Ирина Димитрова
преподава по Музика
в град
Големина на текста:
Панчо Хараланов Владигеров
(13.03.1899 - 08.09.1978 )
Панчо Владигеров е един от най-видните представители на българската
национална музикална школа от тъй нареченото "второ поколение"
български композитори, завоювал пръв международно признание и
престиж за Българската музика. Той е композитор , музикант , диригент и
педагог . В своята ярко емоционална , жизнена романтично свежа музика
той се изявява като национален композитор , широко се опира на
песенното и танцовото народно творчество.
Роден на 13 Март 1899г. в Цюрих (Швейцария), в семейство на
интелектуалци. Безгрижно и радостно детсво имат Панчо и неговият
брат - близнак Любен в гр.Шумен (родният град на баща им). Още от най-
ранна възраст децата проявяват музикални наклонности и когато стават на
6 години започват да учат музика: Любен – цигулка , а Панчо - пиано.
Първи учител на Панчо е майка му, а след това шуменската пианистка и
педагожка Павла Вайсман-Жекова. Напредъкът на детето е изумителен и
още на осем годишна възраст участва в концертния живот на Шумен, дори
и импровизира. През 1908 година, след смъртта на бащата майката се
преселва в София. Двамата братя постъпват в частното музикално
училище, в което Любен учи цигулка при Петко Наумов , а Панчо учи
пиано при Хенрих Визнер . Бъдещият композитор получава и
допълнителни знания по теория и хармония от Добри Христов и прави
първите си композиционни опити . На 12 годишно възраст Панчо
Владигеров композира първите си музикални пиеси за пиано и цигулка -
валсове, мазурка, потпури от български народни песни. През 1911 година,
по препоръка на Добри Христов майката завежда децата в Киев при
директора на Киевката консерватория Пухалски, който силно се
впечатлява от 10-минутна импровизация от Панчо. Неговият съвет е Панчо
да учи в Парижката консерватория. Връщат се в София и се готвят за
пътуването в Париж, но случайна среща с френския цигулар Анри Марто,
професор в Берлинската консерватория, променя този план и майката
отпътува с децата в Берлин. Започва работа като лекарка, а Панчо получава
държавна стипендия. Все още децата са малки, за да бъдат приети в
Берлинската консерватория . Любен учи частно цигулка при Анри Марто,а
Панчо - пиано при професор Хайнрих Барт .Учи също и композиция при
Паул Юон. Едва след 2 години Панчо постъпва във Вишето музикално
училище. Започват години на упорит и напрегнат труд. За 5 години
усъвършенства композиторската и изпълнителската си техника.
През 1914 година Владигеров композира първото си зряло
произведение - Соната за цигулка и пиано в ре мажор оп.1 , посветена на
1
Анри Марто . След това написва четири пиеси за пиано оп.2. През 1915
година вече е в майсторския клас по композиция на Академията за
изкуства в Берлин, в класа на Фридрих Гернсхайм. По това време
композира голяма творба за пиано - Вариации върху патриотичната песен
"Мила Родино" оп.3. Гернсхайм умира 1916 г . и Панчо постъпва в класа
на Геог Шуман .
От 1917г. учи пиано при Леонид Кройцер, който в качеството си на руски
възпитаник оказва силно влияние върху изпълнителския стил на
Владигеров. През тези години написва балада за глас и пиано "Луд
Гидия", по стихотворението на Пенчо Славейков. Владигеров вече е
изграден като отличен пианист . Много често концертира сам, или с брат
си. През 1917 година, по време на няколко месечно гостуване в
Швейцария при дядото Леон Пастернак , Панчо Владигеров започва своя
първи концерт за пиано и оркестър, който посвещава на учителя си Леонид
Кройцер. С този концерт доказва, че е симфоник по призвание и през 1918
г. спечелва наградата за композиция на името на Феликс Менделсон-
Бартолди - награда от Берлинската Академия по изкуствата. През 1918
година Панчо и Любен Владигерови се звръщат в България , за да отбият
военната си служба . Панчо е зачислен в Гвардейския военен симфоничен
оркестър, чийто диригент е Маестро Георги Атанасов. Същевременно
концертира в страната заедно с брат си. Написва редица произведения,
най- значителното от което е "Десет импресии" - голям цикъл пиеси за
пиано. След две годишна служба през 1921 г. Панчо веднага заминава за
Берлин, за да завърши музикалното си образование с отличие.
По това време композира концерт за цигулка и оркестър оп.11, който
посвещава на брат си. Първото изпълнение на този концерт,
характеризиращ стила на Владигеров е на 5 март 1921г в Берлин от
немския цигулар Густав Хавеман с Берлинкета филхармония, под
диригентството на Фриц Райнер. Посрещнат е много доре от критиката и
от публиката. През младежките си години се повлиява от редица бележити
композитори (Щраус, Прокофиев, Барток, Равел и др), както и от късния
романтизъм и импресионизъм (Скрябин, Глазунов, Рахманинов), но
постепенно личният му стил се обособяво и все-по ярко определя своя
дълбоко национален характер. През 1922 г за втори път получава
Менделсонова награда за трите импресии за пиано из оп.9 - "Копнеж",
“Страст", “Изненада". Владигеров живее в Германия 12 години - до 1932 г.
Започва работа в Deutcshes Theater в Берлин , където пише музика за много
от постановките на Макс Рейнхард . Композира 11 пиеси , между които и
познатата у нас "Скандинавска Сюита". По- късно пише театрална музика
и в България.
През Берлинския си период създава още редица творби, между които
"Бурлеска" за цигулка и оркестър и през 1922 г . "Българска Рапсодия " за
цигулка и пиано.
2
Композира още и "Българска сюита" за оркестър, клавирния цикъл
"Български песни и танци " и други. Във всички тях се изявявя
многстранната емоционална природа на композитора и подчертано
господства българската национална интонация.
"Българска Рапсодия" е най-популярната творба на композитора и едно
от най-изпълняваните му произведения у нас и в чужбина. Група българи в
Берлин вдъхновяват автора, изпявайки му една българска песен. Тя става
тема на рапсодията . Певците смятат песента за македонска, затова
Владигеров нарича рапсодията си "Вардар". Всъщност обаче, това е
патриотичната песен на Добри Христов "Едничък чуй се вик". В 1927
година авторът оркестира рапсодията в широко известния и вид.
"Българска Рапсодия " е причислена кам българската музикална класика. С
безпорната си сила на въздействие, дълбоко народностна същност и
безупречната си художествена и музикална форма, тя има значение за нас
българите, равностойно на рапсодиите на Лист, Енеску и Дворжак. Своята
реалистична и национална линия Владигеров продължава и в някои от
следващите си оркестрови произведения като например "Българска
сюита" - също едно от най- представителните и често изпълнявани
произведеня на композитора. Името на Владигеров става известно в много
европейски страни . Виенското издателство "Универсал" отпечатва почти
всичките му творби. През 1930 г. Владигеров се жени за Екатерина
Жекова , дъщеря на неговата първа учителка по пиано в Шумен и заминава
с нея в Германия. Там вече е надвиснала фашистската опасност. Много
прогресивни обществени и културни дейци, особено от еврейски произход
напускат страната. Културната среда в която живее и работи Панчо
Владигеров се разпада и той се връща в България през 1932г. Веднага е
назначен за професор по пиано, камерна музика и композиция в
Държавната Музикална Академия в София. Паралелно с педагогическата
си работа той продължава своята активна концертна дейности у нас и в
чужбина . През 1932 г. изпълнява Втория си клавирен концерт и дирижиа
свой творби на концерт в София, а през 1933 свири своя Втори клавирен
концерт в Утрехт (Холандия ). През 1934 г. го изпълнява в Букурещ , през
1935 г. гостува и в Загреб .1937 г. Владигеров композира Третия концерт за
пиано и оркестър - едно от най- високите постижения на композитора и
едно от най- значителните произведения в българската клавирна музика .
Изпълнява ги същата година при откриването на зала „България” в София.
Гастролира в Белград , Виена , Будапеща , Братислава и Варшава , където
също свири свои творби . Към края на 1932 г участва в създаването на
първото българско дружество на композиторите наречено "Съвременна
музика", заедно с Петко Стайнов, Любомир Пипков, Веселин Стоянов и др.
До 1944г Владигеров концертира в България, Европа и Америка, създава и
произведения от почти всички музикални жанрове. Тогава пише и
единствената си опера "Цар Калоян",премиерата на която е на 20.05.1936г
3

Това е само предварителен преглед

За да разгледате всички страници от този документ натиснете тук.

Панчо Владигеров - живот и творчество

Панчо Владигеров е един от най-видните представители на българската национална музикална школа от тъй нареченото "второ поколение" български композитори ...
Изпратен от:
boby_mania
на 2014-06-03
Добавен в:
Биографии
по Музика
Статистика:
32 сваляния
виж още
Изтегли
Материалът се намира в следните категории:
Биографии по Музика за Неучащи несваляни с 6 страници Други от Студенти
 
Подобни материали
 

Примерни анализи на песни за държавен изпит на специалност "Педагогика на обучението по музика"

03 дек 2007
·
1,261
·
25
·
7,173
·
1,683
·
389
·
1

Подробни анализи и биография на композиторите на песните за държавен изпит по Педагогика на обучението по музика в Академия за музикално,танцово и изобразително изкуство-АМТИИ-град Пловдив
 

Струнни музикални инструменти

26 яну 2008
·
527
·
3
·
351
·
931
·
77
·
1

Цигулка, виола, виолончело, контрабас - звукоизвличане, употреба.
 

Урок по музика за 3 клас

16 дек 2007
·
1,286
·
11
·
995
·
1,542
·
250
·
2

Тема на урока: Българската народна песен и нейното художествено претворяване в произведения на български композитори “Прехвръкна птичка” обработка на народна песен".
 

Изразяване на идентичност чрез музика

26 яну 2009
·
307
·
10
·
1,565
·
331
·
67

Изразяване на идентичност чрез музика Музиката е определена за едно от най-въздействащите изкуства. Всяка епоха носи своите музикални имена и идоли, които не се влиаят от годините на времето. За музиката няма пространства и граници и точно това...
 

Българската поп музика в наши дни

01 авг 2008
·
359
·
4
·
913
·
346
·
37
·
2

Характерно за този жанр е динамична, лесно запомняща се мелодия, чиято основна цел е да бъде по-бързо възприета. Този стил музика включва няколко под стила: рок, R&B, хип хоп, денс музика, тийн поп, бритпоп, европоп.
 
Онлайн тестове по Музика
Тест по Елементарна теория на музиката
тематичен тест по Музика за
Това е тест върху теми по елементарна теория на музиката - звук, тон, шум; музикална система, звукоред, октавови групи; музикален строй, темпериран строй. Енхармонизъм - лад, тоналност, гама. Паралелни, едноименни и енхармонични тоналности.
(Труден)
10
4
1
13 мин
31.07.2018
Тест по Елементарна теория на музиката над основни понятия
тематичен тест по Музика за Ученици
Тестът е за ученици от музикалните училища и за музиканти в музикалните академии. Темата на теста е "Основни понятия". За подготовка прочетете "Елементарна теория на музиката" на Парашкев Хаджиев, а също и при допускане на пропуски. Съдържа 10 въпроса, някои от които е възможно да имат повече от един верен отговор.
(Лесен)
10
27
1
1 мин
05.10.2016
» виж всички онлайн тестове по музика

Панчо Владигеров - живот и творчество

Материал № 1106280, от 03 юни 2014
Свален: 32 пъти
Прегледан: 50 пъти
Предмет: Музика
Тип: Биография
Брой страници: 6
Брой думи: 1,782
Брой символи: 10,729

Потърси помощ за своята домашна:

Имаш домашна за "Панчо Владигеров - живот и творчество"?
Намери бързо решение, с помощтта на потребители на Pomagalo.com:

Намери частен учител

Ирина Димитрова
преподава по Музика
в град
с опит от  37 години
2

Евгения Василева
преподава по Музика
в град София
с опит от  29 години
1 25

виж още преподаватели...
Последно видяха материала
Сродни търсения