Големина на текста:
Образът на човека в „Илиада”
XXIV песен
Всяка епоха открива нови страни в смисъла на класическата
литературна творба, всяка епоха прави свой прочит на „Илиада”.
За днешният човек, читател на творбата, Омировият епос е
обаятелен и с проблемите на човека изобщо. Неговата
непосредственост действа като образец към всичко човешко и
пораждат несломима вяра в съвършенството на човешката
природа.
Омировият човек се направлява само от морални норми –
уважение към по-слабия, към беззащитния, по-възрастния, към
госта. Той живее истински в своето настояще, движи се от
чувството за собствено достойнство, понякога то го води до лоша
амбиция и честолюбие.
Друга силна емоция, която двици човека в „Илиада” е любовта,
разбирана най-общо като силна привързаност. Елена, Хризеида,
Бризеида и Патрокъл стават причина за гибелта на много хора, за
нещастието на цели народи. Хората изобразени от Омир в
„Илиада” носят белега на епохата, която ги създава – те блестят с
чистота и нравствеността си. Човешкото битие е очертано в две
основни сфери – война и мир. И двете са естествени и
необходими за Омировия човек в „Илиада”. Войната е начин за
придобиване на блага, но едновременно е арена за проява на
силата и смелостта на мъжете. Религиозните вярвания на древния
човек са свързани с множество богове. Обожествена е всяка сила,
не подвластна на човека – природата, съдбата, доброто и злото.
Човекът на Омир често зависи то тях, „без да престава да бъде
свободен”. В 24 песен боговете подготвят срещата между Ахил и
Приам, след като ги оставят сами, по човешки да решат
проблемите си. Ахил се дразни от намесата на боговете, но в
крайна сметка стига до тяхното разумно решение – връща тялото
на Хектор.
„Скришом пристъпи великият старец Приам към Ахил,
па коленете му хвана, целуна му кротко ръцет, зли мъжегубни,
които безброй синове му убиха...”
Това, което кара Ахил да отстъпи чисто човепкото съчувствие
към бащата, загубил своя син. Разсъжденията на Ахил ни
отвеждат не към боговете, акъм една обобщена философия за
живота, въобще:
„Старче Приаме! Да бъде тъй, както ти сам настояваш!
Битката спираш за толкова време, за колкото искам!”
Мъртвият Хектор вече не е враг. Почита, която Ахил му оказва, е
почит към смъртта, пред която всички смъртни са равни.
Древните гърци вярват, че след смъртта човешките души отиват в
подземното царство на Хадес. Ако мъртвият не бъде погребан,
душата му се смята по земята, гневи бигивете и вещае нещастия.
Извършването на погребален обред е написан закон в
обществото, валиден не само Омировото време. Смъртта на всеки
е определена още при раждането му. Това е съдбата. Според
старогръцката митология човешкият живот е нишка, която
държат в ръцете си неумолимите богини на съдбата – мойрите.
Мойрата Клото преде нишката на живота и шом тя се скъса, идва
смъртта: „никой от хората своята съдба неизбягва...”
За човека остава само това, към което Ахил призовава стареца
Приам – дас се примири и да приеме и доброто, и злото, което му
е отредено. Човекът трябва да преодолява трудностите, да страда
и да посреща радостите след тях. Добро и зло, живот и смърт,
мир и война върват заедно. И в най-трудните моменти животът
продължава. Омировото внушение за човека е, че животът трябва
да бъде ценен и уважаван.
Всичко описано в „Илиада” я превръща в енциклопедия за
живота и мисленето на древните гърци, без която културното
развитие на Европа би било невъзможно.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Образът на човека в "Илиада" XXIV песен

Всяка епоха открива нови страни в смисъла на класическата литературна творба, всяка епоха прави свой прочит на „Илиада”. За днешният човек, читател на творбата, Омировият епос е обаятелен и с проблемите на човека изобщо...
Изпратен от:
nobambino
на 2008-04-11
Добавен в:
Съчинения разсъждения
по Старогръцка литература
Статистика:
1,123 сваляния
виж още
Изтегли
 
Подобни материали
 

Гневът или помирението

01 апр 2008
·
434
·
3
·
570
·
73
·
4

Това е ЛИС, написано върху произведението „Илиада” от Омир.
 

„Оправданието на Агамемнон” – Едуард Додс


ПО ДИСЦИПЛИНАТА: „АНТИЧНА ЛИТЕРАТУРА” НА ТЕМА: „ОПРАВДАНИЕТО НА АГАМЕМНОН” – ЕДУАРД ДОДС...
 

Мотивът за бащината скръб в "Илиада"

17 фев 2006
·
881
·
3
·
1,268
·
13
·
1

Тема за това, как се разкрива бащината любов в "Илиада".
 

Гневът и помирението в Илиада

12 дек 2007
·
2,289
·
1
·
347
·
2,166
·
233
·
14

Едно от ной- значимите произведения на древността е Омировата „Илиада „ Тя е епическа поема на своето време, но която е актуална и до днес .
 

Войната и мирът в поемата „Илиада”

07 май 2007
·
3,132
·
3
·
739
·
888
·
72
·
26

Старогръцката литература определя нравствената тематика в по-нататъш­ното развитие на литературата. Про­изведението на Омир „Илиада” отразя­ва развитието на елинската култура в продължение на векове.
 
Онлайн тестове по Старогръцка литература
Тест за 9-ти клас по тема:Старогръцка литература
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Предназначен за проверка на знания по раздела "Старогръцка литература" за 9 клас.
(Лесен)
15
223
1
21.02.2012
Тест по старогръцка литература за 9-ти клас на тема "Древногръцката култура и литература"
тематичен тест по Старогръцка литература за Ученици от 9 клас
Тестът "Древногръцката култура и литература" е подходящ за ученици от 9 клас. Съдържа 20 въпроса, всеки от които има само един верен отговор.
(Труден)
18
16
1
2 мин
17.01.2014
» виж всички онлайн тестове по старогръцка литература

Образът на човека в "Илиада" XXIV песен

Материал № 127216, от 11 апр 2008
Свален: 1,123 пъти
Прегледан: 1,239 пъти
Качен от:
Предмет: Старогръцка литература, Литература
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 2
Брой думи: 358
Брой символи: 2,717

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Образът на човека в "Илиада" XXIV песен"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Последно видяха материала
Сродни търсения