Мирослав Бачев
преподава по Философия
в град София
Големина на текста:
1.Взаимовръзка на култура и етика. Култура и цивилизация,
прогрес и хуманизъм. Морал, етика, етикет.
Културата и етиката се намират в органическа връзка, която не е плод
на субективното хрумване, а е отражение на реалния процес на възникване на
човешките взаимоотношения. Човек живее в определена общност и без
механизмите на културата и етиката не би могъл да просъществува.
Човек се ражда в определена социална среда, за да се впише и да се
адаптира към нея и особеностите и, важна роля играят правилата
(предписанията) на етиката, в които са закодирани най-полезните и
приемливи образи на поведение, така че културата и етиката са тясно
свързани, взаимно се обуславят, защото техен субект е човека, техен обект е
също човека, главна ценност на културата и на етиката е човека; или двете
явления имат общо прадназначение – да очовечават човека, да развиват
основната му същност, която се изразява в способността му да се издигне над
инстинктите си и да реализира пълноценно себе си като личност. Културата е
продължителен процес на създаване на материални и духовни ценности, и в
този процес се развива самият човек.
Цялата съвкупност от материални и духовни ценности е продукт на
културата.
Културата трябва да се разглежда като единен срез, който прониква във
всички сфери на човешкия живот .
Връзката между културата и цивилизация:
Цивилизацията се свързва с технологиите, а при културата акцентът се
поставя върху духовните ценности.
Съвременна връзка: Двете и културата, и цивилизацията са страни на
едно и също явление. Културата е степента на очовечаване на природата и
съвкупноста от средства, използвани за това. Цивилизацията отношението
към плодовете на човешката дейност. Културата е израз на човешкия
прогрес, а цивилизацията е начинът на неговото осъществяване и начинът на
използване на резултатите от него.
Културата трябва да се разбира, като - цивилизация, цивилизацията –
като хуманизъм.
Култура = цивилизация = прогрес = хуманизъм
Морал: съвкупност от норми за въздействие и уреждане на човешките
взаимоотношения. Моралните норми се тълкуват през призмата на идеала за
добро, като добро е тогава, когато удволетворява исканията на мнозинството
и неговото съществуване.
Моралът има регулираща функция, т.е. регулира взаимоотношенията в
групата, общността. Нравствените норми само очертават параметрите на
постъпката, но всяка постъпка е уникална и за това човек всеки път прави
избор за това как да постъпи, за да спази нормата.
Моралът е традиционното поведение, което възпроизвежда общоприети
правила за поведение, като гарантът за спазването им е общественото
мнение.
Обичай: да правиш, както се прави; един общоприет начин; еднотипно
поведение в еднотипна ситуация. Обичаят унифицира поведението.
Етика: „etica” (гр) – нрав, характер
Аристотел разглежда етиката, като съществена част от философията и
формира основите на едно учение за човешката природа и пътищата, по
които може да се постигне добър живот.
морал = практика
етика = теория на практиката
Принципът произтича от практиката (морала), но е обоснован от теорията
(етиката) /етични принципи/
Моралът и етиката са взаимно свързани и взаимозаменяеми понятия.
Етикет: изработени в човешката практика ценностни характеристики
на общуването, като тактичност, деликатност, добри маниери. Етикетът е
външната страна на нашето поведение, за да си създадем психологически
комфорт в общуването.
2.Моралът и правото като регулатори на човешкото поведение
– общо и различно.
Общо: И правото, и моралът създават правила, които регулират
обществените отношения. Правото регулира по-сложните отношения, които
имат особена значимост. Моралните норми от своя страна са свързани с
личния свят, живот и предмет на регулация са онези отношения, при които се
прави преценка на поведението, и които не винаги се поддават на външен
контрол (оценка и на поведението, и на подбудите, и мотивите). Правото
регулира обществените отношения на един по-висок етап от развитието на
човечеството, т.е. отразява неговото обществено и държавно състояние;
свързва се с публичните отношения. Моралът е по близо до природата на
човека.
Различия: Моралът възниква с възникването на обществото, докато
правото – с възникването на двeтe.
Валидност на нормите:
- зад правото стои авторитет, власт.
- Зад моралът стои единствено убеждението
Правните норми се налагат и по принуда, външно (ограничават произвола), а
моралът – вътрешно е оглед на мотивацията.
При нарушаване - правните норми действат чрез определени санкции и
специализирани институции, докато моралните норми се налагат от
общественото мнение, нямат точно определени санкции и институции.
Форми на изразяване:
Правните норми са хипотетични императивни. Ако X извърши Y ще
последва Z.
Моралните норми са безусловни.
Правото е дело на държавата, моралът на обществото, на народната
традиция.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Култура, етика, морал

Взаимовръзка на култура и етика. Култура и цивилизация, прогрес и хуманизъм. Морал, етика, етикет. Културата и етиката се намират в органическа връзка, която не е плод на субективното хрумване, а е отражение на реалния процес на възникване...
Изпратен от:
Roman_aol
на 2008-03-20
Добавен в:
Лекции
по Философия
Статистика:
974 сваляния
виж още
Изтегли
 
Домашни по темата на материала
Съществува ли истинска и непроменлива човешка природа и каква е тя?
добавена от mimzylina преди 13 дни
0
6
Криворазбраната цивилизация" между "Ала турка" и "ала франка" или за проблемите на културната имунизация през българското Възраждане.
добавена от innkataa 21.12.2012
0
11
Подобни материали
 

“Федон” – Платон

09 дек 2007
·
499
·
5
·
1,008
·
438
·
51
·
4

Платон разглежда проблема за човешката душа и живота й след напускането на тялото в диалогът “Федон”. Платоновият Сократ поема по пътя към неизвестното с ясното съзнание, че го очаква един по-добър, по-човечен и по-красив свят...
 

Хюм - Силата на скептика. Просветеният егоизъм. Английският емпиризъм. Впечатления и идеи. Причина на причинността

19 май 2006
·
580
·
12
·
2,319
·
138
·
32

"За нашата философия няма нищо по-удобно от възприемането на известна степен на умерен скептицизъм, както и от честното признание на невежеството и по отношение на въпроси, които надхвърлят всички човешки способности."
 

Създавам си бъдеще от това, с което разполагам в момента

14 юни 2007
·
286
·
1
·
199
·
41
·
11
·
1

Мечтите са резултат от постигнати цели , от осъзнати потребности и желание за нови битки и победи.
 

Душата и смъртта

28 авг 2007
·
294
·
1
·
247
·
38

Най-големият страх на хората е неизвестността. Единственото сигурно нещо в живота е смъртта и точно тя представлява най-голямата неизвестност.
 

Към Хегеловата философия на правото

03 дек 2007
·
128
·
5
·
812
·
78
·
21

Тук става въпрос за Германия или по точно за освобождението, което по необходимост трябва да настъпи. Маркс говори за унищожение на робството, което е възможно чрез унищожаване на цялото робство.
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по философия
изпитен тест по Философия за Студенти от 2 курс
Изпитен тест по философия за студенти. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
30
37
1
3 мин
08.08.2013
Тест по философия за матура
матура тест по Философия за Ученици от 12 клас
Тест по философия за матура. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
40
251
1
16.10.2012
» виж всички онлайн тестове по философия

Култура, етика, морал

Материал № 115454, от 20 мар 2008
Свален: 974 пъти
Прегледан: 360 пъти
Качен от:
Предмет: Философия
Тип: Лекция
Брой страници: 26
Брой думи: 5,554
Брой символи: 36,633

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Култура, етика, морал"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мирослав Бачев
преподава по Философия
в град София
с опит от  13 години
138 33

Накшедил Мустафова
преподава по Философия
в град Русе
с опит от  23 години
1,869 82

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения