Ирина Лалева
преподава по Философия
в град София
Големина на текста:
Софийски
университет
“СВ. КЛИМЕНТ
ОХРИДСКИ”
Катедра:Философия
Разсъждение върху тема
Към теологията и психологията на
Надеждата
Изготвил: Научен ръководител :
доц.д-р Владимир Теохаров
В края на 60-те години възникнало ново направление в теологията.Негови
създатели били немски теолози,които се опитвали да намерят нов подход
към теологическата проблематика и да осъзнаят мисията на
Църквата,изхождайки от промяната на перспективата в тълкуването на
вечните истини на християнството.Този нов подход се изразявал в това,че
във фокусът на теологията на надеждата се оказала идеята за
възкресението,тълкуемо като начало и бъдеще на света.Християните-това
са преди всичкохора на надеждата”,които не искат да се примирят със
злото и смърттана тази възраст”, а Църквата-неспокойно
единство,противостоящо на светското общество с всичките му чисто
човешки гаранции,империи и фалшиви истини.Теология на надеждата
критикува либералния индивидуализъм и екзистенциалната теология.
Централна фигура на това ново направление в теологията е Ю.Молтман,а
неговото най-известно произведение еТеология на надеждата”.Написана в
момент,когато западната култура се намира в момент на разпадане,книгата
се отличава систематично и свидетелствала за напрежение в духовните
дела.Теология на надеждата се обръща към света,ясно осъзнавайки,че
незавършеността е характерна черта на това измерение,в което
човечеството осъзнава себе си и в индивидуален и в социален план,а
надеждата- в нейния човешки аспект-трябва да е вкоренена в смислено
съществуване.В контекста на тези представи,опиращи се на отново
възраждащото се доверие към есхатологичното или апокалиптичното
виждане на Св.писание и остро реагирайки на индивидуалистичното
преувеличаване на теологическия екзистенциализъм,Молтман се опитал да
преосмисли теологията.
В разбирането на Молтман есхатологията не е последния раздел в
учебника по теология,но е перспектива,изхождайки от която ние сме
длъжни да намерим и разберем смисъла на всичко останало.По този начин
есхатологията е ключ към теологията,нейната централна концепция,около
която е построено цялото християнско учение.
Вярата свързва хората с Христос,надеждата отваря тази врата за
всеобхватното бъдеще на Христос.Според Калвин в Institutio :Надеждата
обновява и оживява вярата”.Вярата е приусът,но надеждата е приматът.
Йоан Златоуст изтъква сред греховете особено място на отчаянието.А
Средновековието подрежда acedia или tristitia сред греховете срещу Светия
Дух,които водят до смърт.
Не страданието, а отчаянието е грях (защото страданието е следствие от
греха и от проклятието, но то само по себе си не е грешно).Отчаянието,
така да се каже, е радикално себе-отнасяне в страданиетопо същия начин,
както след грехопадението и трудът е оцеляване, а животътстрадание.
Нататък, точно поради тази негова онтологична радикалност, поради тази
крайна умора от света,отчаянието е и парадоксален стремеж на личността
към прекратяване на себе-отнасянето, към о-без-личностяване. И тук не
става дума за отчаяние-от-себе си, защото подобно нещо би било вид
смирение, а за отчаяние-към или в-себе си, което е нещо катопотенциално
безкрайноотрицание-на и отричане-от самото битиеказано на границата,
отчаянието по собствената си форма е тяга къмметафизично
самоубийство”, тяга към нищото, което не е в състояние да осъществи себе
си.
Па начена Йов и рече: да се провали денят, в който се родих, и нощта, в
която рекоха: зачена се човек! Оня ден да бъде тъмнина; да го не подири
Бог отгоре и да не изгрее над него светлинаОная нощ, – тъмнина да я
обладае, да се не сметне между дните на годината, да не влезе в броя на
месеците! О, оная нощ, безлюдна да бъде; да не влезе в нея веселиеЗащо
е дадено на злочестника светлина, и животна огорчените душевно, които
очакват смъртта, а я няма, които биха я изкопали по-охотно, отколкото
имане, биха се зарадвали до възторг, биха се възхитили, че са намерили
гроб? За какво е дадена светлина на човека, чийто път е закрит, и когото
Бог е с мрак окръжил?” (Йов 3:3-7, 20-23).
Такас отчаяниезапочва Йов разговора с приятелите си. Тяхното
мълчаливо състрадание го подтиква да даде глас на страданието. Като че ли
нищо не е останало вече от смирените му слова към жена му: „Нима
доброто ще приемаме от Бога, а злото да не понасяме?” (2:10). Изглежда че
присъствието на някой друг, на някой, който му състрадава, му дава и
смелост да изкаже отчаянието си, което инак е криел дори от себе си.
Когато в Православието говорят за отчаянието, преди всичко имат
предвид първия от указаните от отец Софроний родове отчаяние — “чисто
негативното и погубващо човекаотчаяние като един от най-тежките
грехове. СъгласноРечника на живия великоруски езикна В. И. Дал,
отчаянието е безнадеждност, лишение от последна вяра и надежда. Както
пише епископ Варнава,при хората, водещи духовен живот, това пагубно
отчаяние също е два вида: “Отчаянието от първи род е следствие от
угризенията на съвестта от множеството извършени грехове, когато душата,
заради голямото количество такива язви, се потапя от тежестта им в
дълбочините на безизходна мъка и безнадеждност. Другият род отчаяние е
от гордост, когато човек, изпаднал в някакъв грях не иска да се смири и да
признае, че е заслужил падението си. От първия вид изцеляват
въздържанието и силната надежда на Бога, а от последниясмирението и
неосъждането на никого от околните”.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Към теологията и психологията на Надеждата

В разбирането на Молтман есхатологията не е последния раздел в учебника по теология, но е перспектива, изхождайки от която ние сме длъжни да намерим и разберем смисъла на всичко останало...
Изпратен от:
Lilqna Ivanova
на 2015-04-06
Добавен в:
Съчинения разсъждения
по Философия
Статистика:
2 сваляния
виж още
Изтегли
 
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по философия
изпитен тест по Философия за Студенти от 1 курс
Един от тестовете за оценка по философия за 1 курс, 2 семестър в Университет по архитектура, строителство и геодезия. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Труден)
20
73
1
2 мин
14.02.2013
Тест по философия
изпитен тест по Философия за Студенти от 2 курс
Изпитен тест по философия за студенти. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
30
36
1
3 мин
08.08.2013
» виж всички онлайн тестове по философия

Към теологията и психологията на Надеждата

Материал № 1170141, от 06 апр 2015
Свален: 2 пъти
Прегледан: 4 пъти
Предмет: Философия
Тип: Съчинение разсъждение
Брой страници: 6
Брой думи: 1,611
Брой символи: 9,689

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Към теологията и психологията на Надеждата"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мирослав Бачев
преподава по Философия
в град София
с опит от  13 години
129 32

Ирина Лалева
преподава по Философия
в град София
с опит от  24 години
306 67

виж още преподаватели...
Последно видяха материала