Големина на текста:
БАЙ ГАНЬО - неосъщественият европеец
Алеко Константинов е от първото следосвобожденско поколение
интелигенти..Сблъсъкът между светлите възрожденски идеали и бързата буржоазна
поквара е един от основните проблеми в творчеството му.Авторът е безкористен
идеалист, човек на духа, изтънчен интелигент,а като свой най- ярък творчески знак
остави своя герой-антипод Бай Ганьо.Той е многозначен образ, с различни измерения,
комплекс от социални, национални, културни черти.Героят е национален и конкретно-
исторически вариант на определен социален тип.Времето на Бай Ганьо е нахлуването
на капитала в България.А идеята за героя хрумва на Алеко в Америка- страната на
капитала.Ганьо Сомов пред българската „барака „на изложението в Чикаго се
превръща в яркия Бай Ганьо.Интересно е, че авторът счита за най- хубав момент от
живота си хрумването на идеята за образа.Обществената действителност в Европа по
време на създаване на образа е една и съща и затова той се родее с тези от творчеството
на Ч. Дикенс, О. Балзак.Идеалът на героя в тогавашното наше и европейското време
е власт и пари.
От нужда той тръгва из Европа и носи със себе си типични национални
особености.- недостатъци, проявени в реч, в грижа за външния вид, в
характер.Иронично започва повествованието за пътуването му :”бай Ганьо е вече цял
европеец”.Всеки отделен разказ опровергава точно това- той не се приобщава към
европейскотоно успява да злепостави българското.В образа му липсват традиционните
национални добродетели, защото героят се е откъснал от истинската си среда и бит.
При новите икономически условия той се опитва да оцелее с хитрост.Когато липсват
трудолюбието и високата етичност, пословичното трудолюбие на българина се
изражда в скъперничество и стремеж към келепира.У европейците Бай Ганьо буди
недоумение, остава неразбран, защото притежава специфични български
особености.Неизменни у него са самодоволството на първенюто и простака, но
конкретните му прояви се менят-угодничи, лукав е, друг път- алчен, отмъстителен.В
отделните разкази Бай Ганьо не е противоречив-той е единен художествен образ, но
разнолик, проявяващ в различните ситуации различни страни от характера си.Дори
бъдещото развитие на образа, реализацията му в България са подготвени още в някои
сцени от европейското му пътуване- при гостуването му у Иречек, на изложението в
Прага. Комичното у този българин, бродещ из Европа, е пренасянето на нашенските
нрави в европейска среда без да се отчита разликата в обстановката.Контрастът между
героя и средата , в която се изявява, е основен начин на представяне.Навсякъде Бай
Ганьо се усеща като у дома си., търси си такава обстановка, която да е най- близка до
домашната му.Далеч е от европейската култура, не се интересува от нея, самоизолира
се от общуването с духовни ценности.У него не е заложена подобна потребност , пречи
му и скъперничеството.Всеки от различните спътници на Бай Ганьо се стреми да му
покаже някой от знаците на чуждата култура ,на етикета на поведение, на моралните
норми в европейския цивилизован свят.Но на него това не му е необходимо, затваря се
в своята ограниченост, не желае да опознае чуждото:”Какво ще й глядам на Виената,
град като град, къщи, салтанати...”Между културата и мускала с розовото масло няма
спор-изборът е категоричен:”Вашият Сметана ли по чини, или туй, дето го
помириса.,а?” За сметка на това е голямо самочувствието му на балкански герой.Счита
за гордост да покаже манталитета си на балканец, не осъзнавайки как демонстрира
простотията си. Чувството за съвест, за мярка , за граница между нормата и
неприличието е нещо непознато за героя..Не се вслушва и в настоятелния призив на
автора си:”..моля ти се ,бай Ганьо, взирай се по- дълбоко в европейския живот, дано му
видиш лицето, стига ти се е натрапвало туй пусто опаки..”Но Бай Ганьо е неспособен
да види истинското лице на Европа.Остават долечни двата свята- своя , на героя, и
чуждия , в който попада. Диалогът не се осъществява.
Изобличителната сила на героя идва и от това, че е изобразен изцяло в
обществено- социален план.Той не е представен чрез миналото си, не знаем
биографията му, не са показани близките му- липсва личен план на
изображение.Представен винаги в действие, той не толкова се разкрива от автора,
колкото се саморазобличава. Затова проявите, постъпките му са предсказуеми.За
другите Бай Ганьо съди по себе си-на всичко и на всички гледа с недоверие, постоянно
мисли, че ще бъде излъган, така както той винаги търси изгодата , келепира.Своите
недостатъци героят смело преписва на другите.Авторът обаче ясно внушава, че злото у
героя му не е вродено, а е формирано в резултат на конкретната обществено- социална
действителност.Поведението му отразява конкретен обществен процес, незавършен по
времето на автора.
Бай Ганьо е образ в развитие.Той се формира постепенно.Избраният модел на
представяне- пътят, пътуването, промяната, дава възможност да се разгърне образа, да
се покаже многообразието му..Но то си остава многообразие в единство.Обстановката
около него непрекъснато се променя, може да му въздейства, да го обогати, но Бай
Ганьо не се поддава.В началото е простодушен, леко наивен, но и хитър, сребролюбив,
груб, циничен в речта си, неетичен, неприятен с нечистоплътността си.Ходейки из
Европа, той не я разбира, не я опознава истински.Завръща се у дома пак същият-
некултурен, самодоволен, безцеремонен, с чувство за превъзходство и по- опитен в
келепира. Следосвобожденската действителност става златна мина за хора като Бай
Ганьо.В Европа той не се реализира, но се връща с по- голямо самочувствие на
балкански герой.Циничен, груб, дори опасен е вече не само с поведението и с речта си,
но и с морала си.В Европа не зачита културните и духовни ценности, от които би могъл
да се обогати, да се поучи, а в България не зачита политическия морал.У дома му е
тясно и той се развихря- журналист, политик.Алеко не достига до задълбочена
психологизация, но и без нея се получава характерен, ярък образ. Хиперболизацията
изостря възмущението към пороците на героя.Авторът е особено възмутен,
изобразявайки неосъществения европеец , завихрил се в българския политически
живот.
През цялото време честният гражданин и демократ Алеко се разграничава от
противоположния си герой. Авторът направи така , че представата за самите нас-
българите, да се среща с отрицанието на своето, но и с волята да се превъзмогне това
отрицание.Ако се срамуваме от Бай Ганьо, то с право се гордеем с Алеко
Константинов, който имаше смелостта да покаже пред света нелицеприятния си герой,
различен от висотата на гражданската смелост и морална чистота на самия автор.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.
КОМЕНТАРИ
(1-10 от 6)
xm1014 написа на 13 мар 2011 ОТГОВОРИ
ученик
aggggg написа на 03 мар 2010 ОТГОВОРИ
ученичка на 18 години
aggggg написа на 03 мар 2010 ОТГОВОРИ
ученичка на 18 години
vbb13 написа на 24 фев 2010 ОТГОВОРИ
потребител на 18 години
mariq099 написа на 22 фев 2010 ОТГОВОРИ
ученичка на 18 години от Дългопол , СОУ "Св. Климент Охридски"
djedimix написа на 16 фев 2010 ОТГОВОРИ
ученик на 18 години от Кърджали , ПГЕЕ "Кап. Петко Войвода"
 
Домашни по темата на материала
моля помогнете! спешно!!!
добавена от cem_bekir 08.12.2016
0
8
Подобни материали
 

Алеко Константинов - биография

28 фев 2006
·
1,427
·
2
·
947
·
246
·
5
·
3

Алеко Константинов - жизнен път и творческо дело...........
 

“Бай Ганьо”- ярка творба на българския реализъм от 90-те години на XIXв.


Следосвобожденската българска култура е белязана от мъчителните търсения на националната идентичност в контекста на европейския и цивилизационен модел.
 

Образът на Бай Ганьо

22 юни 2007
·
1,192
·
2
·
354
·
56

Поставяйки героя си в различно обкръжение, авторът изгражда у читателя ясна представа за неговия характер и манталитет...
 

Фейлетоните на Алеко Константинов - художествено-публицистично отражение на съврмето на твореца

22 юни 2007
·
391
·
4
·
1,014
·
84
·
11

Първият фейлетон на Алеко се ражда като непосредствена журналистическа реакция на политическо събитие.
 

Бай Ганьо - неосъщественият европеец

Материал № 138033, от 30 апр 2008
Свален: 694 пъти
Прегледан: 766 пъти
Качен от:
Предмет: Нова българска литература, Литература
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 3
Брой думи: 410
Брой символи: 3,525

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Бай Ганьо - неосъщественият европеец"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Лидия Димитрова
преподава по Литература и Български език
в град София
с опит от  35 години
214 32


виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения