Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
Големина на текста:
Софийски
университет
“СВ. КЛИМЕНТ
ОХРИДСКИ”
Катедра:Философия
Реферат
Какво представлява човешката
личност?”
Какво представлява човешката личност?
Преди да поставим въпроса какво представлява човешката личност,трябва
да кажем няколко думи за божествените Лица.
За да изразят по най-добър начин присъщата на Бога личностна реалност
или, по-точно, реалността на личностния Бог,гръцките отци предпочитат
термина ????????? пред за обозначаване на божествените Лица.????????
Начинът на мислене, който различава в Бога усия и ипостас, използва
метафизически речник и се изразява посредством термините на
онтологията, които в дадения случай са не толкова понятия, колкото
условни знаци, отбелязващи абсолютната тъждественост и абсолютното
различие. В желанието си да изразят несводимостта
на ипостаста до усията, несводимостта на личността до същността, без
обаче да ги противопоставят като две различни реалности, светите отци
разграничават тези два синонима. Това терминологично откритие позволява
на св. Григорий Богослов да каже: “Син не е Отец, защото Отец е един, но е
същото като Отца; нито е Дух, защото е [роден] от Отца и тъй като
Единородният е един, но е същото като Него” . Ипостаста е това, което
е усията към нея са приложими всички свойства или всички отрицания,
които могат да бъдат формулирани по отношение на свръхсъщносттаи
все пак тя остава несводима до усията. Тази несводимост не може да бъде
нито доловена, нито изразена извън отношенията между
трите Ипостаси, които не са три, а Три-Единство. Общ за тях е фактът, че
са различни, но, като превъзмогнем относителната и неуместна тук идея за
сходство, би трябвало да кажем, че абсолютната им различимост
предполага и абсолютното им тъждество, извън което е немислимо да
говорим за ипостасно Три-Единство. Както три тук не е аритметична
цифра, а знак за безкрайното отиване отвъд диадата на противоположността
в триадата на чистата различност, така ипостаста като такава, доколкото е
несводима до усията, вече не е формулирано понятие, а знак, който ни
въвежда в сферата на необобщимото и отбелязва радикално личностния
характер на Бога на християнското откровение.
Но усия и ипостас остават синоними, и всеки път, когато искаме да
прокараме рязко разграничение между тези два термина, придавайки им
различно съдържание,попадаме в областта на концептуалното познание:
противопоставяме общото на частното, втората усияна индивидуалната
субстанция, рода или видана индивида. Но според учението на отците
между усия и ипостас има същата разлика, както между общото и частното,
т. е. между рода, или вида, и индивида.
Същата изненада ни очаква и в Диалектиката на св. Йоан Дамаскин.В
това своеобразно философско встъпление към неговото изложение на
християнската догматика Дамаскин казва: “Думата ипостас има две
значения. Понякога тя просто означава съществуване и в този случай усия и
ипостас са едно и също нещо. Затова някои отци говорят
за природи или ипостаси. Друг път тази дума обозначава това, което
съществува само по себе си, по силата на собствената си субстанция. В този
смисъл думата означава индивид, който е различен от всеки друг, например,
Петър, Павел, някой кон”.
Подобно определение за понятието ипостас може да служи само като
въведение в троичното богословие,като концептуална отправна точка към
едно деконцептуализирано понятие,което вече не обозначава индивид,
принадлежащ към даден род.
В троичното богословие понятието ипостас не съответства на
понятието индивид, а Божество не е понятие за някаква индивидуална
субстанция на божествената природа. Но за какво е трябвало да бъде
избрано това тъждествено значение, ако не за съхраняване на смисъла на
конкретната усия в общото значение и за изключване от частното на всяка
ограниченост, свойствена на индивида, така че ипостас да може да се
отнася към цялата обща природа, а не да я разделя? Ако това е така, то
установеното от отците различие между усия и ипостас следва да се търси
в изразяването и тъждеството на двете понятия, свойствено на светската
философия. Тоест ние трябва да търсим истината отвъд понятията,те
трябва да се очистят от общоприетото значение и да станат знаци за
личностната реалност на Бога, Който не е нито бога на философите, нито
бога на богословите.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Какво представлява човешката личност?

За да изразят по най-добър начин присъщата на Бога личностна реалност или, по-точно, реалността на личностния Бог, гръцките отци предпочитат термина...
Изпратен от:
Gjjyjkk KKrthjkh
на 2016-04-14
Добавен в:
Реферати
по Философия
Статистика:
1 сваляния
виж още
Изтегли
 
Подобни материали
 

Философска антропология

12 яну 2007
·
949
·
1
·
159
·
4
·
2

Проблемът човек, личност, индивид, общество във философската антропология.
 

Индивид - личност

22 юли 2007
·
624
·
3
·
288
·
77
·
22

Учението за човека е преди всичко учение за личността. Тук възниква един въпрос - как да разбираме отношението между личност - индивид? Индивидът е породен от биологически родови процеси. Той се ражда и умира.Л ичността не се ражда, тя се създава...
 

Познание. Сетивно и рационално

02 май 2007
·
670
·
1
·
179
·
270
·
24

Ключови термини: познание, знание, обект, субект истина, значимост...
 

Личност - същност, етапи на развитие

17 апр 2006
·
1,736
·
10
·
1,722
·
489
·
65
·
3

Личност наричаме човека, разглеждан като субект, т.е. като принципно способен да избира своите цели и да насочва своето поведение така, че да направлява хода на собствения си живот, както и да влияе върху света, в който живее
 

Проект - Свят и личност

06 мар 2008
·
2,720
·
10
·
763
·
2,815
·
294
·
8

УЧЕБЕН МОДЕЛ за изготвяне на предложение за проект по приложната дисциплина СВЯТ И ЛИЧНОСТ.
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по Философия за 11-ти клас
изпитен тест по Философия за Ученици от 11 клас
Тестът съдържа 14 въпроса, всеки от които има само един верен отговор. Предназначен е за ученици от 11-ти клас по Философия.
(За отличници)
14
31.07.2018
Филосовски цикъл
кандидат-студентски тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тестът съдържа 25 въпроса с цел подготовка за матура по философия. Всички въпроси са затворени и изискват един верен отговор.
(Лесен)
25
170
2
08.12.2014
» виж всички онлайн тестове по философия

Какво представлява човешката личност?

Материал № 1234771, от 14 апр 2016
Свален: 1 пъти
Прегледан: 3 пъти
Предмет: Философия
Тип: Реферат
Брой страници: 7
Брой думи: 1,742
Брой символи: 10,307

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Какво представлява човешката личност?"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
94

Павлина Костадинова
преподава по Философия
в град София
с опит от  20 години
302

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения