Големина на текста:
Митът за пещерата- Истината като най-висша ценност.
Митът за пещерата”, на Платон, е алегория, представена под формата на диалог
между двама души, в която се разказва историята за една пещера, в която са
оковани затворници, на които са показвани сенки на предмети отразени от огъня
горящ зад тях. След като сме запознати с основния сюжет на този мит, разказвачът
предлага да си представим, че затворниците са освободени от оковите и им е дадена
възможност, да погледнат към светлината и същността на предметите, чиито сенки
те са наблюдавали по-рано. В началото, може да им е трудно да свикнат, светлината
ще ги боли, светът им тотално се е преобълрнал, даже има възможността да искат да
се откажат от истината за да са почитани сред затворниците. Сигурността която са
изпитвали когато са наблюдавали сенките, мислейки, че са познавали света, ги
изкушава да се върнат но така никога не биха достигнали до по-висшо ниво на
човешкото съществуване. Чрез тази алегория, Платон се опитва да докаже, че
човечеството се намира в една заблуда, света в който ние живеем е просто едно
отражение на нещо по-висше, нещо отвъд материалното и човешкото, и единствения
начин по-който този истински свят може да се достигне е чрез осъзнаване на
илюзията и преодоляване на болката която тя носи със себе си.
Трите разгледани образа в творбата са този на затворниците, този на пещерата и този
на слънцето. Трите образа притежават преносно значение: затворниците са хората,
пещерата е светът и слънцето е истината. Твърдението до което се достига чрез
разглеждането на трите образа е, че истината, макар изискваща жертви, е най-
ценното нещо което човек може да притежава.
Като начален образ на творбата имаме затворниците. Те са оковани към една стена и
единсвеното което могат да видят са сенките на предмети които наподобяват
животни и статуи на хора. Вещите които те виждат се явяват като реалност за тях,
те са основен компонент на техния ограничен от материялното свят. Предметите
всъщност заблудаждават затворниците, те са пречка към достигането на истината
защото тази истина се намира отвъд тях. Подобно на затворниците, ние хората
живеем в една заблуда където сенките са материалното богатство и жаждата за
власт над околните. Самият Платон отъждествява затворниците с нас, човечество. И
ние като тях се намираме в пещера където сме изградили комфортна зона и винаги
когато има проблясък от лъч слънчева светлина той е прекалено болезнен за да се
вгледаме и да осъзнаем какво истински има значение. С това твърдение, Платон
иска да каже, че преосмислянето на ценностите и преминаването отвъд човешките
потребности е сложен процес през който не всеки може да премине. Светът на
идейното не може да бъде достигнат от обикновенния човек, който постоянно гони
сенките. Този свят е за философа, който вижда и отвъд сенките, и овъд предметите.
Ако човечеството се отъждествява със затворниците, то пещерата се отъждествява с
дома. Сравнението което може да направим е следното: както затворниците виждат
пещерата като уютно място, от което могат да се наслаждават на сенките, без да се
опитват да преминат отвъд тях, ние хората виждаме дома като нашето гнездо от
което може да се наслаждаваме на заблудата си. Образът на дома винаги се е
свързвал с устойчивото, сигурното, мястото в което сме недосегаеми но в контекста
на творбата, домът действително се свързва с целия външен свят. Това е така защото
ние изживяваме заблудата си в този свят и без значение къде се намираме на него,
все ще ни бъде трудно да достигнем до истаната. Светът е нашато комфортна зона,
ние го познаваме, обичаме го такъв какъвто е и рядко правим жертви за него.
Третият и най-важен образ в творбата е слънцето. То се отъждествява с истината.
Според Платон, тъй като затоворникът е прекарал целия си живот в тъмнина, даже и
най-малкият лъч светлина причинява объркване и болка. Ако свържем това
твърдение с досега казаното, когато съвременният човек истински осъзнае, че
животът притежава други измерения, който са извън материалното, той ще бъде
объркан от това и подобно на някои от затворниците, той може да се откаже от
свободата за да се върне в досегашния си комфорт но според Платон, това би било
най-голямата глупост от всички.
Както Платон го е осъзнал преди нас, ние, всички хора на земята, трябва да
осъзнаем, че животът е много повече от това което виждаме пред себе си. Винаги
трябва да се осъвършенстваме и да се борим за да сме истински свободни.

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Платон митът за пещерата

"Митът за пещерата", на Платон, е алегория, представена под формата на диалог между двама души, в която се разказва историята за една пещера, в която са оковани затворници, на които са показвани сенки на предмети отразени от огъня горящ зад тях...
Изпратен от:
Мария Божанска
на 2014-11-04
Добавен в:
Есета
по Философия
Статистика:
28 сваляния
виж още
Изтегли
Материалът се намира в следните категории:
Есета по Философия за Ученици несваляни с 3 страници Други от Студенти
 
Подобни материали
 

“Федон” – Платон

09 дек 2007
·
501
·
5
·
1,008
·
439
·
51
·
4

Платон разглежда проблема за човешката душа и живота й след напускането на тялото в диалогът “Федон”. Платоновият Сократ поема по пътя към неизвестното с ясното съзнание, че го очаква един по-добър, по-човечен и по-красив свят...
 

Свободният човек

13 май 2007
·
2,294
·
1
·
132
·
229
·
9
·
6

Свободният човек е като кораб в открито море. Той трябва да избере посока и да поправи усилие да достигне до бряг.
 

Битие, небитие, инобитие

02 дек 2007
·
375
·
1
·
176
·
162
·
16

Европейската философия е създадена като учение за битието въпреки,че историята е белязана от разногласия относно истинното и смисленото битие. Самото понятие за битие възниква с откриването на отвъдопитното от свободната от опитното спекулативна мисъл.
 

Платон - биография и философия

12 ное 2007
·
417
·
11
·
1,437
·
257
·
32
·
2

Философът има много последователи. Част от неговите идеи намират естествено продължение в Християнството – предимно чрез неговия ученик Плотин. Платонизмът е един от фундаментите на европейската философия, етика и култура.
 

Човек – общество

22 юли 2007
·
451
·
2
·
234
·
215
·
14

Проблемът човек – общество има различни измерения, които дават възможност да погледнем човек от друг ъгъл. Американският философ Болен разглежда взаимовръзката чрез категорията власт.
 
Онлайн тестове по Философия
Тест по философия за 11-ти клас
изходен тест по Философия за Ученици от 11 клас
Изходен (обобщаващ) тест по философия за 11-ти клас. Всички въпроси имат само един верен отговор.
(Лесен)
38
152
1
16.10.2012
Тест по философия за 2-ри курс
междинен тест по Философия за Студенти от 2 курс
Тестът съдържа 30 въпроса по философия за студенти, изучаващи дисциплината във 2-ри курс. Всеки въпрос има само един верен отговор.
(Лесен)
30
18
1
7 мин
19.08.2014
» виж всички онлайн тестове по философия

Платон митът за пещерата

Материал № 1126939, от 04 ное 2014
Свален: 28 пъти
Прегледан: 48 пъти
Предмет: Философия
Тип: Есе
Брой страници: 3
Брой думи: 653
Брой символи: 3,604

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Платон митът за пещерата"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Мариана Алова
преподава по Философия
в град Бургас
96

Павлина Костадинова
преподава по Философия
в град София
с опит от  20 години
304

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения