св. Игов)

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Йордан Йовков- биография

Значение на основните факти от жизнения и творческия път на писателя: детство в Жеравна, учение в София, учителство в Добруджа, участие във войните, пребиваване в Румъния.
Изпратен от:
emil_kostadinov
на 2007-02-20
Добавен в:
Биографии
по Литература
Статистика:
568 сваляния
виж още
Изтегли
 
Подобни материали
 

Една невъзможна любов под ударите на войната

23 дек 2007
·
457
·
3
·
700
·
773
·
36

Едно от най-големие постижения на съвременната литература- “ Крадецът на праскови” е най- известната творба на Емилиян Станев. Писана в следвоенните години на страдание и смърт, тя разказва за събитията след Първата и Втората световна война...
 

Пенчо Славейков и народното творчество

02 май 2006
·
1,469
·
4
·
1,523
·
729
·
53

В творбите с фолклорни мотиви Пенчо Славейков влага универсални теми и идеи като по този начин овечностява националните образи.
 

Проблемът за същността и проявлението на човешката любов в "Индже"

17 мар 2008
·
1,802
·
2
·
267
·
972
·
42

„Старопланински легенди“ Йовков създава като сборник от разкази, които са свързани с миналото,, събития съхранени с необичайното и изключителното в народната памет. Авторът пресъздава силни и горди човешки характери...
 

Крадецът на праскови

19 апр 2008
·
282
·
3
·
632
·
661
·
34
·

План конспект на Крадецът на праскови от Емилиян Станев.
 

Вредата от прекомерната бащина обич в романа „Дядо Горио” на Балзак

04 мар 2011
·
212
·
1
·
423
·
357
·
54

Главният герой в романа е дядо Горио. Балзак проследява и разказва за живота му стъпка по стъпка чак до смъртта му. В младостта си той е беден работник при търговец на жито, но успява да заграби богатството на загиналия си господар...
 
Онлайн тестове по Литература
Тест по БЕЛ за ученици
изпитен тест по Литература за Ученици
Тест по БЕЛ от 11 въпроса, само с по един верен отговор, предназначен за ученици.
(Труден)
20 минути
11
22
2
2 мин
28.04.2017
Тест по Литература за 6-ти клас върху раздел "Човекът и фантазията"
изпитен тест по Литература за Ученици от 6 клас
Тестът е предназначен за ученици от 6 клас, които са минали раздела Човекът и фантазията по литература. Съдържа 12 въпроса, всеки от които има само едеин верен отговор. Може да се ползва и за контролна работа.
Тестът е изготвен от:
Боряна Борисова преподавател
(Лесен)
12
93
1
13.10.2016
» виж всички онлайн тестове по литература

Йордан Йовков- биография

Материал № 18314, от 20 фев 2007
Свален: 568 пъти
Прегледан: 188 пъти
Качен от:
Предмет: Литература
Тип: Биография
Брой страници: 2
Брой думи: 416
Брой символи: 3,606

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Йордан Йовков- биография"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Катя Йонкова
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  26 години
124

Антоанета Дянкова
преподава по Литература
в град Пловдив
с опит от  17 години
64

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения