Големина на текста:
БАЙ ГАНЬО - неосъщественият европеец
Алеко Константинов е от първото следосвобожденско поколение
интелигенти..Сблъсъкът между светлите възрожденски идеали и бързата буржоазна
поквара е един от основните проблеми в творчеството му.Авторът е безкористен
идеалист, човек на духа, изтънчен интелигент,а като свой най- ярък творчески знак
остави своя герой-антипод Бай Ганьо.Той е многозначен образ, с различни измерения,
комплекс от социални, национални, културни черти.Героят е национален и конкретно-
исторически вариант на определен социален тип.Времето на Бай Ганьо е нахлуването
на капитала в България.А идеята за героя хрумва на Алеко в Америка- страната на
капитала.Ганьо Сомов пред българската „барака „на изложението в Чикаго се
превръща в яркия Бай Ганьо.Интересно е, че авторът счита за най- хубав момент от
живота си хрумването на идеята за образа.Обществената действителност в Европа по
време на създаване на образа е една и съща и затова той се родее с тези от творчеството
на Ч. Дикенс, О. Балзак.Идеалът на героя в тогавашното наше и европейското време
е власт и пари.
От нужда той тръгва из Европа и носи със себе си типични национални
особености.- недостатъци, проявени в реч, в грижа за външния вид, в
характер.Иронично започва повествованието за пътуването му :”бай Ганьо е вече цял
европеец”.Всеки отделен разказ опровергава точно това- той не се приобщава към
европейскотоно успява да злепостави българското.В образа му липсват традиционните
национални добродетели, защото героят се е откъснал от истинската си среда и бит.
При новите икономически условия той се опитва да оцелее с хитрост.Когато липсват
трудолюбието и високата етичност, пословичното трудолюбие на българина се
изражда в скъперничество и стремеж към келепира.У европейците Бай Ганьо буди
недоумение, остава неразбран, защото притежава специфични български
особености.Неизменни у него са самодоволството на първенюто и простака, но
конкретните му прояви се менят-угодничи, лукав е, друг път- алчен, отмъстителен.В
отделните разкази Бай Ганьо не е противоречив-той е единен художествен образ, но
разнолик, проявяващ в различните ситуации различни страни от характера си.Дори
бъдещото развитие на образа, реализацията му в България са подготвени още в някои
сцени от европейското му пътуване- при гостуването му у Иречек, на изложението в
Прага. Комичното у този българин, бродещ из Европа, е пренасянето на нашенските
нрави в европейска среда без да се отчита разликата в обстановката.Контрастът между
героя и средата , в която се изявява, е основен начин на представяне.Навсякъде Бай
Ганьо се усеща като у дома си., търси си такава обстановка, която да е най- близка до
домашната му.Далеч е от европейската култура, не се интересува от нея, самоизолира
се от общуването с духовни ценности.У него не е заложена подобна потребност , пречи
му и скъперничеството.Всеки от различните спътници на Бай Ганьо се стреми да му
покаже някой от знаците на чуждата култура ,на етикета на поведение, на моралните
норми в европейския цивилизован свят.Но на него това не му е необходимо, затваря се
в своята ограниченост, не желае да опознае чуждото:”Какво ще й глядам на Виената,
град като град, къщи, салтанати...”Между културата и мускала с розовото масло няма
спор-изборът е категоричен:”Вашият Сметана ли по чини, или туй, дето го
помириса.,а?” За сметка на това е голямо самочувствието му на балкански герой.Счита
за гордост да покаже манталитета си на балканец, не осъзнавайки как демонстрира
простотията си. Чувството за съвест, за мярка , за граница между нормата и
неприличието е нещо непознато за героя..Не се вслушва и в настоятелния призив на
автора си:”..моля ти се ,бай Ганьо, взирай се по- дълбоко в европейския живот, дано му
видиш лицето, стига ти се е натрапвало туй пусто опаки..”Но Бай Ганьо е неспособен
да види истинското лице на Европа.Остават долечни двата свята- своя , на героя, и
чуждия , в който попада. Диалогът не се осъществява.
Изобличителната сила на героя идва и от това, че е изобразен изцяло в
обществено- социален план.Той не е представен чрез миналото си, не знаем
биографията му, не са показани близките му- липсва личен план на
изображение.Представен винаги в действие, той не толкова се разкрива от автора,
колкото се саморазобличава. Затова проявите, постъпките му са предсказуеми.За
другите Бай Ганьо съди по себе си-на всичко и на всички гледа с недоверие, постоянно
мисли, че ще бъде излъган, така както той винаги търси изгодата , келепира.Своите
недостатъци героят смело преписва на другите.Авторът обаче ясно внушава, че злото у
героя му не е вродено, а е формирано в резултат на конкретната обществено- социална
действителност.Поведението му отразява конкретен обществен процес, незавършен по
времето на автора.
Бай Ганьо е образ в развитие.Той се формира постепенно.Избраният модел на
представяне- пътят, пътуването, промяната, дава възможност да се разгърне образа, да
се покаже многообразието му..Но то си остава многообразие в единство.Обстановката
около него непрекъснато се променя, може да му въздейства, да го обогати, но Бай
Ганьо не се поддава.В началото е простодушен, леко наивен, но и хитър, сребролюбив,
груб, циничен в речта си, неетичен, неприятен с нечистоплътността си.Ходейки из
Европа, той не я разбира, не я опознава истински.Завръща се у дома пак същият-
некултурен, самодоволен, безцеремонен, с чувство за превъзходство и по- опитен в
келепира. Следосвобожденската действителност става златна мина за хора като Бай
Ганьо.В Европа той не се реализира, но се връща с по- голямо самочувствие на
балкански герой.Циничен, груб, дори опасен е вече не само с поведението и с речта си,
но и с морала си.В Европа не зачита културните и духовни ценности, от които би могъл
да се обогати, да се поучи, а в България не зачита политическия морал.У дома му е
тясно и той се развихря- журналист, политик.Алеко не достига до задълбочена
психологизация, но и без нея се получава характерен, ярък образ. Хиперболизацията
изостря възмущението към пороците на героя.Авторът е особено възмутен,
изобразявайки неосъществения европеец , завихрил се в българския политически
живот.
През цялото време честният гражданин и демократ Алеко се разграничава от
противоположния си герой. Авторът направи така , че представата за самите нас-
българите, да се среща с отрицанието на своето, но и с волята да се превъзмогне това
отрицание.Ако се срамуваме от Бай Ганьо, то с право се гордеем с Алеко
Константинов, който имаше смелостта да покаже пред света нелицеприятния си герой,
различен от висотата на гражданската смелост и морална чистота на самия автор.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
Последно свалили материала:
ДАТА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОТРЕБИТЕЛЯ
06 юни 2018 в 09:13 родител
09 май 2018 в 16:06 ученичка на 18 години от София - 121 СОУ "Георги Измирлиев", випуск 2018
18 апр 2018 в 16:14 ученик на 25 години от Монтана - Четвърто ОУ "Иван Вазов", випуск 2014
22 мар 2018 в 12:41 студент на 38 години от Шумен - Шуменски университет "Епископ Константин Преславски", факулетет - Факултет по хуманитарни науки, специалност - Българска филология, випуск 2017
08 мар 2018 в 13:51 студент на 42 години от Велико Търново - Великотърновски университет "Св.Св.Кирил и Методий", факулетет - Педагогически факултет, специалност - Предучилищна и начална училищна педагогика, випуск 2020
08 мар 2018 в 10:27 родител на 36 години от София
19 юни 2017 в 12:21 студент на 43 години от Бургас - Бургаски университет "Проф. Асен Златаров", факулетет - Колеж по туризъм - Бургас, специалност - Организация и управление на хотела и ресторанта, випуск 2016
15 май 2017 в 18:38 ученик на 28 години от Раднево - Втори ОУ "Св. Паисий Хилендарски", випуск 2016
23 мар 2017 в 16:23 в момента не учи на 27 години от Нови Пазар, випуск 2010
12 мар 2017 в 22:32 ученик на 18 години от Велико Търново - ПМГ "Васил Друмев", випуск 2018
 
Домашни по темата на материала
моля помогнете! спешно!!!
добавена от cem_bekir 08.12.2016
0
8
Подобни материали
 

Алеко Константинов - биография

28 фев 2006
·
1,427
·
2
·
947
·
246
·
5
·
3

Алеко Константинов - жизнен път и творческо дело...........
 

“Бай Ганьо”- ярка творба на българския реализъм от 90-те години на XIXв.


Следосвобожденската българска култура е белязана от мъчителните търсения на националната идентичност в контекста на европейския и цивилизационен модел.
 

Образът на Бай Ганьо

22 юни 2007
·
1,192
·
2
·
354
·
201
·
56

Поставяйки героя си в различно обкръжение, авторът изгражда у читателя ясна представа за неговия характер и манталитет...
 

Фейлетоните на Алеко Константинов - художествено-публицистично отражение на съврмето на твореца

22 юни 2007
·
391
·
4
·
1,014
·
84
·
11

Първият фейлетон на Алеко се ражда като непосредствена журналистическа реакция на политическо събитие.
 

Бай Ганьо - неосъщественият европеец

Материал № 138033, от 30 апр 2008
Свален: 694 пъти
Прегледан: 766 пъти
Качен от:
Предмет: Нова българска литература, Литература
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 3
Брой думи: 410
Брой символи: 3,525

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Бай Ганьо - неосъщественият европеец"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лидия Димитрова
преподава по Литература и Български език
в град София
с опит от  35 години
208 31


виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения