Големина на текста:
Символика на слепотата и зрението в „Едип
цар”
(Интерпретативно съчинение)
Творбата на Софокъл – „Едип цар”, е трагедията, извисяваща се
над всички останали – силно вълнуваща и близка до публиката. Тя е
наситена с остри сблъсъци и конфликти, а вниманието е насочено към
образите на силно трагичните герои.
Наред с множеството проблеми, които засяга, Софокъл ярко
акцентира върху символиката на слепотата и зрението, равняваща се на
незнанието и знанието. В основата на всеки проблем лежи незнанието,
душевната слепота, а ключът към решаването му се крие в
проглеждането на истината.
В началото на драматическото действие, главният герой – Едип е
представен в изцяло положителна светлина. Той е добър управител на
Тива, загрижен за народа, облагодетелстван от покровителството на
боговете. Когато в града настава мор, Едип веднага предприема мерки
– праща Креон при жреца на бог Аполон, с мисията да узнае причината
за нещастията, и се изправя пред съгражданите си с обещанието да ги
избави от кошмара. Със завръщането на Креон става ясно, че
причината за настъпилите беди е присъствието на убиеца на цар Лай в
града. Произнасяйки пламенна реч пред съгражданите си, изпълненият
с амбиция и мъдър Едип показва решимостта си да открие убиеца, да го
прогони от Тива, и по този начин да стане неин спасител. Той проклина
извършителя на убийството с тежки клетви, незнаейки, че след време
те ще се стоварят на собствената му глава. Изпълнен с енергия, Едип
като че ли прекалява с амбициозността си. Той поставя интелекта си
над божественото предопределение. Неизброимите положителни
качества на Едип го правят самоуверен и самонадеян и го
главозамайват и заслепяват до такава степен, че го довеждат до
хюбрис.
Опитвайки се да избегне предначертаната си съдба, Едип
ускорява сблъсъка си с нея. Узнавайки, че му е предопределено да
стане убиец на баща си и да встъпи в брак с майка си, той е ужасен и
решава да избяга от орисията си. Опитвайки се да надхитри боговете,
царят на Тива ги предизвиква.
Когато извършва отцеубийството и инцеста, Едип не знае за това.
Извършвайки убийство, той все пак нарушава моралните норми,
неподозирайки в какъв мащаб. Едип живее в заблуда. Физически зрящ,
тиванският цар не успява да достигне до истината и тъне в духовна
слепота. Той се подиграва с незрящия прорицател Тирезий,
неосъзнавайки, че не сетивата са тези, които водят до познанието.
Както Тирезий, така и Креон, а впоследствие и Йокаста, малко по
малко достигнали до частици от страшната истина, не я разкриват на
Едип с цел да го предпазят и да му спестят страшни болки и неволи.
Той не прозира това, а се самозалъгва и намира други причини, поради
които крият истината от него. В лицето на стария прорицател царят
вижда враг – на Тива и на себе си. Той го обижда и заплашва, с което за
пореден път руши моралните ценности. Когато в крайна сметка
Тирезий му казва цялата истина, Едип остава глух и сляп за нея.
Дързостта му е безгранична. Съзнанието му е обладано от мисълта, че
един от най-близките му хора – Креон, крои заговор срещу него и иска
да заеме мястото му на престола. Без никакви реални основания, Едип
напада и Креон и иска да го прогони от Тива. Държи се високомерно и
арогантно. В образа на мъдрия и загрижен цар на показ излизат и далеч
не толкова добродетелни качества. Когато и Йокаста достига до
някакво прозрение, вместо да го сподели със съпруга си, тя се
отчуждава от него. Той веднага решава, че тя се е замислила за
произхода му и се страхува, че след като Едип не е син на Полиб е
възможно да е от долно потекло и това би наранило гордостта и.
Отново напълно погрешно. Самонадеянността на Едип му пречи да
осъзнае сложността на положението си. Но истината никога не може да
остане скрита. Когато последователността от случките и техните
последствия добиват ясни очертания и в Едиповия поглед, той най-
после осъзнава безбройните си грешки. Мисълта за прекрачваето на
божиите закони, с извършване на отцеубийство и кръвосмешение, е
потресаваща. Тя кара Едип да се самонакаже и същевременно да избави
Тива от бедствията. Избождайки очите си и напускайки града, който
доскоро е бил негов дом, града в името на чието благо би направил
всичко, тиванският цар смята, че се наказва по-добре отколкото със
смърт. Изгубвайки зрението си, Едип преоткрива много нови
хоризонти и проглежда за истини, за които допреди е бил сляп. Сега
той има възможността да преосмисли житейските си ценности.
Трагическият герой осъзнава, че щастието е далечна илюзия, че човек
може да се нарече щастлив, след като е изживял живота си. Зрението не
е помогнало на Едип да види злото, но слепотата му помага да изкупи
вината си. От порочното незнание, тиванският цар успява да извърви
трънливия път към себепознанието и благоденствието. Той се
обогатява и израства като личност, но плаща твърде висока цена.
Софокъл успява да утвърди множество общочовешки ценности в
творбата си. Виждаме, че пренебрегването на съдбата може да я
предизвика и вместо да я избягваме, трябва спокойно да я посрещнем.
Трагедията показва, че не зрението е белег на знанието, трябва и още
нещо, за да достигнеш до истината. Човек не трябва да се възгордява и
да руши моралните норми, защото след това го очакват нещастия.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Символика на слепотата и зрението в "Едип цар"

Съчинение, разказващо за неволите на една трагична съдба, породени от късното проглеждане на духовната истина.
Изпратен от:
summer__5q
на 2008-05-26
Добавен в:
ЛИС
по Старогръцка литература
Статистика:
431 сваляния
виж още
Изтегли
 
Подобни материали
 

„Оправданието на Агамемнон” – Едуард Додс


ПО ДИСЦИПЛИНАТА: „АНТИЧНА ЛИТЕРАТУРА” НА ТЕМА: „ОПРАВДАНИЕТО НА АГАМЕМНОН” – ЕДУАРД ДОДС...
 

Прикованият Прометей

11 дек 2007
·
442
·
2
·
465
·
9

Прометей: в гр. митология – син на титана Япет и на океанидата Климена; по други варианти негова майка е богинята на правосъдието Темида или океанидата Азия. Негови братя са Менетий, Атлант и Епиметей. Той е баща на Девкалион...
 

Митът за Орест

11 ное 2008
·
150
·
7
·
892
·
167
·
17

“Матриархат” е времето , когато се е издигала в култ жената, която е продължителка на рода и властта се е предавала по женска линия ...
 

Мярата за "доброто" и "лошото" в "Антигона"

17 апр 2006
·
1,542
·
3
·
847
·
23
·
1

Пети век преди новата ера, под небето на Тива ,на театрална сцена се играе трагедията на Софокъл "антигона".Годините сте заличат много - сте се изгубят подробностите от бита , ще се променят декорите...
 

Героите на "Илиада"

23 яну 2008
·
194
·
3
·
828
·
175
·
20

Сюжетът на I и II песен съдържа много сходства, които се свеждат до следното: Агамемнон постъпва не­справедливо и срещу него е изразен протест. И в двата случая поводът не е маловажен: в I песен става въпрос за живота на войниците, наказани от бог ....
 
Онлайн тестове по Старогръцка литература
Тест по старогръцка литература за 9-ти клас на тема "Древногръцката култура и литература"
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Тестът "Древногръцката култура и литература" е подходящ за ученици от 9 клас. Съдържа 20 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Труден)
18
16
1
2 мин
17.01.2014
Тест за 9-ти клас по тема:Старогръцка литература
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Предназначен за проверка на знания по раздела "Старогръцка литература" за 9 клас.
(Лесен)
15
223
1
21.02.2012
» виж всички онлайн тестове по старогръцка литература

Символика на слепотата и зрението в "Едип цар"

Материал № 154808, от 26 май 2008
Свален: 431 пъти
Прегледан: 552 пъти
Качен от:
Предмет: Старогръцка литература, Литература
Тип: ЛИС
Брой страници: 2
Брой думи: 410
Брой символи: 3,544

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Символика на слепотата и зрението в "Едип цар""?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения