Големина на текста:
НИКОЛА ВАПЦАРОВ – „ПЕСЕН ЗА ЧОВЕКА”
ПОЕМА ЗА ПРЕРАЖДАНЕТО И ВЪЗКРЪСВАНЕТО
НА ЧОВЕШКОТО
Никола Вапцаров е поет от европейска и световна величина. Времето, в което живее
(Втората световна война), го изправя пред съдбовен, екзистенциален избор. Вапцаров отстоява
докрай принципната позиция на хуманната си природа, избрал защитата на човешкото дори с
цената на най-скъпото - живота си. Тази негова позиция определя трудностите и препятствията
в по-нататъшния му живот.
Екзистенциалният избор на Вапцаров неминуемо дава отражение и върху неговата
поезия, която се характеризира с простота на изказа, диалогичност, непатетичност. Вапцаров
превръща прозата на живота в поезия. Поет-мечтател, той успява да прозре бъдещето на
човечеството - бъдеще на висок технически и технологически прогрес, на „един живот желан и
нужен". Вапцаров вярва в тази идея, в правотата на своя избор и го отстоява до степен на
саможертва. Чрез своята поезия той предава тази вяра и стремежа към светлото бъдеще и на
своя лирически герой, който е сложен и амбивалентен. В стиховете си поетът внушава, че
идеалът е постижим. Възкръсването на човешкото у човека е реална възможност за прогрес и
осъществяване на мечтата животът да стане „по-хубав от песен". Именно тази духовна
„трансформация” на човека, с неговата сложна природа, е разкрита най-цялостно в поемата
„Песен за човека”.
Произведението започва със спор между лирическия повествовател и лирическия опонент
на тема „Човекът във новото време”. Този спор разкрива отношението на двамата опоненти
към човека като нравствена сила и достойнство. Творбата е изградена на принципа на
контраста, изразен с различните гледни точки на дамата и на лирическия повествовател. Чрез
кратко и еднопосочно изложение дамата разкрива своята неприязън и отвращение от човека:
-Ах, моля, запрете!
Аз мразя човека. Не струва той вашта защита.
В контраст с темата за братоубийството е широко разгърнатият разказ за отцеубийството.
Вторият тематичен акцент, който води до развой на сюжетното действие на творбата, е разказ
за промяната на човека. Героят на драмата, въвеждаща темата за отцеубийството, извършва
непростимо престъпление заради пари. Но е заловен и осъден на смърт, защото злото не остава
ненаказано.
На пръв поглед тезата за нищожността на човека, незаслужаващ защита, е доказана. Но
близостта с хора, запазили ценностната си система,води до коренна промяна на човешката
същност на героя:
Но във затвора попаднал на хора
и станал
човек.
Осъзнаването на греха-отцеубийството, е сложен процес във вътрешния свят на ли-
рическия герой. Мотивът за престъплението е социален:
Не стига ти хлеба,
залитнеш
от мъка
Това сложно прозрение води отцеубиеца до дълбоко прозрение. То носи обновление на
вътрешния му човешки свят. Погледът към света вече е друг, разбирането за човека и
човешкото - променено. Екзистенциалният избор е от позициите на хуманността:
Ех, лошо,
1
ех, лошо
светът е устроен!
А може, по-иначе може... Нравственото изстрадване на греха и избора води лирическия
герой към „трансформацията”, към прераждането надуха и съзнанието. Неясният порив към
материално „щастие”, тласнал човека към греха, се заменя с ясно определен безкористен и
човеколюбив избор, въплътен в неговата бавна и тиха песен.
Тогава запявал той своята песен, запявал я бавно и тихо. Пред него живота изплаввал
чудесен и после
заспивал
усмихнат...
Но осъзнаването и изстрадването на греха не носят изкупление. Идва очакваното
възмездие. Близката смърт пробужда у героя естествения инстинкт за самосъхранение и порив
за живот
Но постигнал вътрешен катарзис и пречистил душата си, героят разбира, че „страхът е без
полза”. Просветлява съзнанието си, за да достигне нравствената извисеност на своята
целеустременост. Последвалият контраст между мрака в килията и зората навън засилва още
повече внушението за чистия хуманен смисъл на живота, до който осъденият на смърт достига
твърде късно. Хуманното у човека е осъзнато, но трагично непостигнато. Окъпаната в блясък
звезда е в хармония с пречистената му, възкръснала душа. Неговата силна вяра и убеденост в
правотата на избора пробуждат отново песента в душата на осъдения на смърт и тя избликва
като пречистващ извор, спокойно и твърдо. Дори в последните мигове на своя живот
лирическият герой е с пламък в очите:
„...Животът ще дойде по-хубав
от песен, по-хубав от пролетен ден... ”
Вярата, че не е сам и неговият избор е избор на хиляди други свободни хора, поражда
усмивката. Палачите, безсилни да сломят човешкия му дух, го гледат със страх. Затворът
трепери, а мракът бяга от ярките, светли зари, напиращи в душата на обречения, но духовно
прероден човек.
Основателен е поетичният възторг на Вапцаров, поднесен метафорично: „Браво, човек! ”
Нататък е ясно.
Смъртта е неизбежна, но „в разкривените, / в сините устни/ напирала пак песента ”.
Тази песен символизира непобедимия, обновен човешки дух, порива към щастие и
справедливост. Лирическият герой знае, че ще умре, но не се проклина, не се вайка, а пее,
защото „да умреш, когато/ се отърсва,/земя та/ от отровната си/ плесен, / когато
милионите възкръсват, / това е песен, / да, това е песен!” („Писмо”)
В поемата е ярко откроен и характерният за Вапцаров художествен процес на формиращи
се отговори, който дава възможност различни мнения и гледни точки да бъдат изразени и
аргументирани. Включен е и читателят в спора:
Как мисли ш, читателю, ти?
Чрез него се разкрива изключителната сложност и уникалност на поемата и на
Вапцаровия поетически стил. Двете развръзки: на втория разказ и на спора, са поредното
доказателство за изключителността на творбата.
Чрез сложния и амбивалентен образ на лирическия герой повествователят в поетичната
дискусия доказва величието и стойността на човека, на „ човекът във новото време”.
Отстояването наличния екзистенциален избор в живота и творчеството превръщат
Вапцаров в поет на дълбоко изстраданата вяра в човека.
2

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Никола Вапцаров - "Песен за човека"

Екзистенциалният избор на Вапцаров неминуемо дава отражение и върху неговата поезия, която се характеризира с простота на изказа, диалогичност, непатетичност.
Изпратен от:
Ралица
на 2007-01-18
Добавен в:
Теми
по Нова българска литература
Статистика:
9,005 сваляния
виж още
Изтегли
 
Подобни материали
 

Ангелинка - Елин Пелин

04 май 2006
·
3,188
·
1
·
405
·
268
·
20
·
21

Мечтите отличават човка от останалите живи същества. Мечтата е онзи необятен свят, в които човека се чувства силен,различен, незвисим и щастлив. Понесъл се на крилете на въображаемото, мчтания дух търси, открива, стреми се към идеал, красота, към хармония
 

Хуманизмът в творчеството на Йордан Йовков

17 апр 2006
·
1,921
·
8
·
1,683
·
571
·
72

Във всички свои творби Йордан Йовков утвърждава и възпява нравствената човешка личност. Той смята, че рано или късно у всеки човек непременно побеждава доброто, което намира своя израз в човешкия труд, любов, духовна извисеност и отношение към другите.
 

Истината за човешкия живот според Йовков

27 дек 2006
·
1,353
·
7
·
560
·
88
·
10
·
2

Страстният човеколюбец Йовков е издал истините за човека и красотата, произведение, в което писателят показва как хората въпреки безумието и страданието остават човеци.
 

Темата за войните в творчеството на Йовков

18 мар 2006
·
1,785
·
6
·
1,145
·
165
·
5

Темата за войните в творчеството на Йовков - кандидат-студентска тема.
 

Човешки съдби и характери в повестта "Гераците" на Елин Пелин

17 апр 2006
·
1,971
·
7
·
1,481
·
448
·
57
·
3

Израснал и живял на село, опознал нелекия път на българина, Елин Пелин успява да усети трепета на неговото сърце, да открие съкровените му мечти и желания, да оцени в пълна мяра неговите добродетели.
 

Никола Вапцаров - "Песен за човека"

Материал № 15461, от 18 яну 2007
Свален: 9,005 пъти
Прегледан: 336 пъти
Качен от:
Предмет: Нова българска литература, Литература
Тип: Тема
Брой страници: 2
Брой думи: 576
Брой символи: 4,701

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Никола Вапцаров - "Песен за човека""?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лидия Димитрова
преподава по Литература и Български език
в град София
с опит от  35 години
216 32


виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения